Svar: Snak om døden

26. marts 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære glade mor

Dejligt at høre fra dig igen og velkommen tilbage - og tillykke med at I nu har fået en lillesøster, det er rigtig dejligt! :)

Jeres dreng går igennem en meget spørgende alder lige nu. Og han vil naturligt med den alder han har, se rigtig meget op til jer forældre, der kan svare på stort set alt. I ved bare alt - nyd det!

Når de store spørgsmål om døden melder sig, så er det ofte svært at svare, fordi vi jo i princippet ikke ved hvad der sker. Hvis maner troende og finder sine forklaringer i religion, så kan man naturligvis svare med dette, men hvis man ikke tror på den måde, så kan det være svært at vide hvad man skal svare.

Generelt tænker jeg at det altid er godt at sige "det er lidt forskelligt hvad folk tror, når man dør. Nogle tror at man bliver genfødt, andre tror at man kommer i himlen ..." osv. og så sige "hvad tror du?" og så tage udgangspunkt i det jeres dreng tænker.

Han tænker lige nu meget konkret, når han stiller spørgsmål som "hvis jeg nu tager en rigtig lang stige, kan jeg så komme op og besøge mormor?" og det er rigtig fint og rigtigt dejligt tænkt - og der findes naturligvis ikke noget helt rigtigt svar til dette, så måske er det bare rigtig godt at anerkende hans følelser her "det lyder smart, det ville være rigtig dejligt, hvis man kunne få så lang en stige..." eller lignende. Det gør ikke noget at man til børn i denne alder "lader som om" at mormor rent faktisk sidder oppe i himlen. Men andre gange til større børn, vil det være på sin plads at sige, "mormor er ikke oppe i himlen på den måde, man kan ikke besøge hende, men hendes sjæl eller mindet om hende er der .." eller hvad du nu kunne have lyst til at sige.

Hvor meget man siger afhænger helt at barnets alder og evne til at tænke abstrakt og den evne er meget svær, når man ikke er mere end 3-4 år gammel. Prøv derfor at svare kort og præcist og være ærlig, men uden at skræmme. Det lyder her fint det I allerede har sagt.

Det kan også være at I skulle besøge kirkegården og tale om hvad der sker, når man bliver begravet, kikke på ...

Annonce

... gravstenene, de små vandbade til fuglene, blomsterne osv. og tale om at man kan komme der og mindes dem man savner eller lignende. Det kan også være en idé at besøge en kirke eller måske tale med en præst. Det at tale med en som er afklaret omkring døden og som er vant til at tale om dette emne, kan nogle gange være en hjælp, også selvom du måske ikke selv er særlig kristen eller troende.

Det er også en rigtig god idé at læse børnebøger om døden. Og så tale ud fra bogen og igen få jeres dreng til selv at sætte lidt ord på, hvad han tænker og tror. Der findes flere bøger om døden, skrevet til børn. F.eks. bøgerne "Den hvide engel", "Da Idas farfar fik vinger" og"Bedstemor i Himlen".

I kan også læse billedbøger som f.eks. "Små døde dyr" om Ester der finder en død humlebi og sammen med sin lillebror og en ven laver en begravelse. Eller bogen "Op med humøret Emil" om Emil der mister sin kanin Belladonna, men mor hjælper ham med at finde sin egen måde at sige farvel på, og så går det bedre. At læse om kæledyr og døden kan også være en måde at tale om døden på :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og med hensyn til blomsterne og bier og hvordan lillesøster bliver til, så er det vigtigt igen at lytte til, hvad jeres dreng spørger om og prøve at besvare så ærligt som muligt uden at skræmme ham eller give ham en masse viden, som han slet ikke kan forholde sig til .. :)

Det kunne her være en rigtig god idé f.eks. at læse bogen "Da Emma blev Emma - og hvordan det gik til". Om Emma på fire år, der er helt sin egen, men alligevel ikke helt. Alle siger, at hun har sin mors opstoppernæse og sin fars krøllede hår. Men hvordan kan det være, at Emma ligner både mor og far ... Hvis du ikke kan finde den i handlen, kan den måske lånes på biblioteket.

Det er også en rigtig god idé at læse bøger om kroppen, f.eks. "Min store bog om kroppen", som netop er udkommet på Carlsens Forlag. Den er rigtig god at tale ud fra og har masser af låger der kan åbnes og som giver mulighed for nye spørgsmål og snak om mange forskellige ting.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.