Snak om døden

26. marts 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 8 mdr.

Snak om døden

Kære Helen.

Det er efterhånden ved at være et par år siden jeg har skrevet sidst, men nu har jeg brug for dine - altid gode og omsorgsfulde - råd igen.

Aske er nu 3 år og 8 mdr, går i skovbørnehave - som han elsker og er blevet storebror for 3 mdr siden. Han er generelt en glad, udadvendt, motorisk stærk, sprogligt dygtig dreng med den grænsesøgende opførsel og de konflikter som vist er helt almindelige for hans alder.

Min mor døde da jeg var 12 år og vi har selvfølgelig snakket om at mormor er død og at hun sidder oppe på en sky og kigger ned på os. Det seneste halve år ca er Aske dog begyndt at snakke rigtig meget om døden. Han har fx sagt: "Hvis jeg nu tager en rigtig lang stige, så kan jeg komme op og besøge mormor", "Hvem skal passe på mig når I dør?", "Hvor gammel er man når man dør?" osv.

Mit spørgsmål er: Hvor meget har han brug for at få af vide? Hvor meget ...

Annonce

... forstår man i den alder?

Vi har forklaret ham, at man ikke ved hvornår man dør, men at det oftest sker når man er gammel og at vi ikke dør før han er voksen og har sin egen familie som han passer på. Men vi ved ikke om det er godt nok, det vi fortæller ham?

Han snakker og spørger generelt rigtig meget, hvilket vi elsker. Men jeg synes tit vi er i tvivl om hvor detaljeret vi kan svare ham. Han har fx også spurgt hvordan mennesker bliver til. Jeg fortalte at ligesom lillesøster så starter mennesker med at være babyer inde i deres mors mave og kommer så ud og vokser sig større og større. Men han efterspørger ligesom hele tiden mere detaljerede svar. Og ville vide hvordan babyen kommer ind i maven osv...

Håber du kan give os et bud på hvor meget man bør fortælle en dreng i hans alder om livets store spørgsmål, som altså fylder meget i hovedet på ham .....

Med venlig hilsen
en glad mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne