Brev:
Snak om døden
26. marts 2012
Alder:
3 år, 8 mdr.
Snak om døden
Kære Helen.
Det er efterhånden ved at være et par år siden jeg har skrevet sidst, men nu har jeg brug for dine - altid gode og omsorgsfulde - råd igen.
Aske er nu 3 år og 8 mdr, går i skovbørnehave - som han elsker og er blevet storebror for 3 mdr siden. Han er generelt en glad, udadvendt, motorisk stærk, sprogligt dygtig dreng med den grænsesøgende opførsel og de konflikter som vist er helt almindelige for hans alder.
Min mor døde da jeg var 12 år og vi har selvfølgelig snakket om at mormor er død og at hun sidder oppe på en sky og kigger ned på os. Det seneste halve år ca er Aske dog begyndt at snakke rigtig meget om døden. Han har fx sagt: "Hvis jeg nu tager en rigtig lang stige, så kan jeg komme op og besøge mormor", "Hvem skal passe på mig når I dør?", "Hvor gammel er man når man dør?" osv.
Mit spørgsmål er: Hvor meget har han brug for at få af vide? Hvor meget forstår man i den alder?
Vi har forklaret ham, at man ikke ved hvornår man dør, men at det oftest sker når man er gammel og at vi ikke dør før han er voksen og har sin egen familie som han passer på. Men vi ved ikke om det er godt nok, det vi fortæller ham?
Han snakker og spørger generelt rigtig meget, hvilket vi elsker. Men jeg synes tit vi er i tvivl om hvor detaljeret vi kan svare ham. Han har fx også spurgt hvordan mennesker bliver til. Jeg fortalte at ligesom lillesøster så starter mennesker med at være babyer inde i deres mors mave og kommer så ud og vokser sig større og større. Men han efterspørger ligesom hele tiden mere detaljerede svar. Og ville vide hvordan babyen kommer ind i maven osv...
Håber du kan give os et bud på hvor meget man bør fortælle en dreng i hans alder om livets store spørgsmål, som altså fylder meget i hovedet på ham .....
Med venlig hilsen
en glad mor