Svar: Min datter bider og griber fat i andre børn

21. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele mine tanker med jer :)

De første gange man som forældre oplever at ens barn bider eller slår, så bliver man naturligt ofte både overrrasket og forskrækket. Og derfor kan man godt nogle gange komme til at lægge så meget vægt på, at det her er noget barnet skal holde op med, så man kommer til at forstærke handlingen hos barnet ...

Det tager rigtig lang tid at lære at mestre og kontrollere sine følelser, det tager tid at lære at bruge ord i stedet for at være fysisk reagerende, når man skal fortælle at noget er rigtig dejligt eller at noget er rigtigt svært. Derfor er det helt rigtigt, som I skriver at jeres datter højst sandsynligt bider, fordi hun mangler sprog.

Børn vil bide i forskellige situationer, ligesom de også kan slå, rive i hår, skubbe eller gribe fat i andre børn, som I også fortæller at jeres datter gør. Disse reaktioner skyldes ofte samme årsag, altså der er ofte samme årsag til at bide, som til at slå.

Måske har I oplevet at jeres datter har bidt jer bedst som I har siddet og nusset, kærtegnet og haft det rart. Det sker ofte hos mindre børn end jeres datter er nu og det er ofte kærtegn der kammer over. Man kan side at det er en slags "jeg elsker dig så højt at jeg kan spise dig", at hun simpelthen nyder jeres nærhed så meget, at hun er nødt til at sætte tænderne i jer ...

Men med den alder hun har nu, så vil det ofte være vrede, der løber af med barnet. Hun føler sig uretfærdigt behandlet, legetøj der bliver taget fra hende eller andet man stoppes i - så bider hun fra sig eller hun slår ud efter jer eller andre. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid. Derfor kan hun altså godt være vred på et af de andre børn og selvom barnet ikke lige der, tager legetøjet fra hende, så er det den opsamlede vrede der gør, at det lige er der, hun sætter tænderne i det pågældende barn ...

Børn kan også bide i forsvar. Hvis hun i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn bide for at komme væk.

Børn kan også finde på at bide, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre der bider igen, for at ...

Annonce

... lære barnet hvordan det føles ...

Nogle børn bider også når og hvis der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på behov for opmærksomhed, en slags "se mig nu, hør nu hvad jeg vil!".

Der vil naturligvis også være gange, hvor man oplever at barnet bider fuldstændig impulsivt og hvor man ikke rigtigt kan finde nogen årsag eller grund.

Og så er der, som jeg startede med at nævne altid en risiko for at barnet får rollen som den der bider. Simpelthen fordi der kommer så meget fokus på barnet og bideriet, at barnet bliver holdt fast i dette. Det forstærkes hos barnet.

Det bedste I kan gøre er at finde ud af hvorfor, altså prøve at pejle ind på, i hvad situationer I oplever at det sker. Hos jer lyder det til at have stået på længe og det lyder til at både I og dagplejer er så opmærksomme hele tiden, at I nogle gange måske næsten har givet det for meget fokus og dermed også får forstærket situationen ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det der er vigtigt nu er, at I forsøger at afkode, hvornår det sker og så får grebet ind før jeres datter kommer til at forløbe sig. I skal altså være der og hjælpe hende med at tackle forskellige situationer, så de situationer hvor hun bider, så vidt muligt slet ikke sker og så I i stedet for viser hende, hvordan man kan reagere.

Hvis hun så når at bide et barn, så er det vigtigt at I trøster det barn som er blevet bidt, men samtidig også sætter ord på overfor jeres datter, så hun kan høre hvad det hun har gjort, gør ved den anden. "Du bliver ked af det når xx bider dig, det gør ondt" og til jeres datter sige "det var forkert af dig at bide, næste gang skal du sige min dukke i stedet for", eller hvad det nu handler om.

Og vær også opmærksom på om de andre børn har en adfærd, som jeres datter skal lære at tackle og at de skal lære også at sige tingene, så det ikke altid kun er jeres datter der får skæld ud. Hvis hun f.eks. bider fordi en anden tager hendes dukke, så er det også vigtigt at sige til jeres datter "xx vil låne din dukke, kun se den, så får du den igen" og til den der tager dukken sige "når du gerne vil låne dukken, så sig be om og ikke tage den, når du tager den bliver xx ked af det, det er derfor hun bider".

Så I hele tiden fungerer som mæglere for de to børn og lærer dem begge, hvordan man kommunikerer sammen :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.