Min datter bider og griber fat i andre børn

21. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Min datter bider og griber fat i andre børn

Kære Helen,

Jeg har ad flere omgange fulgt din brevkasse og fundet gode råd til nogle af vores udfordringer i dagligdagen som forældre til en datter der snart nærmere sig 2 år og 4 mdr.

Da jeg ikke kan finde et svar på lige netop vores problem denne gang, håber jeg du kan hjælpe os helt konkret.

Problemet er egentligt ikke nyt, men har stået på gennem længere tid, jeg tænker faktisk at det tog sin begyndelse for et lille års tid siden.

Vi har generelt en meget velfungerende og dygtig samt intelligent datter, som gennem hele opvæksten har været enorm nem, men før sommerferien 2011 begyndte hun pludselig at bide andre de andre børn i dagplejen (de er 4 børn i alderen 1,5 - 2,5) - som regel hvis hun ikke lige fik "sin vilje" eller hvis de andre forsøgte at tage det legetøj hun legede med. - Det gjorde kun ondt værre hvis de i dagplejen havde besøg af andre dagplejere eller var i legestue (ugentligt) hvor de som regel er 10 dagplejere med børn samlet.

I starten slog både vi og dagplejeren (+ dagplejepædagogen) det hen med, at de var hendes måde at udtrykke sig på, mangel på forståelse, sprog osv.
Hun døjede sidste år meget med ørene, og fik lagt dræn af 2 omgange, hun er dog kommet rigtig godt efter det med sproget, hun taler dog ikke rent endnu (men det er vist helt normalt?)

Problemet er blevet bedre i det daglige, men stadig stort når hun er sammen med mange børn på én gang - og ekstra stort hvis de befinder sig i mindre rum og de andre børn kommer for tæt på hende (de behøver ikke tage hendes legetøj, men egentligt blot nærme sig - jeg kan ikke helt vurdere, om hun føler sig "truet").
Er hun udenfor med plads omkring sig, går det som regel bedre, dog kan man ikke slippe hende af syne, da man aldrig kan vide sig sikker på et "angreb".

Umiddelbart forstår hun langt det meste af alt, vi siger til hende, så jeg synes ikke længere at denne undskyldning kan bruges, og ligeledes er sproget, omend ikke flydende, men efterhånden også ret godt.

Jeg nævnte ...

Annonce

... problemet for lægen i forbindelse med 2 års undersøgelsen for nyligt og han mente ikke, der var noget at gøre udover være opmærksom på hende, støtte hende m.m. Han troede det var hendes væremåde, og måske et forsvar som kompensation for hun ikke er stor af kropsbygning, sproget osv.

Er vi sammen med venner med børn på samme alder kan de langt hen ad vejen lege godt sammen, være rigtig gode venner, men så kan hun pludselig få "en tur" og bide sig fast i en finger, arm, kind ell. lign eller tage fat i det andet barn med begge hænder.

Er vi sammen med børn som er en smule ældre er der som regel aldrig noget problem. - Det elsker hun og ser enormt meget op til dem.

Taler vi med hende om det at slå, bide osv, siger hun blot at så bliver man ked af det, men kan tage en sut!

Nogle gange kan det næsten virke som om at hun udser sig "sine ofre" bare ved øjekast.

Hun elsker at gå i dagpleje og det har aldrig været noget problem at aflevere - hun taler gladeligt om de andre børn i gruppen og deler gerne kys og kram ud. (med undtagelse af sidst ankomne medlem, som hun har set sig sur på!)

Jeg synes efterhånden, det er et problem som fylder RIGTIG rigtig meget og medvirkende til at vi aldrig slapper af, når der er andre børn på samme alder eller mindre i nærheden - og måske derfor undgår vi også at være sammen hermed, hvilket måske kan virke selvforstærkende. For dagplejemoren er det uden tvivl også et rigtig stort problem, da hun HELE tiden skal have øje på hende, så jeg håber, du har et rigtig godt råd til os alle.

Nu bliver det efterhånden en rigtig lang mail, men jeg vil lige tilføje at vi også har forsøgt at se indad.. Lever vi et stresset liv, travl hverdag, for mange input, manglende rytme osv?? Men vi synes ikke det er tilfældet og forsøger at tilrettelægge hverdagen herefter og umiddelbart får hun rigtig meget opmærksomhed og kærlighed fra os begge, og ligeså fra bedsteforældre der begge hold bor i nærheden.

Håber meget du kan hjælpe os.

Kærlige hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder