Svar: At sige farvel
20. marts 2012
Alder:
4 år, 1 mdr.
Hej
Det vil ofte være en rigtig god idé at aflevere barnet tidligt i en periode. som jeg læser dit brev, så er der ofte kommet flere børn, når din datter skal afleveres - du skriver "masser af børn ville snakke med hende" og jeg tænker at det vil hjælpe hende, hvis hun i en periode bliver afleveret som en af de første.
Det vil for det første være et mere roligt hus at komme til. Pædagogerne vil have tid til at tage sig af hende og møde hende og det kunne f.eks. være en god idé hvis hun kunne spise morgenmad i børnehaven. Mange institutioner har mulighed for at børnene kan få morgenmad hvis de afleveres før kl 8 om morgenen. Det at blive afleveret til morgenmad, vil give din datter noget at tage sig til når hun træder ind af døren, hvor hun lige nu lyder til at have svært ved at give slip, fordi hun ikke rigtigt ved hvad hun skal eller bliver usikker på det hele, fordi mange allerede er der, og er igang med at lege og ligesom har haft tid til at falde på plads. Så det virker meget voldsomt på hende at komme der.
Det vil også være en rigtig god idé hvis børnehaven har en stue med vindue ud mod vejen eller ud mod legepladsen, så I kan aftale, at når du går, så går hun hen på den stue og vinker til dig. Igen - så ved hun hvad det er hun skal og I får sagt ordentlig farvel. Og det er vigtigt for jer begge at sige farvel - men det giver også en ro, at hun ved, hvordan farvel skal siges og hvordan rutinerne er - helt præcist det samme hver dag - I møder ind, hun tager overtøjet af, finder sutskoene frem, tager dem på, sætter madkassen i køleskabet, I går ned i fællesrummet og siger godmorgen, hun sætter sig evt. og spiser morgenmad og du kysser farvel ved bordet og går - eller hun gå til vinduet og du kysser farvel og går ud - hun står i vinduet og venter på at du går rundt om bygningen, vinker og går igen.
En helt fast aftalt struktur vil være rigtig godt for hende :)
Og ja - tiden skal ikke trækkes, for hvis hun mærker at du virker usikker over at skulle gå, så vil hun tolke det som om at noget er galt og du ikke er helt sikker på at hun kan klare det. Så det er også vigtigt at du signalerer, at det her er der fuldstændig styr på og du har tillid til at det kan hun sagtens og det er et godt sted at være. Modsat, hvis hun en dag lige har brug for at du bliver der lidt, lige få et ekstra kram osv. så skal hun naturligvis også have lov til det :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske