Svar: At sige farvel

20. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej

Det vil ofte være en rigtig god idé at aflevere barnet tidligt i en periode. som jeg læser dit brev, så er der ofte kommet flere børn, når din datter skal afleveres - du skriver "masser af børn ville snakke med hende" og jeg tænker at det vil hjælpe hende, hvis hun i en periode bliver afleveret som en af de første.

Det vil for det første være et mere roligt hus at komme til. Pædagogerne vil have tid til at tage sig af hende og møde hende og det kunne f.eks. være en god idé hvis hun kunne spise morgenmad i børnehaven. Mange institutioner har mulighed for at børnene kan få morgenmad hvis de afleveres før kl 8 om morgenen. Det at blive afleveret til morgenmad, vil give din datter noget at tage sig til når hun træder ind af døren, hvor hun lige nu lyder til at have svært ved at give slip, fordi hun ikke rigtigt ved hvad hun skal eller bliver usikker på det hele, fordi mange allerede er der, og er igang med at lege og ligesom har haft tid til at falde på plads. Så det virker meget voldsomt på hende at komme der.

Det vil også være en rigtig god idé hvis børnehaven har en stue med vindue ud mod vejen eller ud mod legepladsen, så I kan aftale, at når du går, så går hun hen på den stue og vinker til ...

Annonce

... dig. Igen - så ved hun hvad det er hun skal og I får sagt ordentlig farvel. Og det er vigtigt for jer begge at sige farvel - men det giver også en ro, at hun ved, hvordan farvel skal siges og hvordan rutinerne er - helt præcist det samme hver dag - I møder ind, hun tager overtøjet af, finder sutskoene frem, tager dem på, sætter madkassen i køleskabet, I går ned i fællesrummet og siger godmorgen, hun sætter sig evt. og spiser morgenmad og du kysser farvel ved bordet og går - eller hun gå til vinduet og du kysser farvel og går ud - hun står i vinduet og venter på at du går rundt om bygningen, vinker og går igen.

En helt fast aftalt struktur vil være rigtig godt for hende :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og ja - tiden skal ikke trækkes, for hvis hun mærker at du virker usikker over at skulle gå, så vil hun tolke det som om at noget er galt og du ikke er helt sikker på at hun kan klare det. Så det er også vigtigt at du signalerer, at det her er der fuldstændig styr på og du har tillid til at det kan hun sagtens og det er et godt sted at være. Modsat, hvis hun en dag lige har brug for at du bliver der lidt, lige få et ekstra kram osv. så skal hun naturligvis også have lov til det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder