Overvejelser om søvn og flaske

20. marts 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Overvejelser om søvn og flaske

Kære Helen,

Tak for dit svar, det beroligede mig faktisk en del at det er helt okay at min datter sover 4 lure om dagen. Godt nok gør det den frihed vi lige havde vundet, lidt mere indskrænket igen, men hun virker lidt bedre tilpas i sine vågne tid - og det er dog det allervigtigste! Hun bliver dog stadig hurtigt træt efter hun vågner hver gang hun har sovet, jeg tænker det skyldes den meget forstyrrede nattesøvn. Vores døgn ser nu sådan ud:

5.00 amme og stå op, skifte ble, tøj på, synge lidt, jeg får lidt mad..

6.30 gåtur med barnevogn hvor hun sover 6.45-7.30

8.00 havregrød med frugtmos og med vand i kop

9-9.30 ammes (tit spiser hun slet ikke her) og puttes

10.30 vågner og spiser grøntsager med kød af forskellig slags ved 11 tiden

13.00 ammes og puttes

15.00 vågner og får frugt

17.00 ammes og puttes..sover 17.30 til 18

18.00 får grøntsager og kød

18.30 aftenbad og nattøj på

19.00 sidder med ved vores aftensmad og får lidt mad at tygge i eller en ske at sutte på med lidt på.

19.30-20 ammes og puttes til natten.

Her efter vågner hun en gang hver halvanden time hele natten igennem og sover først igen når jeg lægger hende til bryst. Jeg har forsøgt at give hende vand, visse hende i dyne, lægge hende hos mig osv, men hun græder bare mere og mere intenst som om hun forsøger at forklare mig hvad det er hun virkelig vil (sove - og for at sove skal jeg have bryst!)

Jeg ammer hende til natten i soveværelset og synger for hende. Men hun er altid vågen når hun bliver lagt i sin seng og falder i søvn der. Hun har lige fået kugledyne, men synes endnu ikke den gør nogen forskel..

Til gengæld har jeg tænkt meget på at amning om dagen kan være det store problem. Når vi er ude (meget sjældent!) er det helt umuligt at amme, det er komplet ligegyldigt om jeg har ammepuden med, går ind i et andet rum, er helt afslappet selv, osv. Hun er blevet for stor til at jeg kan skærme hendes syn, så må altid give op. Herhjemme kan jeg kun amme i soveværelset og ikke så længe som førhen. I det hele taget går det skidt med amning i dagtimerne og jeg kan mærke at det går mig meget på. Jeg tænker om vi skal nedsætte hendes indtag er skemad... men på den anden side.. hun nyder virkelig at få mad og spiser med glæde alt hvad hun får serveret, øver sig i at spise selv og er så glad og tilfreds med det.

Men er det fordi hun får for meget mad hun ikke vil amme? Jeg har mere en oplevelse af at det er fordi hun ikke kan trække sin opmærksomhed væk fra omgivelserne. Overvejer nu om jeg skal nedtrappe amning og give flaske (hun har aldrig været stor fan af amning og aldrig brugt det som trøst - undtagen om natten)...

Jeg er nået dertil nu at jeg vil gøre ALT for at få lidt ...

Annonce

... sammenhængende søvn. Efterhånden sover hun ikke mere end halvanden time af gangen på noget tidspunkt af døgnet og sådan har det været meget meget længe. Jeg har ikke meget ud af dagene, er ked af det og træt og har ingen lyst til at lave noget med familien eller tage ud - hvilket jeg ellers meget gerne vil!

Hun er og har altid været meget urolig ved amning, kradser og bider og spræller og spænder hele kroppen, så det virker altså heller ikke rart eller afslappende for hende. Jeg ser ikke frem til når jeg skal amme. Tværtimod glæder jeg mig til at trappe ned over de næste måneder. Og jeg tror ikke det er mig som giver denne følelse videre til hende, for inderst inde ville jeg bare så gerne at det var en kærlig og intim hyggestund for os begge, men det har det aldrig rigtig været. Lige nu har jeg faktisk blå mærker på brystvorterne fordi det er så voldsomt nogle gange..

Ellers! går det rigtig rigtig godt :-) Hun er så sjov og skøn for tiden også, er næsten kravlende og sidder selv og forstår hvordan så mange ting fungerer og er pjattet med sin storesøster og griner meget. Men for pokker hvor jeg savner at sove lidt mere sammenhængende! Men mit spørgsmål er altså: Kan det være pga amning hun vågner så ofte om natten? Kan jeg vende hende til at spise om dagen? Evt supplere eller gå over til flaske?

Kan der være noget hun fejler? Blærebetændelse? Væske i ørerne? Hun værgrer sig fra at sove og vågner og græder. Ikke bare om morgenen, som du siger nogle børn gør. Du siger også nogle børn vågner meget tidligt EN GANG IMELLEM og græder, men vores pige har gjort det nu i månedsvis...
Jeg bliver ved med at tænke der er noget vi overser. Kan hun have ondt?

Hun er fortsat meget urolig i sin krop og bliver distraheret/forskrækket af det mindste.. vi skal meget snart tale med ergo terapeut heldigvis og håber på hjælp der. Men ak hvor jeg synes det er hårdt. Også hårdere end det skulle være, hvis du forstår. Jeg har aldrig været pylret eller doven! Men det er ligesom om når de andre mødre jeg ser, nikker genkendende og siger at deres også stadig vågner TO gange om natten, eller KUN vil ligge med legetøjet i et kvarter - eller........ at deres kæreste lige tager barnet mens de løber en tur... så bliver jeg bare lidt træt i hovedet, for jeg har aldrig aldrig et øjeblik for mig selv, føles det som. Dag og nat. Den lille pige vil være hos mor.. Og nu vil jeg gå ind og sove dagen væk :-( For nu sover hun også...

Får jeg nogensinde nattesøvn igen?? Hvad kan jeg gøre? Ud over at være rytmisk i måltider og puttetider, hvilket jeg allerede er! Hun får brugt sin krop og sanser meget. Jeg synes jeg gør ALT hvad gøres kan... skal jeg stoppe amning?

Håber virkelig, igen, du har en ide.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder