Svar: At tage afsked på en god måde?

20. marts 2012

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mamama

Din dreng har en alder nu, hvor han godt ved at du ikke er forsvundet for evigt, når du går - men han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - og derfor er det naturligt svært for ham, når du går.

Børn i din drengs alder har naturligt også rigtig svært ved at skifte situation. Han har det jo så hyggeligt, når du er der, så at du pludselig går og situationen ændrer sig, er utrygt og det har han ikke lyst til. Han ved jo ikke, hvad han skal, han føler bare at hyggen brydes ... Derfor er det rigtig vigtigt at de der passer ham signalerer ro og overblik og at de rigtig gerne vil ham - det er vigtigt at mormor og morfar viser ham at nu skal de have det rigtig sjovt og dejligt sammen.

Og det er på samme måde rigtig vigtigt at du signalerer at du har fuld tillid til at mormor og morfar kan finde ud af det. Hvis han mærker at du er utryg og at du har svært ved at gå, så vil han naturligt tolke at noget er galt og så vil han ikke blive rolig. Han aflæser dig tydeligt og du skal overveje meget, hvad signaler du sender.

Du skriver at du nogle gange er listet ud af døren og det er ikke nogen god idé. Det vil kun forstærke hans ...

Annonce

... følelse af at du forsvinder og det vil ikke gøre ham tryg. Det er derimod vigtigt at du siger farvel tydeligt, giver ham fra dig over i mormors favn, så han direkte mærker at du "overgiver ham i en andens varetægt" og siger "nu kører jeg, mormor passer på dig, jeg kommer igen" og så går du. Mormor og han kan sammen vinke i vinduet til dig imens du går, så han ser at nu går du væk. Og så er du væk og de to laver så noget sjovt sammen, sætter sig og spiser eller noget andet, så han afledes og kommer videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være en rigtig god idé at I leger gemmeleg, hvor I øver det at være væk og finde hinanden. Det vil også være en rigtig god idé at du generelt øver det at sige farvel og hej til ham. Når du f.eks. går ud med skraldeposen så siger du "jeg går lige ud med skrald" og så hører han at du går, døren smækker, dine skridt, og få minutter efter kommer du igen. Når du kører op for at handle så siger du på samme måde farvel og fortæller hvad du skal og her går så lidt længere tid inden du vender tilbage. Når du kommer hjem, så møder du ham, giver ham et stort knus og siger hej og gentager "jeg var lige oppe at handle, nu er jeg hjemme igen".

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.