Svar: At tage afsked på en god måde?
20. marts 2012
Alder:
19 mdr.
Kære Mamama
Din dreng har en alder nu, hvor han godt ved at du ikke er forsvundet for evigt, når du går - men han kan ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - og derfor er det naturligt svært for ham, når du går.
Børn i din drengs alder har naturligt også rigtig svært ved at skifte situation. Han har det jo så hyggeligt, når du er der, så at du pludselig går og situationen ændrer sig, er utrygt og det har han ikke lyst til. Han ved jo ikke, hvad han skal, han føler bare at hyggen brydes ... Derfor er det rigtig vigtigt at de der passer ham signalerer ro og overblik og at de rigtig gerne vil ham - det er vigtigt at mormor og morfar viser ham at nu skal de have det rigtig sjovt og dejligt sammen.
Og det er på samme måde rigtig vigtigt at du signalerer at du har fuld tillid til at mormor og morfar kan finde ud af det. Hvis han mærker at du er utryg og at du har svært ved at gå, så vil han naturligt tolke at noget er galt og så vil han ikke blive rolig. Han aflæser dig tydeligt og du skal overveje meget, hvad signaler du sender.
Du skriver at du nogle gange er listet ud af døren og det er ikke nogen god idé. Det vil kun forstærke hans følelse af at du forsvinder og det vil ikke gøre ham tryg. Det er derimod vigtigt at du siger farvel tydeligt, giver ham fra dig over i mormors favn, så han direkte mærker at du "overgiver ham i en andens varetægt" og siger "nu kører jeg, mormor passer på dig, jeg kommer igen" og så går du. Mormor og han kan sammen vinke i vinduet til dig imens du går, så han ser at nu går du væk. Og så er du væk og de to laver så noget sjovt sammen, sætter sig og spiser eller noget andet, så han afledes og kommer videre.
Det vil være en rigtig god idé at I leger gemmeleg, hvor I øver det at være væk og finde hinanden. Det vil også være en rigtig god idé at du generelt øver det at sige farvel og hej til ham. Når du f.eks. går ud med skraldeposen så siger du "jeg går lige ud med skrald" og så hører han at du går, døren smækker, dine skridt, og få minutter efter kommer du igen. Når du kører op for at handle så siger du på samme måde farvel og fortæller hvad du skal og her går så lidt længere tid inden du vender tilbage. Når du kommer hjem, så møder du ham, giver ham et stort knus og siger hej og gentager "jeg var lige oppe at handle, nu er jeg hjemme igen".
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske