Svar: Mor - mor og atter mor
29. februar 2012
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære Charlotte
Med den alder jeres datter har nu synes jeg det er rigtig fint og en rigtig god idé at få far mere på banen og I må gerne stille lidt krav i den retning. Jeres datter skal naturligvis have al den tryghed hun behøver, men hun skal ikke spille jer ud mod hinanden.
Det er en rigtig god idé at far og datter laver ting sammen, som kun de to gør sammen. Det kan være at gå til svømning eller andet, hvor det altid er far der tager hende med og er der. Det må godt være noget der udfordrer hende lidt, så hun naturligt skal søge far, når det hele bliver lidt for overvældende og far på den måde naturligt får mulighed for at berolige, trøste og styrke hende til at forsøge. Netop svømning kan være en mulighed og mange steder kan børn starte med svømning / vandtilvænning i 4-6 års alderen. Det kunne naturligvis også være gymnastik, musik eller andet. Hold øje med hvornår der er holdopskrivninger, - lige nu er der nok ikke ledige hold, men I kan starte efter sommerferien.
Det er også rigtig vigtigt at du holder fast i at far sagtens kan og at du gør noget andet. Det er vigtigt at du bakker op om fars hjælp og direkte siger "Nu hjælper far dig lige" - ikke fordi du skal afvise hende, men for at markere, at du støtter fuldt op om at der her har far fuldstændig styr på og det kan han ligeså godt som dig.
Og så er det også rigtig vigtigt at far ikke lader sig mærke med at han bliver lidt såret, når hun afviser ham eller foretrækker mor. Hvis hun mærker at han trækker sig eller bliver ked af det, så kan det virke næsten forstærkende på problemet, fordi hun oplever en reaktion som er rigtig spændende at udforske.
Det kan være en rigtig god idé at far bruger humor i sin tilgang til jeres datter - også når han bliver afvist. Det vil være rigtig godt at han siger "vil du have din mor, din frække bølle - det får du ikke, så kiiilder jeg dig" eller lignende og han kan så tage fat i hende, kilde hende, lege at han er en stor farlig løve der spiser hende eller lignende, så hun får det modsatte af en far der trækker sig - nemlig en far der tydeligt markerer "jeg vil være sammen med dig og jeg giver dig masser af fysisk kontakt og nærhed". Det skal naturligvis være på en måde hvor hun synes det er sjovt og ikke bliver ked af det.
Og far må også gerne begynde at sætte nogle ord på, hvor dejligt han synes det er at være sammen med jeres datter, sige direkte til hende "jeg synes bare det er så hyggeligt, når vi sidder her og læser" eller "jeg elsker at putte dig om aftenen" eller lignende, så hun hører at det betyder noget.
Det kan også være en idé at far og datter laver noget for at glæde mor - så de er sammen om at gøre noget for dig, som de jo begge to holde af :) Det kan også være med til at styrke deres bånd - det kan være f.eks. "skal vi to ikke bage boller sammen som mor og vi kan spise" - det giver mulighed for at de to laver noget sammen, hjælpes ad - samarbejder og at du efterfølgende kan sige "nej hvor er det dejligt at I to har bagt boller, hvor er jeg glad" osv. og naturligvis spørge ind til processen og hvor sjovt de har haft det osv. :)
Trøst din mand med at det er naturligt og lad ham finde nogle ting som han og jeres datter kan have sammen - hvor det er de to og hvor du ikke blander dig for meget :) Og fortæl ham også hvor fantastisk en far du synes han er og hvor højt du elsker ham!
Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske