Svar: Vuggestue el ej - 2
9. februar 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Du slutter af med at fortælle, at du er blevet hånet og slået af pædagoger - du har mange dårligt oplevelser med dig fra institutionslivet, og ja, det lyder sandelig sådan.
Det er klart at hvis børn passes af voksne som slår, håner, nedgør børn. Som ikke ser og ikke anerkender det enkelte barns behov, som ikke rummer, støtter, hjælper, giver omsorg osv. så vil det naturligt skade børn.
Børns hjerner er umodne. Der er milliarder af hjerneceller, men forbindelserne imellem dem er få og det er forbindelserne mellem cellerne i hjernen som sætter os i stand til at tænke og handle som vi gør.
Forbindelserne mellem hjernens celler dannes af det samspil som barnet oplever med sine forældre. Hvis barnet bliver mødt med positivitet, lydhørhed og kærlighed, så vil barnet danne forbindelser i hjernen, der giver barnet det som vi normalt forstår ved et godt liv. Et barn der mødes med emotionel lydhørhed vil stille og roligt lære at beherske vrede, at være venlig og lære hvordan man i det hele taget møder en anden. Modsat vil et barn der mødes med tyranniserende forældre, med manglende omsorg og uden emotionel nærhed begynde at tilpasse sig dette. Barnets hjerne vil aktivere de celler og forbindelser, der styrer f.eks. frygt, forsvar og angreb. Og det har altså meget at sige, hvordan vi møder vores børn .. :)
Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og derfor er det utroligt vigtigt, hvordan man som forældre reagerer på sit barn. Og det er her naturligvis også vigtigt, at de voksne, som tager sig af barnet, når forældrene ikke er der, kan reagere hensigtsmæssigt og godt på barnet og barnets behov.
Ingen børn har brug for at være i institution i 9 timer hver dag. Små børn har brug for deres forældre og når vi vælger at lade dem passe ude, så er det ofte fordi vi er nødt til det, så er det fordi vi økonomisk er nødt til at arbejde, så hverdagen kan hænge sammen. Men det er et voksent behov, det er ikke et barnebehov.
Børn har brug for kontakt til vigtige voksne og det er helt essentielt for at børn udvikler sig sundt og godt, at de har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære tilknytningspersoner og barnet kan godt have flere primære tilknytningspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i vuggestuen osv. Når børn skal passes, så er det vigtigt at de har en god tilknytningsperson hos sig. Og hvis mor og far ikke er der, så er det vigtigt med en sekundær tilknytning, som barnet kender godt og føler sig tryg ved - men mor og far er og bliver de bedste!
Man skal prioritere sine børn og det er så kort tid at de er små. Man kan aldrig få den tid igen og det er rigtig vigtigt at nyde tiden sammen med dem, når man kan. For tiden går hurtigt - det er ikke bare en tale måde, at tiden løber - det gør den og det er så vigtigt at vi er der for børnene, når de har brug for os.
Men nogle gange er vi naturligt nødt til at arbejde og derfor nødt til at sende vores børn i institution og det er okay. Det der er vigtigt er dog at barnet er et sted, hvor der bliver taget hånd om det, hvor det bliver mødt med anerkendelse og nærvær. Og så naturligvis ikke mange timer hver dag.
Og så skal du naturligvis også have tillid til den der passer dine børn - du skal være tryg ved at aflevere dit barn. Du skal tro på at de ikke tager ham, at de ikke skælder ham ud, at de ikke rusker ham. Og naturligvis skal de kunne lide ham!
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske