Svar: Viljestærkt barn

19. januar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det er rigtig dejligt at din datter viser mere og mere egen vilje og du ser hendes personlighed blomstre. Det er kun et sundhedstegn og ikke tegn på at din datter er uopdragen, for hidsig eller ikke opfører sig pænt nok .. Hun er kun 16 måneder gammel og det er helt naturligt at hun prøver grænser og viser temperament :)

Der er naturligt forskel på børn - også når man taler temperament, selvstændighed og grænseprøvning. Det mærker man først rigtigt, når man får flere børn, fordi søskende også er forskellige og reagerer meget forskelligt. Nogle børn er meget temperamentsfulde og det kan virke meget voldsomt, det kan nogle gange virke nærmest provokerende, fordi det virker som om, at det man siger slet ikke bliver lyttet til og man skal gentage tingene 117 gange og igen en gang, uden at man oplever effekt. Og hos andre børn skal man bare sige nej en enkelt gang og så ligner de nogen, hvor verden er ved at bryde sammen.

Men uanset hvordan vi er, så har vi det alle bedst, hvis vi mødes med anerkendelse, respekt og bliver accepteret som den vi er ..

Jeres datter lyder til at være en kvik lille pige, hun er god til med sin mimik at vise hvad hun vil eller ikke vil og i takt med at hun bliver bedre og bedre til at tale og verbalt gøre sig forståelig, vil I sandsynligvis også mærke hendes selvstændighed tydeligere. Hun er dog stadig bare en lille pige, som har brug for trygge rammer og også lidt struktur og dermed forudsigelighed og således også ro og at I som forældre ved bedst.

Det bedste I kan gøre er at vise hende forståelse og rumme hende og de frustrationer hun har. Det er ikke pinligt, at hun nogle gange reagerer voldsomt, det er rigtig fint at hun tør vise dig alle sine følelser - og hun rummer alle følelser. Hun kan være glad, jublende lykkelig og sjov, hun kan charmere alt og alle og være en rigtig filur, men hun kan også være ked af det, vred, hidsig, føle sig uretfærdigt behandlet eller bare misforstået og der ...

Annonce

... skal være plads til det hele.

Når børn viser egen vilje og personlighed, når børn viser indre styrke og selvbestemmelse, så opfatter vi dem ofte uopdragne. Men hvis det er voksne, så ser vi det som en styrke. Tænk at turde stille sig op og holde fast i sin mening. Tænk at have den evne altid at stille spørgsmålstegn ved alting og ikke bare lade sig diktere eller finde sig i.... måske har din datter den evne og det skal du tage hatten af for og nyde med rank ryg - hun skal nok blive til noget her i livet :)

Naturligvis ved I forældre bedst og naturligvis skal I opsætte rammerne for hvordan tingene skal være og hvad regler der gælder. Jeres datter har også brug for regler, fordi regler og faste rammer giver tryghed. Og derfor skal I naturligvis fortælle hende, når der er regler der skal overholdes og hun skal også irettesættes, når hun gør noget forkert. Men det er rigtig vigtigt at det stadig bliver med anerkendelse for hendes person - faktisk er det ikke hende der gør noget forkert, men det hun gør, som er forkert og det er ret vigtigt!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres datter skal heller ikke på sigt spille jer forældre ud mod hinanden. Overordnet er mor og far en enhed, så når den ene har sagt nej, så siger den anden som udgangspunkt også nej ... :) Og når I siger nej, så skal I naturligvis holde fast i det nej, det nytter ikke noget at I siger nej, nej, nej, jamen så gør det da ..! Det lærer hun kun inkonsekvens af og lærer at det nytter at blive ved. Hun har brug for at I holder fast i de regler der nu engang er - og så må I rumme den frustration der naturligt opstår når verden ikke vil som hun vil og de frustrationer kommer der mange af.

Det er først nu I begynder at mærke den spirende personlighed og i de næste år vil I mærke endnu mere til hvem hun er og hvad hun vil.

Jeg vil foreslå dig at købe min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" netop med fokus på små børns følelser og behov :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie