Svar: En vred 4-årig

17. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Christina

Tak for dit brev og din beskrivelse, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig. Jeg har jo fået flere breve fra dig tidligere og synes derfor, at jeg har et meget godt billede af dine børn efterhånden .. :)

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at jeres tvillinger er født 6 uger før tid og man er blevet mere og mere opmærksom på, at børn født mellem uge 34 og 36+6 skal ses mere som for tidlig fødte børn end som små mature børn - og et eller andet sted, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om jeres dreng måske reagerer så voldsomt som han gør, som en følge af at han er født før tid ...

Det at være født for tidligt kan godt gøre at han har ekstra svært ved de krav der stilles og f.eks. reagerer voldsomt, når han skal udsætte sine behov eller er svær at "tale fornuft med". Det kan også gøre at han suger en masse indtryk til sig usorteret - tale, lys, støj fra genstande, mange mennesker sammen osv. kan være svært for ham at håndtere, et skift i dagsrutiner kan være svært for ham at håndtere.

Han mangler måske den intuition og fornemmelse for andre, som vi naturligt begynder at forvente af børn på hans alder. Han har måske lidt sværere ved at sætte sig ind i hvordan andre mennesker tænker, føler, handler og han forstår måske nogle gange heller ikke, hvorfor han selv reagerer som han gør - han bliver sandsynligvis også nogle gange ked af sine egen reaktion og måde at være på, fordi han et eller andet sted, godt ved at det er forkert, men han kan ikke finde ud af, hvad han så skal.

Alle børn skal lære intuition, empati, forståelse for andre, at tage hensyn til andre, lære at læse andre, spørge ind til den anden osv. og den læring er jeres dreng rigtig godt igang med. Men han har brug for ekstra støtte til at finde ud af dette og når han bliver misforstået, så reagerer han voldsomt.

Når hans tvillingesøster er bedre til det, så er det fordi hun er hjernemæssigt mere moden. Selvom de er født samtidig og begge er født før tid, så har piger en hjernemæssig modenhed der ligger 1-1 ½ år længere fremme. Hvor han måske i nogle sammenhænge er som en 3 årig og skal mødes som en 3 årig, så er hun måske som et barn på 4 ½ i sin hjernemodning og det giver naturligt en forskel i deres måde at tackle verden på. Og samtidig er det sandsynligvis også nogle gange frustrerede for ham, at mærke at hun kan og han ikke kan. Det må være rigtig hårdt.

Noget af det der har betydning for hjernens modning er de essentielle fedtsyrer og hvis ikke ...

Annonce

... I spiser fisk flere gange om ugen, så kunne det være en overvejelse at give børnene fiskeolie/Omega 3 dagligt. Det er vigtigt lige at nævne synes jeg .. :)

Derudover så handler det sandsynligvis meget om at I skal forberede ham på de ting der skal ske. I skal fortælle ham, når I skal noget, hvem der er der, hvor I skal hen, hvordan tingene er, hvad der forventes af ham osv. Ligesom I også i løbet af dagen skal give ham overblik ved at sige "vi skal køre om 10 minutter, så du skal til at lege færdig" eller lignede, så han lige forberedes og ikke afbrydes, men ved at nu kommer der snart et skift.

Nogle børn kan have glæde af piktogrammer, det vil sige små billeder der viser rækkefølgen af de ting der skal ske. De kunne f.eks. være om morgenen, hvor han på sit værelse kunne have et billede af tøj, morgenmad, tandbørstning eller lignende hængende, så han kan se hvad der skal ske og dermed selv kunne, uden at I behøver jage med ham eller skælde ud - og samtidig vil det give ham en følelse af netop at kunne noget selv, en følelse af at være stor og god nok. Det kunne måske være en måde hvorpå I kunne få lidt færre konflikter i hverdagen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Noget andet I kunne overveje er sanseintegration- sansemotorisk træning. Det er lidt ligesom at lege. Ofte skal børnene gennemgå forhindringsbaner, de skal hoppe, gynge, køre, kaste og de synes det er sjovt, selvom det naturligt også er hårdt, fordi de bliver udfordret, der hvor de har det svært. Træningen kan f.eks. også består i at få stimuleret sine sanser ved at blive børstet med en børste på kroppen, blive rullet ind i et tæppe, få massage med en bold eller lignende og da jeres dreng reagerer meget udadvendt, slår, kaster med ting osv. så kunne det godt tænkes, at det kunne hjælpe ham. Det kunne give ham en større fornemmelse af sin egen krop.

Børn med sansemotoriske problemer, vil nemlig ofte have rigtig svært ved at kontrollere deres krops bevægelser og de har meget svært ved at fornemme deres krop - derfor oplever man også ofte at arme og ben ofte er i bevægelse hele tiden. Børnene har ofte også svært ved berøring, både svært ved at blive rørt ved og også svært ved selv at mærke, hvordan de rør ved andre - altså hvor hårdt de trykker eller hvordan man kærtegner ... måske er dette genkendeligt for jer?

Der findes både ergo- og fysioterapeuter der tilbyder sansemotorisk træning af børn og det er også værd at undersøge muligheden for.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige