En vred 4-årig

17. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

En vred 4-årig

Kære Helen

Ja, det er jo længe længe siden, jeg sidst har haft behov for at skrive.

Jeg tror nu, at ”vores problem” er ret normalt, men min mand og jeg føler alligevel, at vi har brug for et godt råd…

Mit spørgsmål går på vores søn, som har det vildeste temperament. Først lidt baggrund: Han udvikler sig rigtig fint men har været lidt sen til at gå, at tale, at smide bleen og den slags milepæle. Han har dog et udmærket sprog i dag, men kan godt have lidt svært ved at finde ordene - især hvis der er uro omkring ham.

Han og tvillingesøster leger rigtig fint sammen, og han trives i børnehaven. Han har ikke noget bedsteven, og leger nok mest med de lidt ældre drenge i børnehaven. Vi har ikke de bedste erfaringer med at have legekammerater hjemme til ham, da han har svært ved at dele sit legetøj til tider. Han er en følsom dreng, som altid har været meget utålmodig, og hvis ikke vi reagerer prompte på hans spørgsmål/krav, kan han flippe ud. Han bliver langt oftere sur end sin søster. Det er faktisk sådan, at han nok får lidt længere line end sin søster, fordi han reagerer så voldsomt, og man ikke kan tale så meget fornuft med ham. Han kan simpelthen ikke finde ud af at ...

Annonce

... udsætte sine behov, eller forstå hvorfor det kan være nødvendigt at udsætte dem. Jeg behøver vel ikke skrive om alle de fantastiske gode, kærlige og sjove sider, som han selvfølgelig også har :-)

Problemet er, hvordan vi takler hans raserianfald. Hvad søren gør man, når alt er prøvet? Han kan blive rasende over ”små” ting, og han kan slet ikke slippe vreden igen. Han skriger så højt, at man bliver bange for at glassene springer, slår, kaster med ting, siger at han vil ødelægge dit og dat, gør bevidst noget som han ved gør ondt på os, kalder os de værste gloser osv. Man kan slet ikke tale med ham.

Vi har forsøgt os med forskellige reaktioner: Blive i os selv og sige ”jeg vil ikke have, at du slår” osv., vi har sendt ham ind på værelset, vi har ignoreret ham, vi har skældt ud og råbt højt, vi har været anerkendende ”jeg kan høre at du er meget vred nu”, ”det kan ikke lade sig gøre nu, men næste gang skal vi nok huske det” osv.

Umiddelbart er der ikke noget, der rigtigt kan få ham ud af raserianfaldet og vreden, og jeg er lidt bange for at takle ham forkert og få ham til at føle sig helt forkert med dårligt selvværd til følge.

What to do?

Kærlig hilsen
Christina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine