Svar: Morsyge 3½ år pige

11. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Det er rigtigt, at børn naturligt i perioder vil søge den ene forældre mere end den anden og det er rigtig godt, at du rummer dette og accepterer dette, når det sker. Det lyder som om at du klarer dette på en rigtig fin måde.

Og ja - du må gerne, med den alder din datter har nu, sætte lidt ord på det der sker og hvad det betyder for dig. Du må gerne sige "jeg kan godt forstå du gerne vil have mor, men nu er mor igang med maden i køkkenet, så derfor hjælper jeg dig" ligesom du også meget gerne må sige "det vil jeg gerne!" eller "jeg er så glad, når vi to gør ting sammen, det er dejligt at være sammen med dig" eller lignende, så du sætter ord på at du nyder hendes selskab og at det betyder noget for dig. Det er ikke et spørgsmål om at hun skal opfylde dit behov, men handler om at gøre hende opmærksom på, at hun betyder meget for dig.

Jeres datter er rigtig godt igang med at finde ud af hvordan hun påvirker andre og hvordan andre påvirker hende. Hun er igang med at udvikle sig jeg og hun øver sig på at forstå og opfatte andre menneskers følelser, tanker og hensigter. Og netop her er det meget fint at sætte ord på, at beskrive de følelser du, hun og andre har.

Hun vil nu og i tiden fremover, være mere og mere optaget af regler og ritualer. Det vil være meget svært for hende hvis reglerne eller ritualerne brydes eller irettesættes, for det er svært for hende at forstå hvorfor. Regler og ritualer er egentlig en god ting, for det giver tryghed og det hjælper barnet til at overskue en situation - og her kan I/du faktisk godt udnytte situationen. I kan med fordel have visse regler, f.eks. en regel om at I skiftes til at putte eller en regel om at far altid er den der giver bad eller lignende. Så du naturligt kommer mere med på banen.

Mange af de regler jeres datter vil søge vil handle om at tingene skal foregå på en bestemt måde. Hun vil sidde på en bestemt stol ved bordet og I forældre har faste pladser som hun bestemmer, hun vil have tøj på i en bestemt rækkefølge eller hun vil at mor skal gøre noget bestemt og far skal noget andet. Det handler rigtig meget om at hun selv vil bestemme, mere end om at hun egentlig foretrækker den ene forældre mere end den anden. Og nogle gange skal hun naturligvis have lov til at bestemme, for hvis hun oplever at tingene er som hun gerne vil nogle gange, så vil hun naturligt også lettere kunne acceptere det, når det ikke går som hun vil. Og nogle gange, ja så bestemmer I - f.eks. når I begge skal kunne hjælpe hende.

Og det er her vigtigt at vise hende at du forstår hende "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at ..." eller "det er også dumt at ...", så hun hører at du forstår hendes følelser og frustration, men så du stadig holder fast i den regel der nu er eller den beslutning I har taget. Når hun føler sig forstået, vil hun naturligt lettere kunne acceptere at det ikke bliver helt som hun gerne ville. Prøv at få hende til at snakke med dig om, hvordan situationen kan blive dejlig for jer begge, hvad hun har lyst til, så I nogle gange laver et kompromis.

Når man er 3½ - 4 år gammel, så går en stor del af ens leg ofte ud på, hvem der gør hvad og hvordan og ved at inddrage din datter i det der skal gøres, så ...

Annonce

... hun er med til at bestemme, hvordan tingene skal gøres, kan du godt nogle gange være heldig at komme mere på banen. Måske bliver det faktisk lidt sjovere at det er far der gør tingene end at det er mor.

Prøv også at inddrage hende i de praktiske ting i hjemmet og i ting du gør for dig selv. Når man er 3-4 år gammel, så betyder det rigtig meget at være med til at gøre ting derhjemme. Det kan være at være med til at dække bord, være med til at gøre rent, være med til at lave mad, være med til at vaske bilen eller lignende. Det er dejligt at få en fornemmelse af at man er vigtig og også at få en fornemmelse af at i jeres familie hjælper I hinanden. Fuldstændig ligesom du også nogle gange hjælper hende, andre gange hjælper mor hende. Det er en af reglerne hos jer - I hjælper hinanden og det er dejligt at være sammen og være der for hinanden.

Og så er det også meget vigtigt at mor bakker op om at far kan ligeså godt som mor kan. Det er meget vigtigt at jeres datter ikke bare løber hen til mor og mor så tager over. Mor skal også signalere at far kan gøre tingene ligeså godt som hun kan, mor skal også sige "jeg laver mad i dag og far vil gerne læse bog sammen med dig" og naturligvis skal jeres datter ikke diktere hver aften, hvordan det foregår hos jer ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt at I også markerer, hvem der bestemmer og at hun ikke kan kommandere rundt. Ikke at I skal skælde hende ud, men bare sige at "nu er det sådan". Og så vil det også være en rigtig god idé at bruge humor. Når hun trækker sig fra dig, løber væk og vil have sin mor, og du gerne vil vise hende, at du har lyst til at være sammen med hende - så I stedet for at du trækker dig, mor tager over og hun mærker at du bliver ked af det (en reaktion der er spændende at udforske), så prøv at gå den modsatte vej - gå efter hende med et smil. Sig f.eks. "hvad så din lille bøllespirer, skal du være fræk? Ved du hvad vi gør ved frække piger her i huset? Dem kiiiilder vi!" Og så tag fat i hende, og kild hende, så hun synes det er sjovt. Eller leg at du er en stor løve eller krokodille der kommer og spiser hende. Så hun mærker at hun ikke har held med at skubbe dig væk, at det virker modsat.

Med hensyn til putning, så synes jeg det er vigtigt at man har mulighed for at sige godnat til begge forældre og naturligvis skal du kunne putte hende, det behøver ikke være mor hver aften. Men hun skal have en oplevelse af at mor også kommer ind og siger godnat, hun må ikke opleve at hun bliver valgt fra. Du kan derfor sagtens starte med at putte hende, sidde hos hende, læse godnathistorie osv. og når hun spørger efter mor så kan du sige "mor kommer og kysser godnat, når vi har læst", så hun hører at mor stadig er der og gerne vil hende. Og mor skal så naturligvis holde fast i samme regel, så jeres datter hører at sådan er det og det står I sammen om. Hun kan ikke spille jer ud mod hinanden.

I skal forberede hende, faktisk er det nok bedst, at mor er den der siger "far læser for dig i aften og så kommer jeg ind og siger godnat bagefter", så hun ved at nu er det sådan det foregår. Men hun skal naturligvis sige godnat til jer begge - ligesom den ældste datter også skal :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig