Brev:
Morsyge 3½ år pige
11. januar 2012
Alder:
3 år, 6 mdr.
Morsyge 3½ år pige
Kære Helen.
Vi er en familie på far, mor og to piger på 6 og 3½ år. Den mindste af pigerne har det man, vist nok lidt misforstået, kalder for morsyge. Jeg, faderen, får fra morgen til aften klar besked på, at det er mor der skal gøre tingene.
Jeg prøver på at takle det ved at have en anerkendende tilgang men samtidig melde mig på banen. Når hun eksempelvis fortæller mig, at det er mor der skal give hende tøj på kan mit svar være: ”Det kan jeg godt forstå, men mor laver morgenmad ude i køkkenet, så nu hjælper jeg dig med at tage tøj på, det vil jeg gerne” (Jeg er i øvrigt i tvivl om jeg bør udtrykke mit eget behov som i udsagnet ”det vil jeg gerne”, da barnet jo ikke skal have ansvar for opfyldelse af mine behov).
Jeg har læst at, morsyge kan være en naturlig del i barnets udvikling og at det kan komme i perioder samt at det går over med tiden. Men jeg og min kone synes det i lange perioder fylder for meget i hverdagen. Et er, at jeg som voksen må rumme det uden at vise mit savn, men morsygen besværliggør mange situationer og kommer ofte til at lægge en dæmper på en ellers hyggelig atmosfære. Som når barnet giver mig besked på, at forlade stuen eller at lave mad hver aften, så det altid er mor, der hygger med en film eller bog efter en lang dag i børnehaven. Eller at jeg ikke må putte hende. Det er endnu ikke lykkedes mig at få lov til at putte hende en eneste gang. De gange, hvor jeg har prøvet, har hun grædt, råbt og skreget og løbet ind til mor.
Et er at det naturligvis gør ondt og jeg savner hende virkeligt meget, det kan jeg takle så længe jeg ved at det er en naturlig del af hendes udvikling. Men det er ikke rimeligt at vores ældste datter aldrig oplever at blive puttet af sin mor. For selv om vi normalt har nogle hyggelige og tætte puttesituationer er det tydeligt, at hun savner også at blive puttet af sin mor nogle gange.
Jeg har søgt råd i diverse artikler og bøger. Jesper Juhl, Margrethe Bruun og andre. Rådene peger lidt i hver sin retning og jeg er blevet temmelig rådvild og usikker på, hvordan jeg/vi skal takle morsygen. Jeg håber du kan hjælpe.
Hilsen