Morsyge 3½ år pige

11. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Morsyge 3½ år pige

Kære Helen.

Vi er en familie på far, mor og to piger på 6 og 3½ år. Den mindste af pigerne har det man, vist nok lidt misforstået, kalder for morsyge. Jeg, faderen, får fra morgen til aften klar besked på, at det er mor der skal gøre tingene.

Jeg prøver på at takle det ved at have en anerkendende tilgang men samtidig melde mig på banen. Når hun eksempelvis fortæller mig, at det er mor der skal give hende tøj på kan mit svar være: ”Det kan jeg godt forstå, men mor laver morgenmad ude i køkkenet, så nu hjælper jeg dig med at tage tøj på, det vil jeg gerne” (Jeg er i øvrigt i tvivl om jeg bør udtrykke mit eget behov som i udsagnet ”det vil jeg gerne”, da barnet jo ikke skal have ansvar for opfyldelse af mine behov).

Jeg har læst at, morsyge kan være en naturlig del i barnets udvikling og at det kan komme i perioder samt at det går over med tiden. Men jeg og min kone synes det i lange perioder fylder for meget i hverdagen. Et er, at jeg som voksen må rumme det uden at vise mit savn, men morsygen besværliggør mange situationer og kommer ...

Annonce

... ofte til at lægge en dæmper på en ellers hyggelig atmosfære. Som når barnet giver mig besked på, at forlade stuen eller at lave mad hver aften, så det altid er mor, der hygger med en film eller bog efter en lang dag i børnehaven. Eller at jeg ikke må putte hende. Det er endnu ikke lykkedes mig at få lov til at putte hende en eneste gang. De gange, hvor jeg har prøvet, har hun grædt, råbt og skreget og løbet ind til mor.

Et er at det naturligvis gør ondt og jeg savner hende virkeligt meget, det kan jeg takle så længe jeg ved at det er en naturlig del af hendes udvikling. Men det er ikke rimeligt at vores ældste datter aldrig oplever at blive puttet af sin mor. For selv om vi normalt har nogle hyggelige og tætte puttesituationer er det tydeligt, at hun savner også at blive puttet af sin mor nogle gange.

Jeg har søgt råd i diverse artikler og bøger. Jesper Juhl, Margrethe Bruun og andre. Rådene peger lidt i hver sin retning og jeg er blevet temmelig rådvild og usikker på, hvordan jeg/vi skal takle morsygen. Jeg håber du kan hjælpe.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke