Svar: Strukturering af arbejdstid
10. januar 2012
Alder:
16 mdr.
Kære M.
Jeg tror desværre ikke at findes noget helt entydigt svar på dit spørgsmål. Hvorvidt den ene eller anden løsning er bedst afhænger nok både af hvordan jeres drengs og dit temperament er ...
Overordnet set, så vil jeg umiddelbart mene, at det er rart for ham at du kommer hjem. Han er aldersmæssigt lige der, hvor han begynder at få lidt fornemmelse for at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig, men stadig vil han have brug for at se dig og mærke dig, for at forstå at du ikke er forsvundet.
Derudover vil de fleste børn i 18-20 måneders alderen begynde at få farefornemmelse. De har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen om natten og de vil ofte også vågne op om natten, græde, søge deres forældre, nogle gange vågne med skrig.
Jeg tænker derfor at at han vil have stor glæde af at se dig en lille times tid morgen og aften og at det vil være godt for ham, at du er der om natten, når og hvis han på sigt vågner og er ked af det og netop søger dig og har brug for dig.
Modsat, kan man naturligvis sige at far jo også er der og hvis du er fraværende en eftermiddag, aften, nat og morgen i træk og det kører som en helt fast rytme, så tager far over der og vil naturligt være den primære person for jeres dreng. Man kan også tale for at de to netop alene finder en rytme og finder ud af det, fordi de er alene og det er okay. Mange mennesker har jo døgnvagter og skiftende vagter eller arbejder hjemmefra i perioder og det er helt fint. Det kan sagtens lade sig gøre.
Børn har brug for vigtige voksne, der tager sig af dem og hjælper dem. Det der kaldes omsorgspersoner eller tilknytningspersoner. Og børn har normalt to primære omsorgspersoner - både mor og far. Den ene tager naturligt over, når den anden ikke er der og vil være der for barnet og det er fint. Børn har også sekundære omsorgspersoner, det kan være en bedsteforældre, en pædagog eller lignende, som træder til når forældrene, de primære omsorgspersoner ikke er der.
Måske er I nødt til at prøve jer frem og finde ud af, hvad der fungerer bedst hos jer. Måske vil det ene være bedre end det andet i perioder og så kan I lave om efter behov. Svaret på dit spørgsmål afhænger jo meget af hvordan situationen er. Hvis din dreng har meget brug for dig aften og nat, så er det naturligt vigtigt at du er der for ham ...
Håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske