Svar: Strukturering af arbejdstid

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M.

Jeg tror desværre ikke at findes noget helt entydigt svar på dit spørgsmål. Hvorvidt den ene eller anden løsning er bedst afhænger nok både af hvordan jeres drengs og dit temperament er ...

Overordnet set, så vil jeg umiddelbart mene, at det er rart for ham at du kommer hjem. Han er aldersmæssigt lige der, hvor han begynder at få lidt fornemmelse for at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig, men stadig vil han have brug for at se dig og mærke dig, for at forstå at du ikke er forsvundet.

Derudover vil de fleste børn i 18-20 måneders alderen begynde at få farefornemmelse. De har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen om natten og de vil ofte også vågne op om natten, græde, søge deres forældre, nogle gange vågne med skrig.

Jeg tænker derfor at at han vil have stor glæde af at se dig en lille times tid morgen og aften og at det vil være godt for ham, at du er der om natten, når og hvis han på sigt vågner og er ked af det og netop søger dig og har brug for dig.

Modsat, kan man naturligvis sige at far jo også er der og hvis du er fraværende en eftermiddag, aften, nat og morgen i træk og det kører som en helt fast rytme, så tager far over der ...

Annonce

... og vil naturligt være den primære person for jeres dreng. Man kan også tale for at de to netop alene finder en rytme og finder ud af det, fordi de er alene og det er okay. Mange mennesker har jo døgnvagter og skiftende vagter eller arbejder hjemmefra i perioder og det er helt fint. Det kan sagtens lade sig gøre.

Børn har brug for vigtige voksne, der tager sig af dem og hjælper dem. Det der kaldes omsorgspersoner eller tilknytningspersoner. Og børn har normalt to primære omsorgspersoner - både mor og far. Den ene tager naturligt over, når den anden ikke er der og vil være der for barnet og det er fint. Børn har også sekundære omsorgspersoner, det kan være en bedsteforældre, en pædagog eller lignende, som træder til når forældrene, de primære omsorgspersoner ikke er der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Måske er I nødt til at prøve jer frem og finde ud af, hvad der fungerer bedst hos jer. Måske vil det ene være bedre end det andet i perioder og så kan I lave om efter behov. Svaret på dit spørgsmål afhænger jo meget af hvordan situationen er. Hvis din dreng har meget brug for dig aften og nat, så er det naturligt vigtigt at du er der for ham ...

Håber du kan bruge dette videre :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os