Svar: Vuggestue efter ferie
5. januar 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Maria
Det er simpelthen så hårdt at skulle aflevere et grædende barn, der bare klynger sig til en og tydeligt signalere at man ikke må gå ... Og I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor lang tid dette står på, for det er naturligt ikke godt for ham, hvis han er så ulykkelig hver dag.
Det er vigtigt at I taler med pædagogerne om at få tilknyttet en fast kontaktperson til jeres dreng. Det er vigtigt fordi han skal knytte sig til en, for at føle sig tryg. Han skal have fornemmelsen af at der er en bestemt voksen som tager sig af ham og som trøster ham og hjælper ham, når han har brug for det og det skal I og de hjælpe ham med. Hvis han ikke har en fast voksen der tager sig af ham, så bliver han afleveret "i en jungle" og er helt på egen hånd og det er utrygt og gør ham bange.
Det er derfor vigtigt at I afleverer ham i favnen på en anden, fordi I derved signalerer "nu går jeg, men pædagogen her tager sig af dig" og samtidig også signalerer at det har I masser af tillid til. Det er nemlig vigtigt at jeres søn mærker at I synes det er super fedt med vuggestuen, at I synes det er det helt rigtige for ham. Hvis han mærker den midste utryghed fra jeres side, når I afleverer ham, så vil han naturligt spejle sig i dette og føle at hvis I er utrygge, så er der noget galt og så vil han naturligt ikke være der, men vil gøre alt for at komme med jer, komme væk derfra.
Varigheden i vuggestuen har bestemt betydning og det er rigtig dejligt, hvis du nu har mulighed for at hente ham en time tidligere et par gange om ugen. Selvom han ikke kan klokken, så fornemmer han tiden på de ting der sker. Han vil f.eks. begynde at fornemme at han bliver hentet, når de om eftermiddagen har fået frugt og han derefter er på legepladsen eller er på stuen. Men de dage, hvor du så henter ham imens de spiser frugt, så vil han naturligt mærke at du kommer tidligere end han forventede og det vil gøre ham glad :) Det er også svært at se de andre børn blive hentet og sidde og vente på at det bliver ens tur, så det vil være rigtig dejligt for ham en gang imellem at mærke, at han bliver hentet som en af de første :) Jo det har bestemt betydning. Både for dig og for ham! :)
Håber du hermed er hjulpet lidt, videre fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske