Svar: Vuggestue efter ferie

5. januar 2012

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maria

Det er simpelthen så hårdt at skulle aflevere et grædende barn, der bare klynger sig til en og tydeligt signalere at man ikke må gå ... Og I skal naturligvis være opmærksomme på, hvor lang tid dette står på, for det er naturligt ikke godt for ham, hvis han er så ulykkelig hver dag.

Det er vigtigt at I taler med pædagogerne om at få tilknyttet en fast kontaktperson til jeres dreng. Det er vigtigt fordi han skal knytte sig til en, for at føle sig tryg. Han skal have fornemmelsen af at der er en bestemt voksen som tager sig af ham og som trøster ham og hjælper ham, når han har brug for det og det skal I og de hjælpe ham med. Hvis han ikke har en fast voksen der tager sig af ham, så bliver han afleveret "i en jungle" og er helt på egen hånd og det er utrygt og gør ham bange.

Det er derfor vigtigt at I afleverer ham i favnen på en anden, fordi I derved signalerer "nu går jeg, men pædagogen her tager sig af dig" og samtidig også signalerer at det har I masser af tillid til. Det er nemlig vigtigt at jeres søn mærker at I synes det er super fedt med vuggestuen, at I synes det er det helt rigtige ...

Annonce

... for ham. Hvis han mærker den midste utryghed fra jeres side, når I afleverer ham, så vil han naturligt spejle sig i dette og føle at hvis I er utrygge, så er der noget galt og så vil han naturligt ikke være der, men vil gøre alt for at komme med jer, komme væk derfra.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Varigheden i vuggestuen har bestemt betydning og det er rigtig dejligt, hvis du nu har mulighed for at hente ham en time tidligere et par gange om ugen. Selvom han ikke kan klokken, så fornemmer han tiden på de ting der sker. Han vil f.eks. begynde at fornemme at han bliver hentet, når de om eftermiddagen har fået frugt og han derefter er på legepladsen eller er på stuen. Men de dage, hvor du så henter ham imens de spiser frugt, så vil han naturligt mærke at du kommer tidligere end han forventede og det vil gøre ham glad :) Det er også svært at se de andre børn blive hentet og sidde og vente på at det bliver ens tur, så det vil være rigtig dejligt for ham en gang imellem at mærke, at han bliver hentet som en af de første :) Jo det har bestemt betydning. Både for dig og for ham! :)

Håber du hermed er hjulpet lidt, videre fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder