Svar: Aktivitetet
5. januar 2012
Alder:
3 år
Kære Gitte
De fleste børn vil i 3-5 års alderen begynde at gå til forskellige aktiviteter ved siden af børnehaven. Det kan være svømning eller gymnastik, det kan også være musik og leg eller susuki-violin .. :) Mulighederne er mange.
For nogle børn vil det være nok at være i børnehave. De har ikke brug for at der skal ske aktiviteter, når de kommer hjem. De er rigeligt stimuleret af at være sammen med andre børn og nyder bare at slappe af og være sammen med mor og far, når de er hjemme. De nyder at deltage i de almindelige dagligdags ting og har ikke brug for andet og det er rigtig vigtigt, at man ikke presser sit barn til at gå til en masse.
Andre børn har meget stor glæde af at gå til noget uden for institutionen. Det at mødes med andre, dele fælles oplevelser og glæder betyder rigtig meget og man kan mærke at barnet profiterer rigtig godt af det. Barnet styrkes, får øget selvtillid og selvværd og det kan være guld værd.
Hvis man vælger at gå til noget i 3-5 års alderen, så vil det ofte være nok, at man kun går til det en gang om ugen. Der er ikke brug for at gå til flere ting og der er ikke brug for at gå mange gange ugentligt. Der findes masser af stressede børn og vi skal ikke presse dem til noget de ikke er klar til. Men det kan være gavnligt at gå til noget og du kan undersøge, hvad muligheder der er i det område, hvor I bor :)
Held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske