Svar: Fra dagpleje til børnehave - sociale udfordringer

29. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af din lille datter og velkommen til :)

Det er rigtig godt at jeres datter er kommet i børnehave, hun lyder til at være parat og det vil være rigtig godt for hende at være et sted, hvor hun kan lege med børn der interagerer med hinanden på andre måder, end hun har oplevet i dagplejen.

Der er dog ingen tvivl om at hun jo går fra at være den ældste i dagplejen til ny at være den yngste i børnehaven og det er et rigtig svært skift. De andre leger flere lege, kommunikerer på en anden måde, de løber hurtigere, klatrer bedre osv. og de kan godt opfatte hende som "den lille" og derfor en de ikke lige altid har lyst til at lege med eller dele leg med. Jeres datter vil blive mødt med "vi gider ikke lege med dig" eller et "du kun være med, hvis du vil være hund!" eller lignende.

Der ligger en pædagogisk opgave i at lære børnene at lege sammen og se hinanden, lytte til hinanden og jeg synes bestemt du skal bede om at få et møde i institutionen hvor I drøfter nogle af de ting du har skrevet til mig i dag. Det skal ikke opfattes som om at du er en besværlig forældre, men derimod som en forældre der gerne vil at både din datter og de andre børn har det godt sammen og det er alle vel enige om at de skal have ..:) Du kan også altid sige det højt "det er ikke fordi jeg vil virke besværlig..". Du lyder rigtig god til at sætte ord på de ting du oplever og det lyder som om at du har en fin fornemmelse for, hvad det er der sker. Så sig det højt og tal med pædagogerne om det :)

Jeres datter skal lære at begå sig socialt og hun skal lære at aflæse andre. Hun lærer dette af måden I som forældre er omkring hende på og hun lærer det også af at være sammen med andre børn. Når børnene i børnehaven leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem.

Jeres datter støttes bedst ved at man direkte i situationerne hjælper hende med at sætte ord på. Når hun f.eks. går hen og tager legettøjet væk fra en leg en anden er igang med, så skal der sættes ord på "pigen bliver ...

Annonce

... ked af det, når du tager legetøjet, man skal ikke tage legetøjet fra andre" og til den anden sige "xx (din datter) tager legetøjet fordi hun gerne vil være med, kan hun være med i legen?". Altså hele tiden sætte ord på de følelser og frustrationer der er og samtidig fortælle, hvad man så kan gøre og hvad det gør ved den anden.

Det gælder også når hun generelt har svært ved at være med i de andres leg, det er vigtigt at de voksne der er omkring hende og de andre børn, hjælper hende med at tage kontakt. At man tager hende i hånden og sammen med hende går hen og spørger "hvad leger i?", "må xx være med", "hvad hedder du?" osv. så hun på den måde får redskaber til, hvordan man kan tage kontakt på en anden måde end ved at irritere de andre.

Og nogle gange er det en rigtig god idé, hvis man kan se at nogen leger en leg, hvor man ikke behøver spørge om man må være med, men hvor det naturligt går efter tur. F.eks. hvis de rutscher på rutschebanen, så kan man fint gå med hende hen og stille sig i kø, vise hende at man bliver på sin plads, lære hende at det går efter tur og lade hende prøve at være med. Nogle gange er det rigtig godt netop at vælge nogle af de lege hvor man ikke skal spørge "må jeg være med?", for mange børn har rigtig svært ved at overskue at få en ekstra med i legen. Hvis de er igang med at lege godt og rollerne er fordelt, der er en far, en mor, en baby og hvad skal den sidste så være ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis hun kan hjælpes til at lege med i de lege, hvor børnene skiftes, så er der også sandsynlighed for at en af de andre børn siger "vil du ikke være med til at gynge" eller lignende, når de så har rutschet og haft det sjovt sammen og så er hun igang. Men hun skal hjælpes.

På samme måde skal hun hjælpes, hvis nogle lege en rolleleg og de ikke kan overskue, hvad hun skal være - her kan man komme med et forslag, hvis der er en far, en mor og en baby i legen, så kan xx (din datter) være storesøsteren, eller mormoren eller lignende og på den måde kan man nogle gange alligevel godt få ja til at være med. Men igen - hun og de andre børn skal hjælpes til at finde ud af det og lære det. De skal lære at være sociale, de skal lære social intelligens :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor