Svar: Viljestærk og fysisk stærk 1 årig vil ikke have børstet tænder

29. november 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor og Far

Tak for jeres brev og jeres meget fine spørgsmål: "Skal de fremtidige regninger komme fra tandlæge eller psykolog ...?!" :) :)

Jeg tror der er ligeså mange svar på dette, som fagpersoner og forældre. Nogle mener at tænderne er vigtigere end alt andet og at man skal holde barnet, må være sådan, det er trods alt korvarigt og barnet bliver jo glad bagefter. Andre mener at tænderne må børstes sporadisk, så barnet ikke får en dårlig oplevelse med tandbørstning og tilsidst fuldstændig nægter og det så bliver et overgreb man yder hver gang ...

Jeg prøver at sætte mig ind i barnets situation og tænker "hvordan kan vi gøre det her, så det bliver okay for barnet?" For tænderne skal jo børstes, det ved vi alle, men så vidt muligt via et samarbejde og ikke en magtkamp.

Jeg anbefaler at man for det første prøver at bryde hele situationen, ved at børste tænderne et andet sted, end man plejer. Det vil sige at hvis man plejer at børste tænderne på badeværelset, så kan man i stedet prøve imens barnet ligger på puslepuden, i sofaen, sidder på køkkenbordet eller hvad I nu synes.

Så er det vigtigt at I gør det så kort som muligt til at starte med og så i takt med at han bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger I tiden I bruger og grundigheden I får det gjort med. I skal altså lige nu stoppe inden det bliver for meget, så det at få børstet tænder ikke forbindes med noget ubehageligt, det skal være huggeligt.

Derfor må I også lige nu acceptere at I ikke når hele munden igennem, selvom I godt ved at I bør det, men fokus er lige nu ikke at alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og igen, derefter øger I antallet af tænder i takt med at han bliver fortrolig med det.

Gør også det at I fokuserer på forskellige områder alt efter ...

Annonce

... om det er morgen eller aften I børster, så I på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder.

Man kan normalt bruge almindelige voksentandpasta til børn, men man kan også købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes også det er sjovere, hvis der er figurer på tuben. Når I vælger tandpasta, så skal I sikre jer at der er et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og så skal I kun bruge en mængde der svarer til hans lillefingernegl. Lad ham gerne holde tuben i hånden imens, hvis det kan aflede lidt.

Man kan også nogle gange finde en tandbørste, som barnet synes er særligt fin, ligesom man også nogle gange kan have held med at bruge en elektrisk tandbørste som I også forsøger jer med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I kan synge en lille børste-tænder sang, så kan han følge med i hvornår det er slut i takt med at han lærer sangen at kende. Når sangen slutter er tandbørstningen forbi ... Det kan være rart for ham at have dette at holde sig til ... :)

Prøv at få børstet tænderne inden han bliver for træt, så er chancen for succes større :) Og så er det generelt en god idé at få tænderne børstet - også selvom det er før flasken med mælk gives. Hvis tænderne er rene, før barnet får mælk så vil mælken (mælkesukkeret) ikke skade så meget, som det vil kunne gøre på beskidte tænder.

Og så skal flasken med mælk jo også stille og roligt trappes ud og erstattes med godnatgrød og mælk af en kop og så et nyt dejligt putteritual - gerne med godnathistorie og sang og også gerne introduktion af en puttebamse, putteklud eller lignende. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en sådan substitut til sig og det er tid til at trappe flasken helt ud nu, hvor jeres dreng er fyldt et år ... :)

Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder