Brev:
Viljestærk og fysisk stærk 1 årig vil ikke have børstet tænder
29. november 2011
Alder:
12 mdr.
Kære Helen
Vi har som du har læst i vores tidligere breve en meget fysisk dreng med krudt i røven. Han elsker at skubbe rundt på store tunge møbler og er en lille stærk okse.
Han har været og er stadig en stor udfordring på søvnfronten. Han har meget svært ved at finde ro, og som det kører nu, får vi ham til at falde i søvn i skødet på en med en flaske varm modermælkserstatning, sidder og nynner og vågger ham til han har sovet i lidt tid i armene på en. Så kan vi lægge ham fra os og så sover han gerne nogle timer inden nattens første grædetur.
Vi har prøvet alt, men dette virker og derfor er det det vi gør nu.
Men tænderne bliver jo ikke børstet efter at han er faldet i søvn med flasken i munden.
Han har igennem noget tid, lige efter bogen i forhold til hans alder, været meget utilfreds med at få skiftet ble, få tøj på og få børstet tænder.
Mht. tandbørstningen har vi igen prøvet alt. Vi har prøvet forkellige tandbørster og det der synes at virke bedst for ham er en elektrisk tandbørste med lidt børnetandpasta på. Men det er helt umuligt at få tandbørsten i nærheden af hans tænder. Han leger gerne med den selv i nogle minutter hvorefter interressen er væk. Det bliver dog ikke til noget der reelt kan kaldes for en grundig tandbørstning.
Vi har prøvet at holde ham mere eller mindre og lege med lidt legetøj han kunne kigge på imens, men uanset hvad så skriger han og vrider sig ud af armene på en. Og han er en meget stærk gut så det kan være noget af en kamp. Resultatet er altid at tandbørsten reelt ikke rigtigt har været forbi hans tænder.
Vi har fundet ud af at det eneste der virker er, at lægge ham på sofaen med hovedet imellem vores ben, og vores ben holder så arme og ben nede, imens vi har hænderne fri til at børste. Selv her bliver der kæmpet hårdt med tunge og læber for at holde tandbørsten ude. Men her lykkes det os dog at børste tænderne og så gør vi det hurtigt, imens vi trøster og nusser ham. Han bliver meget ked af det og ulykkelig, men kort efter tandbørsten er væk er han igen glad og leger.
Vi har det dog ikke godt med dette. Vi føler at det er meget overskridende for os på den måde at forcere vores styre over ham. Og vi er meget i tvivl om det faktisk ville være bedre for ham bare at få børstet tænderne sporadisk, indtil han bliver gammel nok til at dette kan gøres grundigt, uden at det føles som om vi udøver et overgreb på ham.
Men vi er oppe imod at enten så bliver de tænder bare ikke børstet ordentligt eller også er det denne metode. Skal de fremtidige regninger komme fra tandlæge eller psykolog er vel næsten vores spørgsmål/dilemma.
Har du nogle tanker om dette. Vi kan jo godt se fra dine tidligere svar at de tænder er vigtige, men der er vel grænser for hvor vigtige de tænder er i forhold til hvad man kan byde en 1 årig?
Med venlig hilsen
mor og far