Viljestærk og fysisk stærk 1 årig vil ikke have børstet tænder

29. november 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Viljestærk og fysisk stærk 1 årig vil ikke have børstet tænder

Kære Helen

Vi har som du har læst i vores tidligere breve en meget fysisk dreng med krudt i røven. Han elsker at skubbe rundt på store tunge møbler og er en lille stærk okse.
Han har været og er stadig en stor udfordring på søvnfronten. Han har meget svært ved at finde ro, og som det kører nu, får vi ham til at falde i søvn i skødet på en med en flaske varm modermælkserstatning, sidder og nynner og vågger ham til han har sovet i lidt tid i armene på en. Så kan vi lægge ham fra os og så sover han gerne nogle timer inden nattens første grædetur.
Vi har prøvet alt, men dette virker og derfor er det det vi gør nu.

Men tænderne bliver jo ikke børstet efter at han er faldet i søvn med flasken i munden.

Han har igennem noget tid, lige efter bogen i forhold til hans alder, været meget utilfreds med at få skiftet ble, få tøj på og få børstet tænder.

Mht. tandbørstningen har vi igen prøvet alt. Vi har prøvet forkellige tandbørster og det der synes at virke bedst for ham er en elektrisk tandbørste med lidt børnetandpasta på. Men det er helt umuligt at få tandbørsten i nærheden af hans tænder. Han leger gerne med den selv i nogle minutter hvorefter interressen er væk. Det bliver dog ikke til noget der reelt kan kaldes for en grundig tandbørstning.

Vi har prøvet at holde ham mere eller mindre og lege med lidt legetøj han kunne kigge på imens, men uanset hvad så skriger han og vrider sig ud af ...

Annonce

... armene på en. Og han er en meget stærk gut så det kan være noget af en kamp. Resultatet er altid at tandbørsten reelt ikke rigtigt har været forbi hans tænder.

Vi har fundet ud af at det eneste der virker er, at lægge ham på sofaen med hovedet imellem vores ben, og vores ben holder så arme og ben nede, imens vi har hænderne fri til at børste. Selv her bliver der kæmpet hårdt med tunge og læber for at holde tandbørsten ude. Men her lykkes det os dog at børste tænderne og så gør vi det hurtigt, imens vi trøster og nusser ham. Han bliver meget ked af det og ulykkelig, men kort efter tandbørsten er væk er han igen glad og leger.

Vi har det dog ikke godt med dette. Vi føler at det er meget overskridende for os på den måde at forcere vores styre over ham. Og vi er meget i tvivl om det faktisk ville være bedre for ham bare at få børstet tænderne sporadisk, indtil han bliver gammel nok til at dette kan gøres grundigt, uden at det føles som om vi udøver et overgreb på ham.

Men vi er oppe imod at enten så bliver de tænder bare ikke børstet ordentligt eller også er det denne metode. Skal de fremtidige regninger komme fra tandlæge eller psykolog er vel næsten vores spørgsmål/dilemma.

Har du nogle tanker om dette. Vi kan jo godt se fra dine tidligere svar at de tænder er vigtige, men der er vel grænser for hvor vigtige de tænder er i forhold til hvad man kan byde en 1 årig?

Med venlig hilsen
mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet