Svar: Af med sutten - 3 år, 1 mdr.
16. november 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Majbi
Dejligt at du kunne bruge mit sidste svar - jeg håber at I er okay derhjemme ..:)
Det vil ofte være rigtig hårdt, hvis man skal smide både ble og sut på en gang og hos jer lyder det som om at det er sutten, der skal væk først og så bleen bagefter.
Nogle børn har ingen problemer med at skulle slippe deres sut, den forsvinder ligesom bare fra den ene dag til den anden og de viser ikke længere behov. For andre børn er sutten en meget kær ven, den har rigtig stor betydning og den er derfor meget svær at slippe ...
Det er meget fint, at I hos jer så vidt muligt kun bruger sutten, når han skal sove. Det er vigtigt at han ikke har sutten i munden i løbet af dagen - det har stor betydning for hans tandstilling, taleudvikling og også måden han bliver set og mødt af andre mennesker - at han nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Derfor er den som udgangspunkt kun til søvn.
Det er super at I altid har haft en bamse sammen med sutten, så han har noget andet, noget tryghedsgivende og genkendeligt, når han skal undvære sutten. Det er vigtigt at han ikke mister en kær ven, men oplever at han sagtens kan klare sig med bamsen som substitut.
I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. I andre familier benytter mig sig at de suttetræer som ofte står forskellige steder - det kan være i parken, i indkøbscenteret eller hos tandlægen. Så hænges sutten på træet sammen med alle de andre sutter. Atter andre familier forærer sutten til julemanden og alle nissebørnene og måske det er sidstnævnte løsning I skal bruge - der er jo ikke så længe til jul, trods alt ... :) Send sutten til Julemandens hus i Grønland og håb I får et brev retur.
Uanset hvad metode I vælger at bruge, så er det altid en god idé at tage barnet med i beslutningen og holde fast i dette, når og hvis barnet bliver frustreret og ked af det. Det er altså fint at lade ham selv være med til at smide sutten ud, hænge den på træet eller sende den til julemanden og så huske ham på, at det var/er nu. Det er fint at sætte ord på "Sutten gik i stykker, den er smidt ud, det er slut nu .." og minde barnet om at det er sådan det er. Og netop det at sutterne jo bliver slidt, går i stykker og skal kasseres, kan også være en måde at komme væk fra dem på. Og så skal der naturligvis ikke købes nye :)
Og når han savner sin sut som trøst, så skal han naturligvis trøstes og beroliges på anden vis og netop her kommer substitutten (bamsen) for sutten så ind. Hvis barnet f.eks. falder og slår sig og gerne vil have sin sut, så kan man sige "skal vi ikke hente bamse, så kan den være med til at puste ..".
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske