Svar: Af med sutten - 3 år, 1 mdr.

16. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Majbi

Dejligt at du kunne bruge mit sidste svar - jeg håber at I er okay derhjemme ..:)

Det vil ofte være rigtig hårdt, hvis man skal smide både ble og sut på en gang og hos jer lyder det som om at det er sutten, der skal væk først og så bleen bagefter.

Nogle børn har ingen problemer med at skulle slippe deres sut, den forsvinder ligesom bare fra den ene dag til den anden og de viser ikke længere behov. For andre børn er sutten en meget kær ven, den har rigtig stor betydning og den er derfor meget svær at slippe ...

Det er meget fint, at I hos jer så vidt muligt kun bruger sutten, når han skal sove. Det er vigtigt at han ikke har sutten i munden i løbet af dagen - det har stor betydning for hans tandstilling, taleudvikling og også måden han bliver set og mødt af andre mennesker - at han nu begynder at bruge sin sut mindre og mindre. Derfor er den som udgangspunkt kun til søvn.

Det er super at I altid har haft en bamse sammen med sutten, så han har noget andet, noget tryghedsgivende og genkendeligt, når han skal undvære sutten. Det er vigtigt at han ikke mister en kær ven, men oplever at han sagtens kan klare sig med bamsen som substitut.

I nogle familier har man en fast tradition omkring sutten og afvænning af denne. Det kan være en morfar, en onkel eller en anden som tager mod alle børnenes sutter. I andre familier benytter mig sig at de suttetræer ...

Annonce

... som ofte står forskellige steder - det kan være i parken, i indkøbscenteret eller hos tandlægen. Så hænges sutten på træet sammen med alle de andre sutter. Atter andre familier forærer sutten til julemanden og alle nissebørnene og måske det er sidstnævnte løsning I skal bruge - der er jo ikke så længe til jul, trods alt ... :) Send sutten til Julemandens hus i Grønland og håb I får et brev retur.

Uanset hvad metode I vælger at bruge, så er det altid en god idé at tage barnet med i beslutningen og holde fast i dette, når og hvis barnet bliver frustreret og ked af det. Det er altså fint at lade ham selv være med til at smide sutten ud, hænge den på træet eller sende den til julemanden og så huske ham på, at det var/er nu. Det er fint at sætte ord på "Sutten gik i stykker, den er smidt ud, det er slut nu .." og minde barnet om at det er sådan det er. Og netop det at sutterne jo bliver slidt, går i stykker og skal kasseres, kan også være en måde at komme væk fra dem på. Og så skal der naturligvis ikke købes nye :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og når han savner sin sut som trøst, så skal han naturligvis trøstes og beroliges på anden vis og netop her kommer substitutten (bamsen) for sutten så ind. Hvis barnet f.eks. falder og slår sig og gerne vil have sin sut, så kan man sige "skal vi ikke hente bamse, så kan den være med til at puste ..".

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder