Svar: Sin egen vilje

15. november 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Det er rigtig dejligt at jeres datter nyder at spise og næsten ikke kan få maden hurtigt nok på bordet. Det er dejligt at hun stort set spiser alt og ikke virker kræsen. Det skal I nyde og sætte pris på.

Jeg tror du har ret i at hun gerne vil have opmærksomhed, når hun sidder ved bordet. Vi hygger os, når vi spiser og vi drøfter hvad der er sket i løbet af dagen, vi taler, når vi sidder ved bordet. Jeres datter prøver at tale, hun prøver at kommunikere og være en del af det hyggelige ved bordet og når hun peger, tager koppen, sætter den osv. så er det for at kommunikere, så er det for at være en del af det der foregår.

Det er her rigtig vigtigt at I prøve at inddrage hende og tale med hende, så hun føler sig set og føler sig som en del af det der foregår. Men naturligvis skal I også have for øje, at hun jo også skal lære ikke at lege med maden, men at spise den ... I skal ikke skælde hende ud, men i stedet prøve at sætte fokus på det I gerne vil have hende til. Sig f.eks. "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" osv. så hun hører hvad det er I gerne vil have hende til.

Prøv også at servere maden adskilt, gerne på en tallerken opdelt i rum, og lad være med at kikke for meget på hende, når hun spiser. Lad hende få madro og lad hende koncentrere sig om maden.

Hun har også en alder, hvor hun naturligt har lyst til at undersøge og ...

Annonce

... udforske. Denne udforskningstrang kan man godt forsøge at anerkede ved at tilbyde hende alternativer uden for middagsbordet. Hvis hun er glad for at mærke maden smatte mellem fingrene, så lad hende lege med sand og vand i haven. Lad hende være med til at bage bolle og lad hende sidde med bolledejen i hænderne, så hun får denne stimulation uden for bordet. Det samme gælder, hvis hun er fascineret af at vælte sit glas, og se mælken løbe ud over borkanten, eller hvis hun konsekvent banker tallerkenen eller bestikket i bordet, for at lave lyd - giv hende en vandkande og forskellige ting at lege med, giv hende en tromme, et hammerbræt og lignende, at lave lyd med.

Jo mere I kan anderkende hendes lyst til at mærke og føle, lave lyd osv. uden for bordet, jo større sandsynlighed for at hun vil kunne koncentrere sig om at spise, når hun sidder ved bordet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

At holde bordskik er i denne alder at man sidder ved bordet, når man spiser. At hun ikke får mad stukket i hånden, når hun er på gulvet, men lærer helt naturligt at når hun spiser, så sidder hun i sin høje stol ved bordet. Det er for mig også at hun får vasket sine hænder i forbindelse med måltidet og at hun tørres om munden.

Det vigtigste er at hun nyder at spise og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og det lyder til at være tilfældet hos jer :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39