Svar: Sin egen vilje
15. november 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mor
Det er rigtig dejligt at jeres datter nyder at spise og næsten ikke kan få maden hurtigt nok på bordet. Det er dejligt at hun stort set spiser alt og ikke virker kræsen. Det skal I nyde og sætte pris på.
Jeg tror du har ret i at hun gerne vil have opmærksomhed, når hun sidder ved bordet. Vi hygger os, når vi spiser og vi drøfter hvad der er sket i løbet af dagen, vi taler, når vi sidder ved bordet. Jeres datter prøver at tale, hun prøver at kommunikere og være en del af det hyggelige ved bordet og når hun peger, tager koppen, sætter den osv. så er det for at kommunikere, så er det for at være en del af det der foregår.
Det er her rigtig vigtigt at I prøve at inddrage hende og tale med hende, så hun føler sig set og føler sig som en del af det der foregår. Men naturligvis skal I også have for øje, at hun jo også skal lære ikke at lege med maden, men at spise den ... I skal ikke skælde hende ud, men i stedet prøve at sætte fokus på det I gerne vil have hende til. Sig f.eks. "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" osv. så hun hører hvad det er I gerne vil have hende til.
Prøv også at servere maden adskilt, gerne på en tallerken opdelt i rum, og lad være med at kikke for meget på hende, når hun spiser. Lad hende få madro og lad hende koncentrere sig om maden.
Hun har også en alder, hvor hun naturligt har lyst til at undersøge og udforske. Denne udforskningstrang kan man godt forsøge at anerkede ved at tilbyde hende alternativer uden for middagsbordet. Hvis hun er glad for at mærke maden smatte mellem fingrene, så lad hende lege med sand og vand i haven. Lad hende være med til at bage bolle og lad hende sidde med bolledejen i hænderne, så hun får denne stimulation uden for bordet. Det samme gælder, hvis hun er fascineret af at vælte sit glas, og se mælken løbe ud over borkanten, eller hvis hun konsekvent banker tallerkenen eller bestikket i bordet, for at lave lyd - giv hende en vandkande og forskellige ting at lege med, giv hende en tromme, et hammerbræt og lignende, at lave lyd med.
Jo mere I kan anderkende hendes lyst til at mærke og føle, lave lyd osv. uden for bordet, jo større sandsynlighed for at hun vil kunne koncentrere sig om at spise, når hun sidder ved bordet.
At holde bordskik er i denne alder at man sidder ved bordet, når man spiser. At hun ikke får mad stukket i hånden, når hun er på gulvet, men lærer helt naturligt at når hun spiser, så sidder hun i sin høje stol ved bordet. Det er for mig også at hun får vasket sine hænder i forbindelse med måltidet og at hun tørres om munden.
Det vigtigste er at hun nyder at spise og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart og det lyder til at være tilfældet hos jer :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske