Brev:
Hvordan lærer vi hende, at hun ikke kan få alt?
15. november 2011
Alder:
14 mdr.
Hvordan lærer vi hende, at hun ikke kan få alt?
Hej Helen
Vores datter er 14 mdr. og har en god portion vilje og måske temperament, det er svært for vi ved ikke om man kan tyde om børn har temperament i denne alder?
Min kæreste og jeg har talt om, hvordan et barn på 14 mdr. opfatter et nej, av, stop som ofte bliver brugt i håb om hun lærer, hvilke ting vi ikke ønsker hun skal gøre.
Men er det en dårlig ide at hæve stemmen, så stemmen lyder vred eller skal man holde stemmen lav og rolig, når man bruger ordene?
Vi kom til at tænke på, om vi istedet lærer hende de høje toner for hun har meget med at bruge små skrig når noget driller hende, legetøj osv som ikke gør som hun ønsker eller når vi skal spise og maden ikke kommer så hurtigt som hun ønsker eller hun ikke får sin vilje, hvor jeg siger nej og tager noget fra hende, som hun ikke må lege med, så skriger hun gerne. Hvordan ser du på denne situation, hvordan tackler vi det?
Og hvordan lærer man børn i denne alder, at man ikke kan få alt det man peger på, men man skal kunne tackle et nej uden skrig?
Vi ser frem til at hører fra dig, tak på forhånd :)
Med venlig hilsen
Mor