Hvordan lærer vi hende, at hun ikke kan få alt?

15. november 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Hvordan lærer vi hende, at hun ikke kan få alt?

Hej Helen

Vores datter er 14 mdr. og har en god portion vilje og måske temperament, det er svært for vi ved ikke om man kan tyde om børn har temperament i denne alder?

Min kæreste og jeg har talt om, hvordan et barn på 14 mdr. opfatter et nej, av, stop som ofte bliver brugt i håb om hun lærer, hvilke ting vi ikke ønsker hun skal gøre.
Men er det en dårlig ide at hæve stemmen, så stemmen lyder vred eller skal man holde stemmen lav og rolig, når man bruger ordene?

Vi kom til at tænke på, om vi istedet lærer hende de høje toner for hun har ...

Annonce

... meget med at bruge små skrig når noget driller hende, legetøj osv som ikke gør som hun ønsker eller når vi skal spise og maden ikke kommer så hurtigt som hun ønsker eller hun ikke får sin vilje, hvor jeg siger nej og tager noget fra hende, som hun ikke må lege med, så skriger hun gerne. Hvordan ser du på denne situation, hvordan tackler vi det?

Og hvordan lærer man børn i denne alder, at man ikke kan få alt det man peger på, men man skal kunne tackle et nej uden skrig?

Vi ser frem til at hører fra dig, tak på forhånd :)

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor