Svar: Bordskik - 3 år, 1 mdr.

4. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Ida

Som udgangspunkt vil børn efterligne deres forældre og det gælder også måde vi spiser på og måden vi sidder ved bordet på. Hvis I spiser med bestik, så vil jeres datter naturligt også begynde at bruge dette og forsøge at spise som jer. Hvis I skåler, så vil hun tage sit glas og vil naturligt gerne være med til at skåle - hvis I vipper på stolen, vil hun naturligt også prøve at vippe ... børn gør som vi gør og ikke nødvendigvis som vi siger. Den bedste måde at lære jeres datter bordskik er derfor at I selv sidder pænt og spiser pænt.

Små børn, børn i vuggestue og også børn i børnehaven vil naturligt have perioder, hvor de eksperimenterer med mad. Både måden de spiser på og også ting de gerne vil smage, spise sammen eller spise adskilt. Det er naturligt at børn leger med maden, men man skal naturligvis lægge mærke til - hvad der ligger i leg med maden. Om det er udforskning af maden, lyden maden laver, hvordan det føles eller hvordan det ser ud, når det er tygget (hvorfor barnet tager maden i munden, tygger og tager den ud igen for at undersøge) eller om barnet leger med maden for at få en reaktion fra sine forældre.

Hvis jeres datter leger med maden, bruger fingrene, kommer mad op i glasset så mælken løber ud over det hele, vælter glasset, tørrer de fedtede fingre rundt i hinanden og i håret osv. så er det vigtigt at anerkende dette og hendes lyst til at lege med lyd og hendes lyst til at mærke og fornemme. Denne lyst skal stilles uden for middagsbordet, så hun der kan slå på tromme, fløjte i en fløjte eller være med til at bage boller og have bolledejen i hænderne. Hvis lysten til at udforske stilles uden for bordet, så er det ...

Annonce

... lettere at få hende til at koncentrere sig om at spise, når hun sidder ved bordet.

Hvis hun helt bevidst ser på jer, gør noget hun ved I reagerer på, så kan det nogle gange være en god idé at ignorere det. Det er ikke sjovt at lade ballade, hvis der ikke er nogen der lægger mærke til det, hvis der ikke er nogen der reagerer. Andre gange er man, som I også gør, nødt til at bede hende spise pænt og hvis hun så bevidst smider med maden, så må tallerkenen flyttes væk og måltidet er slut.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At hun gestikulerer når hun fortæller og dermed også kommer til at svinge med gaffel og ske og dermed mad, er ikke noget hun skal have skæld ud over. Det er jo rigtig dejligt, at hun er så glad for at fortælle og dele sine oplevelser med jer og det er rigtig godt at hun forbinder det at spise med tidspunktet, hvor I deler oplevelser med hinanden. Hun er stadig så lille at hun naturligt ikke kan tænke at gaffel og ske skal lægges på tallerkenen og ikke svinges med og derfor er det vigtigt at I informere hende om det. Det er en rigtig god idé at I ikke tager gaffel og ske fra hende, men i stedet beder hende om det som I ønsker hun skal lære - ligesom I også skal gøre det, selv når I taler og spiser - hun lærer jo netop af at se på jer.

Så det handler om at sige "du skal lige lægge gaflen fra dig skat, når du taler" eller lignende, så hun hører, hvad det er I vil have hende til og så det ikke bliver en kamp eller en leg, fordi hun vil være "modsat". Det handler om at minde hende om de regler I har omkring måltidet og ikke skælde ud eller straffe, men netop guide hende i hvordan hun skal gøre det rigtigt :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig