Brev:
Kun mor kan bruges
4. november 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kun mor kan bruges
Hej Helen.
Jeg er gift med min mand og vi har to dejlige piger sammen. Den største på 6 år og den mindste på 2,5 år. Min mindste har fra første dag været en morpige, jeg er den eneste der der kan bruges og hun viger ikke fra min side når jeg er i huset.
I starten tænkte jeg at det var ok, hun var jo den lille og havde brug for sin mor. Problemet er at hun efterhånden er blevet en forlængelse af mig selv. Hun sidder på mig konstant og hvis jeg prøver at sætte hende fra mig, stikker hun i et skrig og forsætter til jeg tager hende op igen. Hun er meget sanselig og har altid en hånd på mit bryst, så hun kan mærke hjertebanken og den anden over min mund, så hun kan mærke åndedræt. Det er ret belastende, men det er efterhånden blevet en vane og jeg kan tage mig selv i at være ude og handle og så sidder hun der med hænderne placeret på mig og jeg tænker ikke over det. Ret uhyggeligt, egentlig.
Min mand har store problemer med at tilbringe tid med hende. Hvis han nærmer sig begynder hun at græde og råbe mor mor mor. Hun vil ikke vide af ham på nogen måde, hvis jeg er i nærheden. Derimod hvis han er alene med pigerne, så leger de rigtig godt og hun er meget mere selvstændig. De har det fint sammen og hygger så på normal vis alle 3.
Vi har lavet nogle regler så som at det er ham der putter om aftenen og at han skifter hende om morgenen og klæder hende på. Det starter altid med at hun begynder at græde, men så snart jeg er ude af syne, går det fint og hun griner og hygger med ham.
Det er også begyndt at blive et problem for vores store datter som synes lillesøster fylder for meget og altid er hos mor.
Jeg er jo godt klar over at jeg skal gøre en stor indsats for at den mindste bliver mere separeret fra mig. Min store spørgsmål er hvordan? Har du nogle værktøjer jeg kan bruge i vores hverdag?
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Rikke.