Kun mor kan bruges

4. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Kun mor kan bruges

Hej Helen.

Jeg er gift med min mand og vi har to dejlige piger sammen. Den største på 6 år og den mindste på 2,5 år. Min mindste har fra første dag været en morpige, jeg er den eneste der der kan bruges og hun viger ikke fra min side når jeg er i huset.

I starten tænkte jeg at det var ok, hun var jo den lille og havde brug for sin mor. Problemet er at hun efterhånden er blevet en forlængelse af mig selv. Hun sidder på mig konstant og hvis jeg prøver at sætte hende fra mig, stikker hun i et skrig og forsætter til jeg tager hende op igen. Hun er meget sanselig og har altid en hånd på mit bryst, så hun kan mærke hjertebanken og den anden over min mund, så hun kan mærke åndedræt. Det er ret belastende, men det er efterhånden blevet en vane og jeg kan tage mig selv i at være ude og handle og så sidder hun der med hænderne placeret på mig og jeg tænker ikke over det. Ret uhyggeligt, egentlig.

Min mand har store problemer med ...

Annonce

... at tilbringe tid med hende. Hvis han nærmer sig begynder hun at græde og råbe mor mor mor. Hun vil ikke vide af ham på nogen måde, hvis jeg er i nærheden. Derimod hvis han er alene med pigerne, så leger de rigtig godt og hun er meget mere selvstændig. De har det fint sammen og hygger så på normal vis alle 3.

Vi har lavet nogle regler så som at det er ham der putter om aftenen og at han skifter hende om morgenen og klæder hende på. Det starter altid med at hun begynder at græde, men så snart jeg er ude af syne, går det fint og hun griner og hygger med ham.

Det er også begyndt at blive et problem for vores store datter som synes lillesøster fylder for meget og altid er hos mor.

Jeg er jo godt klar over at jeg skal gøre en stor indsats for at den mindste bliver mere separeret fra mig. Min store spørgsmål er hvordan? Har du nogle værktøjer jeg kan bruge i vores hverdag?

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Rikke.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!