Brev:
Bordskik - 3 år, 1 mdr.
4. november 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Bordskik - 3 år, 1 mdr.
Kære Helen
Vores datter på 2 1/2 spiser godt og varieret. Hvor meget hun spiser svinger, i perioder spiser hun som en hest - igår aftes spiste hun f.eks 6 store fiskefrikadeller med ris og agurk til. I andre perioder spiser hun ikke særlig meget.
Fordi hun spiser så varieret lader vi hende selv styre hvor meget hun vil have, hun vokser og trives og vi stoler på, at hun får hvad hun har brug for.
Problemet vi har haft den seneste måned, handler om hvordan hun sidder ved bordet. Hun er meget aktiv og snakkende og har svært ved at sidde stille på stolen, så hun sidder meget uroligt og har et aktivt kropssprog, når hun fortæller og synger. Vi synes det skal være hyggeligt at spise sammen og forventer ikke at et barn i hendes alder skal sidde helt pænt og stille og ikke spilde og grise.
Men når hun f.eks sidder og vifter med skeen med yoghurt på så det sprøjter ud over vægge og gulv og sidder med gaflen i håret så hun får ris eller sauce i håret, så går det altså ikke.
I de situationer tager vi ske eller gaffel og lægger den ned og siger at gaflen/skeen er på tallerkenen eller i munden. Og 2 sek efter er den gal igen. Første gang det sker ved måltidet er det som regel bare fordi hun glemmer det, men efterhånden kan vi se på hende, at hun gør det for at drille os.
Det samme gælder foden som hun sætter op på bordet, første gang fordi den bare havner der, men sidenhen for at drille/prøve grænser.
Har du nogle praktiske råd til hvordan vi opdrager hende til god bordskik? Vi har prøvet at tage tallerknen fra hende og sige at hun får maden igen når hun er holdt op, men så snart hun får maden er den gal igen. Forleden gik tallerkenen frem og tilbage 4 gange og det havde ingen effekt, tilsidst tog jeg den og sagde at nu fik hun ikke mere mad, men jeg synes ærlig talt er forkert og vi bruger ikke straf som opdragelse herhjemme. Desuden synes jeg også det er forkert at tage maden fra hende, især når hun har så gode spisevaner som vi ikke vil ødelægge.
Ser frem til at høre dit svar.
Med venlig hilsen
Ida