Bordskik - 3 år, 1 mdr.

4. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Bordskik - 3 år, 1 mdr.

Kære Helen

Vores datter på 2 1/2 spiser godt og varieret. Hvor meget hun spiser svinger, i perioder spiser hun som en hest - igår aftes spiste hun f.eks 6 store fiskefrikadeller med ris og agurk til. I andre perioder spiser hun ikke særlig meget.

Fordi hun spiser så varieret lader vi hende selv styre hvor meget hun vil have, hun vokser og trives og vi stoler på, at hun får hvad hun har brug for.

Problemet vi har haft den seneste måned, handler om hvordan hun sidder ved bordet. Hun er meget aktiv og snakkende og har svært ved at sidde stille på stolen, så hun sidder meget uroligt og har et aktivt kropssprog, når hun fortæller og synger. Vi synes det skal være hyggeligt at spise sammen og forventer ikke at et barn i hendes alder skal sidde helt pænt og stille og ikke spilde og grise.
Men når hun f.eks sidder og vifter med skeen med yoghurt på så det sprøjter ud over vægge og gulv og sidder med gaflen i håret så hun får ris eller sauce i håret, så går det altså ikke.

I de situationer tager vi ske ...

Annonce

... eller gaffel og lægger den ned og siger at gaflen/skeen er på tallerkenen eller i munden. Og 2 sek efter er den gal igen. Første gang det sker ved måltidet er det som regel bare fordi hun glemmer det, men efterhånden kan vi se på hende, at hun gør det for at drille os.

Det samme gælder foden som hun sætter op på bordet, første gang fordi den bare havner der, men sidenhen for at drille/prøve grænser.

Har du nogle praktiske råd til hvordan vi opdrager hende til god bordskik? Vi har prøvet at tage tallerknen fra hende og sige at hun får maden igen når hun er holdt op, men så snart hun får maden er den gal igen. Forleden gik tallerkenen frem og tilbage 4 gange og det havde ingen effekt, tilsidst tog jeg den og sagde at nu fik hun ikke mere mad, men jeg synes ærlig talt er forkert og vi bruger ikke straf som opdragelse herhjemme. Desuden synes jeg også det er forkert at tage maden fra hende, især når hun har så gode spisevaner som vi ikke vil ødelægge.

Ser frem til at høre dit svar.

Med venlig hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder