Svar: Hvor meget kan man forvente af en lille dreng på 2½ år
26. oktober 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige dreng.
Jeg synes bestemt ikke det lyder til at I springer over, hvor gærdet er lavest. For mig lyder det som om at I har en fin fornemmelse for jeres dreng, ja begge jeres børn og deres forskelligheder og at I netop lytter og anerkender jeres drengs behov - og det er sandsynligvis derfor det hele egentlig går ret godt :)
Pottetræning, renlighedstræning - det siger Christian så fint præcist selv "jeg er ikke stor endnu!" og det skal I lytte til. Det er ikke årstiden at træne renlighed nu, det er dømt til at mislykkes og han vil opleve at få nederlag på nederlag, hver gang han får våde bukser. Det vil være rigtigt synd for ham.
Til sommer, om et halvt år, så vil I kunne begynde at træne renlighed, så er han det ældre og I vil naturligt en gang imellem kunne tage bleen af ham og han vil på den måde blive mere opmærksom på hvad der sker og hvornår det så er tid til at prøve potte eller toilet. Det er sådan, at renlighed er noget man modnes til og det går bedst, hvis både barn og forældre er enige om at nu er det tid.
Renlighed har tre faser:
I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på.
I anden fase registrerer barnet at det er nu det sker "nu tisser jeg!?!".
I tredje fase, når barnet at sige til lige inden.
Og jeres dreng har haft en opmærksomhed på sin krop, en fornemmelse for at der kommer noget ud af ham, det har været spændende og nyt at udforske, men han har ikke været parat til renlighed og er det ikke endnu. Det skal have sin tid.
Og når I så starter, så er det vigtigt at han stadig får lov til at få bleen på, fordi det giver ham en succesoplevelse med en tør ble - og han har brug for de små successer, hvor våde bukser som sagt er nederlag hver gang ...
Med hensyn til putteritual, så skal det ikke tage 1 ½ time, hvor I sidder der og ikke kan gå - men det lyder for mig som om at I har en lille ugle. Christian er Ugle, det vil sige B-mennesker, hans bedste tid er om aftenen, her vil han gerne lege, snakke, hygge og har det rigtig godt. Om morgenen har han det svært. Det er svært at skulle op, det er rigtig svært at overskue tøj, morgenmad osv. Det er aftenen der er hans bedste tid på dagen.
Det lyder også som om at I har fået skabt et ritual, som jeres dreng nu næsten forventer skal trække ud - det lyder som om at I er kommet ind i en vane hvor det at putte er noget der tager 1 ½ time og det er I nødt til at ændre. jeres dreng skal derfor have en ny erfaring med sig om, at når man bliver puttet så får man godnathistorie og sover derefter - det hele tager ca 15 minutter. I må gerne stadig være der, give ham den nærhed og ro han søger, men det skal ikke trække ud.
For at give ham denne nye erfaring, så er det sådan, at I faktisk skal putte ham der, hvor han normalt falder i søvn. Det betyder, at hvis han normalt først sover kl 21.30 så skal han ikke puttes før kl 21.30. I skal bruge samme ritual som I plejer, men han skal være så træt, at han naturligt vil falde i søvn i løbet af ca 15 minutter.
Samtidig skal I så sørge for at han stadig kommer op til samme tid om morgenen og det er også vigtigt at han ikke begynder at sove længere om dagen. Han må altså ikke indhente den søvn, han egentlig mangler på andre tidspunkter.
Når I har puttet ham sent i nogle dage og når han begynder at sove efter godnatlæsning, så flytter I tidspunktet stille og roligt frem. Så bliver han putte 21.15 så 21.00, så 20.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt hvor han normalt vil have brug for at sove.
Denne metode betyder naturligt at han i en periode vil komme lidt i søvnunderskud, men det er okay. Det er netop det, som gerne skal gøre at han så om aftenen, vil føle behov for at komme i seng og netop så vil kunne sove, når I har læst og lige talt lidt om dagen og beroliget og betrygget.
Og da han er en ugle og tydeligt har det svært om morgenen (modsat en lille lærke, hvis bedste tid på dagen er morgenstunden) så synes jeg ikke I skal kæmpe om morgengrøden der. Han kan jo sagtens spise selv på alle andre tidspunkter af døgnet og hvis det for ham er dejligt at blive madet og hjulpet om morgenen, så fred være med det. Det er ikke om morgenen I skal sætte krav til ham - det er når han er frisk og har overskud til at møde de udfordringer dagen giver - og det er han ikke der. I får meget mere rolige og fredelige morgener, hvis I hjælper ham lidt der og det har hele familien brug for - en god start på dagen er vigtig for alle. Så vælg jeres kampe og lad dem ikke ligge om morgenen :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske