Svar: Hvor meget kan man forvente af en lille dreng på 2½ år

26. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til to

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres dejlige dreng.

Jeg synes bestemt ikke det lyder til at I springer over, hvor gærdet er lavest. For mig lyder det som om at I har en fin fornemmelse for jeres dreng, ja begge jeres børn og deres forskelligheder og at I netop lytter og anerkender jeres drengs behov - og det er sandsynligvis derfor det hele egentlig går ret godt :)

Pottetræning, renlighedstræning - det siger Christian så fint præcist selv "jeg er ikke stor endnu!" og det skal I lytte til. Det er ikke årstiden at træne renlighed nu, det er dømt til at mislykkes og han vil opleve at få nederlag på nederlag, hver gang han får våde bukser. Det vil være rigtigt synd for ham.

Til sommer, om et halvt år, så vil I kunne begynde at træne renlighed, så er han det ældre og I vil naturligt en gang imellem kunne tage bleen af ham og han vil på den måde blive mere opmærksom på hvad der sker og hvornår det så er tid til at prøve potte eller toilet. Det er sådan, at renlighed er noget man modnes til og det går bedst, hvis både barn og forældre er enige om at nu er det tid.

Renlighed har tre faser:

I første fase kommer barnet og fortæller at det har lavet i bleen og gerne vil have en ny ble på.

I anden fase registrerer barnet at det er nu det sker "nu tisser jeg!?!".

I tredje fase, når barnet at sige til lige inden.

Og jeres dreng har haft en opmærksomhed på sin krop, en fornemmelse for at der kommer noget ud af ham, det har været spændende og nyt at udforske, men han har ikke været parat til renlighed og er det ikke endnu. Det skal have sin tid.

Og når I så starter, så er det vigtigt at han stadig får lov til at få bleen på, fordi det giver ham en succesoplevelse med en tør ble - og han har brug for de små successer, hvor våde bukser som sagt er nederlag hver gang ...

Med hensyn til putteritual, så skal det ikke tage 1 ½ time, hvor I sidder der og ikke kan gå - men det lyder for mig som om at I har en lille ugle. Christian er Ugle, det vil sige B-mennesker, hans bedste tid er om aftenen, her vil han gerne lege, snakke, hygge og har det rigtig godt. Om morgenen har han det svært. Det er svært at skulle op, det er rigtig svært at overskue tøj, morgenmad osv. Det er aftenen der er hans bedste tid på dagen.

Det lyder også som om at I har fået skabt et ritual, som jeres dreng nu ...

Annonce

... næsten forventer skal trække ud - det lyder som om at I er kommet ind i en vane hvor det at putte er noget der tager 1 ½ time og det er I nødt til at ændre. jeres dreng skal derfor have en ny erfaring med sig om, at når man bliver puttet så får man godnathistorie og sover derefter - det hele tager ca 15 minutter. I må gerne stadig være der, give ham den nærhed og ro han søger, men det skal ikke trække ud.

For at give ham denne nye erfaring, så er det sådan, at I faktisk skal putte ham der, hvor han normalt falder i søvn. Det betyder, at hvis han normalt først sover kl 21.30 så skal han ikke puttes før kl 21.30. I skal bruge samme ritual som I plejer, men han skal være så træt, at han naturligt vil falde i søvn i løbet af ca 15 minutter.

Samtidig skal I så sørge for at han stadig kommer op til samme tid om morgenen og det er også vigtigt at han ikke begynder at sove længere om dagen. Han må altså ikke indhente den søvn, han egentlig mangler på andre tidspunkter.

Når I har puttet ham sent i nogle dage og når han begynder at sove efter godnatlæsning, så flytter I tidspunktet stille og roligt frem. Så bliver han putte 21.15 så 21.00, så 20.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt hvor han normalt vil have brug for at sove.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Denne metode betyder naturligt at han i en periode vil komme lidt i søvnunderskud, men det er okay. Det er netop det, som gerne skal gøre at han så om aftenen, vil føle behov for at komme i seng og netop så vil kunne sove, når I har læst og lige talt lidt om dagen og beroliget og betrygget.

Og da han er en ugle og tydeligt har det svært om morgenen (modsat en lille lærke, hvis bedste tid på dagen er morgenstunden) så synes jeg ikke I skal kæmpe om morgengrøden der. Han kan jo sagtens spise selv på alle andre tidspunkter af døgnet og hvis det for ham er dejligt at blive madet og hjulpet om morgenen, så fred være med det. Det er ikke om morgenen I skal sætte krav til ham - det er når han er frisk og har overskud til at møde de udfordringer dagen giver - og det er han ikke der. I får meget mere rolige og fredelige morgener, hvis I hjælper ham lidt der og det har hele familien brug for - en god start på dagen er vigtig for alle. Så vælg jeres kampe og lad dem ikke ligge om morgenen :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej og giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke med dem begge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder