Brev:
Hvordan undgår vi at hun vågner så ofte i løbet af aftenen og natten?
26. oktober 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Helen,
Jeg har en søn på 5 år og en datter på 7,5 mdr.
Jeg fødte hende naturligt 10 dage efter termin. Vægt 3800 g og længde 51 cm. Hun er siden fødsel blevet fulgt tæt mht vægt både af sundhedsplejerske og læge (hun har altid vokset flot i længden), da hun ikke ville følge sin egen kurve. Da hun var 5 uger var vi indlagt på Riget, da man mistænkte pylerusstenose, hvilket dog blev afkræftet. Hun gylpede altså MEGET i starten (eksplosivt og store mængder), men det blev bedre med tiden. Nu gylper hun kun når hun er syg med forkølelse, hoste eller feber - og det er store gylp. Eftersom hun ikke fulgte sin egen kurve og gylpede meget blev jeg selvfølgelig bekymret for om hun fik nok mælk (jeg ammer), hvilket resulterede i, at hun fik lov at falde i søvn hos mig og spise i søvne så længe hun ville.
Jeg har altid ammet hende, når hun skulle sove - ammet hende i søvn!! Når hun er faldet i søvn om aftenen ved mit bryst (i vores seng) ved 20 tiden, så lirker jeg mig fri og lister ud af rummet. Lidt efter løfter vi hende over i hendes egen seng. Der sover hun så til kl 23-24, hvor hun får mælk igen. Problemet er nu (har stået på ca 1 mdr), at hun, efter jeg har ammet hende i søvn, allerede vågner efter en halv time (hun har simpelthen vænnet sig til at sove med mit bryst i munden). Så hun vågner nu ca. hver time igennem hele aftenen og natten og vil kun sove videre hvis hun får bryst eller faren vugger hende i søvn. Hun vil IKKE bruge sut.
Vi har forsøgt alt, for vi har en ide om at sutten ville hjælp hende til at falde i søvn om aftenen selv i hendes egen seng uden mit bryst i munden. Vores ældste søn har ALTID sovet super godt og været rigtig god til at falde i søvn SELV. Dengang havde vi jo meget tid til at gøre alt lige efter "sovebogen".
Vores datters rytme/dag:
Kl 5 Vågner - kommer over i vores seng og får bryst. vi falder begge i søvn og så sutter/spiser hun on/off indtil kl 7.30. Hun vågner hvis hun ved en fejl slipper brystet.
Kl 8 Tilbyder dagligt hj.lavet havregrød med banan - vil IKKE have noget.
kl 9.30 Ammer hende kort indtil hun sover. Løfter hende ud i barnevognen i haven. Sover ca 2-3 timer.
kl 12.30-13 Grød med advokado eller øllebrød. Vand af kop. Frugt. Ristet rugbrød og agurk i hånden (har introduceret alm rugbrød uden kerner med leverpostej) + ammes kort.
kl 15-15.30 Ammes liggende i vores seng (her falder hun nogengange i søvn og sover ca 30 min). Hvis ikke, går vi en tur i barnevognen, men hun er svær at få til at sove 2. lur. Hun bliver sur og græder hjerteskærende. Her ville en sut gøre underværker!!! HUn overgiver sig dog nogengange over sover en lille time i vognen.
Denne lur er noget problematisk, da hun er svær at få til at sove og det er lige midt i afhentning af den store i børnehave, som ligger et godt stykke fra hvor vi bor, så jeg cykler derned.
kl 18 hj.lavet Grønsagsmos med kød eller fisk. frugt. Vand af kop.
kl 19.30 Ammes i søvn i vores seng.
kl 20 Vågner og ammes 2 min til hun sover igen.
Vågner så i løbet af aftenen enten hver halve time (oftest) eller også sover hun til ca kl 23.
I løbet af natten vågner hun ca hver time og skal enten have bryst eller også vugges i søvn igen. Efterhånden sover hun i vores seng, hvilket vi faktisk altid har været store modstandere af;-). Når hun får bryst i løbet af natten falde vi i søvn og hun får lov at sutte/spise i lang tid.
Vi har prøvet at give hende sidste brystmåltid kl 23-24 og når hun så vågner i løbet af natten bliver hun vugget i søvn. KL 5 får hun så næste brystmåltid. Det er dog ved at være tungt og tager lang tid at vugge hende i søvn igen. Brystet er nemt og hurtigt.
Vi har egentlige altid tænkt at det var forkert at lade hende falde i søvn ved mit bryst, men set i lyset af vores historie med indlæggelse på RIGET og for lidt vægtøgning, så har det været vores løsning. Nu er vi dog ved at være godt trætte og tænker at vi hellere må lære vores datter at falde i søvn selv om aftenen og også når hun vågner om natten. Hun er jo blevet en kvik pige, der har lært at skal jeg sove/falde i søvn, så er det med min mors bryst i munden. Det er jo ikke meningen, tildels fordi hun skal sove selv, men også fordi hun spiser for meget i løbet af natten, hvilket tager appetitten fra dagen.
Hvordan lærer vi hende at falde i søvn selv om aftenen, når hun aldrig har gjort det før og når hun IKKE bruger sut?? Lige nu er JEG hendes sut;-).
Vi har forsøgt at give hende mælk hos mig og så lige når hun er ved at falde i søvn så flytte hende over i hendes egen seng og sige godnat, men hun bliver meget sur. Så giver jeg bryst igen og gentager, men hun fortsætter med at bliver sur og til sidst falder hun i søvn ved mit bryst med det samme. Vi vil helst ikke bare lade hende falde i søvn grædende og af udmattelse. Sengen skal være et godt og trygt sted at være.
Hvordan undgår vi at hun vågner så ofte i løbet af aftenen og natten??
På forhånd tak for svaret.
Kærlig hilsen
xxx