Svar: Trodsalder - men kun med far
26. oktober 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med dig
Først - jeg er ked af at høre, at I ventede et barn, som ikke viste sig levedygtigt - det lyder som en følelsesmæssig hård periode, I lige nu har været inde i og jeg kan godt forstå at du har brug for lidt tid til dig selv, tid til at tænke og bearbejde, og tid til at din krop kan komme sig ...
At jeres datter søger dig ekstra meget, er en naturlig reaktion på, at du i en periode har været fraværende. Selvom du har været fysisk til stede, så har dit overskud til at se hende og møde hende ikke været så stort og hun har derfor lige nu ekstra meget behov for at mærke, at du stadig er der for hende. Det er derfor hu lige nu klynger sig til ekstra til dig, hun har brug for at få sit mor-depot tanket lidt ekstra op.
Men far skal naturligvis på banen, og det er rigtig vigtigt at du bakker op om at far sagtens kan. Det vil være rigtig godt, hvis I lige nu ofte deles om at gøre tingene og at du så samtidig lægger verbalt op til at her har du helt tiltro til, at far kan klare det sammen med hende. Når hun f.eks. kun vil bades af dig, så må du gerne sige "det er far der bader dig, men når du har badet, så kommer jeg og tørrer dig med håndklædet" - så du på den måde både viser hende, at du også tager del i badet, men samtidig også viser hende, at det er far der bader og det kan han sagtens, det bakker du op omkring. Det samme skal I gøre i andre situationer - f.eks. også når hun skal puttes, så kan du godt sige "jeg kommer også og siger godnat til dig - først læser far godnathistorie og så kommer jeg bagefter" ...
Det er på samme måde rigtig vigtigt at far prøver at rumme, at jeres datter reagerer som hun gør - at kunne rumme betyder at han kan holde ud at hun har det som hun har det, at han ikke forsøger at ændre det og at han ikke tager det personligt. Lige nu reagerer han nemlig med at trække sig og bliver naturligt ked af det - og det kan jeres datter mærke. Og det er en følelse, som naturligt er interessant at udforske "hvis jeg vælger mor, hvad gør det så ved far .." og det er derfor vigtigt at far kan rumme hende her.
En måde at tackle det på, kan nogle gange være ved at bruge humor og stor fysisk kontakt - netop det modsatte af hvad der lige nu sker, at han bliver ked af det og trækker sig. Far kan sige "hvad er det med dig, skal du være fræk, din lille bøllespirer, her i huset kiiiiilllder vi piger, der driller" og så kan far tage fat i hende, kilde hende og give hende masser af fysisk kontakt - så hun ikke bliver i tvivl om at far vil hende og at hun ikke kan få ham til at trække sig.
Det vil også være en rigtig god idé at far og datter laver nogle ting sammen, de to alene, uden at du deltager. Det kan være at handle sammen, at gå en tur i skoven, på legepladsen, tage i svømmehallen eller lignende - bare de to :) Det vil både styrke forholdet mellem dem og det vil også give dig et par timers ro for dig selv.
Og så skal du naturligvis fortælle din datter, at du er der, at du ikke går fra hende osv. Du må gerne sætte lidt ord på de tanker du fornemmer hun måske går rundt med og direkte bekræfte "jeg er lige her, skat" og lade hende mærke dig :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle tre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske