Svar: Trodsalder - men kun med far

26. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Først - jeg er ked af at høre, at I ventede et barn, som ikke viste sig levedygtigt - det lyder som en følelsesmæssig hård periode, I lige nu har været inde i og jeg kan godt forstå at du har brug for lidt tid til dig selv, tid til at tænke og bearbejde, og tid til at din krop kan komme sig ...

At jeres datter søger dig ekstra meget, er en naturlig reaktion på, at du i en periode har været fraværende. Selvom du har været fysisk til stede, så har dit overskud til at se hende og møde hende ikke været så stort og hun har derfor lige nu ekstra meget behov for at mærke, at du stadig er der for hende. Det er derfor hu lige nu klynger sig til ekstra til dig, hun har brug for at få sit mor-depot tanket lidt ekstra op.

Men far skal naturligvis på banen, og det er rigtig vigtigt at du bakker op om at far sagtens kan. Det vil være rigtig godt, hvis I lige nu ofte deles om at gøre tingene og at du så samtidig lægger verbalt op til at her har du helt tiltro til, at far kan klare det sammen med hende. Når hun f.eks. kun vil bades af dig, så må du gerne sige "det er far der bader dig, men når du har badet, så kommer jeg og tørrer dig med håndklædet" - så du på den måde både viser hende, at du også tager del i badet, men samtidig også viser hende, at det er far der bader og det kan han sagtens, det bakker du op omkring. Det samme skal I gøre i andre situationer - f.eks. også når hun skal puttes, så kan du godt sige "jeg kommer også og siger godnat til dig - først læser far godnathistorie og så kommer jeg bagefter" ...

Det er på samme måde rigtig vigtigt at far prøver at ...

Annonce

... rumme, at jeres datter reagerer som hun gør - at kunne rumme betyder at han kan holde ud at hun har det som hun har det, at han ikke forsøger at ændre det og at han ikke tager det personligt. Lige nu reagerer han nemlig med at trække sig og bliver naturligt ked af det - og det kan jeres datter mærke. Og det er en følelse, som naturligt er interessant at udforske "hvis jeg vælger mor, hvad gør det så ved far .." og det er derfor vigtigt at far kan rumme hende her.

En måde at tackle det på, kan nogle gange være ved at bruge humor og stor fysisk kontakt - netop det modsatte af hvad der lige nu sker, at han bliver ked af det og trækker sig. Far kan sige "hvad er det med dig, skal du være fræk, din lille bøllespirer, her i huset kiiiiilllder vi piger, der driller" og så kan far tage fat i hende, kilde hende og give hende masser af fysisk kontakt - så hun ikke bliver i tvivl om at far vil hende og at hun ikke kan få ham til at trække sig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være en rigtig god idé at far og datter laver nogle ting sammen, de to alene, uden at du deltager. Det kan være at handle sammen, at gå en tur i skoven, på legepladsen, tage i svømmehallen eller lignende - bare de to :) Det vil både styrke forholdet mellem dem og det vil også give dig et par timers ro for dig selv.

Og så skal du naturligvis fortælle din datter, at du er der, at du ikke går fra hende osv. Du må gerne sætte lidt ord på de tanker du fornemmer hun måske går rundt med og direkte bekræfte "jeg er lige her, skat" og lade hende mærke dig :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke til jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder