Brev:
Trodsalder - men kun med far
26. oktober 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Trodsalder - men kun med far
Hej,
mangler lige et godt råd angående "trods"-alder, som kun går ud over farmand.
Vores datter fylder om få uger tre år. Og hun er med på alle planer, og da hun sprogligt er rigtig god, så har vi været skånet for rigtig mange konflikter, som vi ser andre have. De sidste måneder er hun blev renlig, og rigtig god til at koncentrere sig om ting, så tingene går hurtigt nu.
Desværre skete der det for godt en måned siden, at det barn nummer to, som vi ventede, viste sig ikke være levedygtigt, og jeg måtte igennem en medicinsk abort, der tog rigtig hårdt på mig.
Vi havde aldrig fortalt hende om barnet, og vi har snakket i koder, når hun har været omkring. Men hun har jo oplevet mig være træt, afkræftet (mistede meget blod) og ked af det, og det har virkelig påvirket hende voldsomt. Hun vil ikke engang gå ned af trappen uden jeg går med. Hun har altid være meget glad for mig, og prioriteret mig, men nu er det gået helt overgevind. ...
...
Hun nægter at have noget med far at gøre, omtaler ham nogle gange som "ham der", vil kun sidde ved siden af mig, og vil kun bades af mig, lægges af mig, hentes af mig. Far er god nok til at lege, men lige så snart, der er krav involveret, så reagerer hun meget voldsomt på ham, og han bliver tydeligvis frustreret, så jeg må gå ind og skille dem ad, for at det ikke skal gå helt amok. Jeg venter dog altid på, at se om det går... men det gør det bare ikke. Hun bliver først rolig, når jeg kommer. Og han ender ofte med at gå i frustration.
Hun er jo tydeligvis blevet påvirket af det hele, men hvordan får vi hende overbevist om, at der ikke sker mig noget, at jeg er her og ikke går fra hende.
Jeg elsker hende over alt på jorden, men det er simpelthen så hårdt at være primær forældre hele tiden. Jeg har brug for at faderen tager over, og han får lov til det. Jeg har brug for en pause, så mine tanker og min krop kan komme sig...
Hilsen