Brev:
Lille pige har svært ved at finde ro
26. oktober 2011
Alder:
2 mdr.
Lille pige har svært ved at finde ro
Hej Helen
Jeg fødte 5. september en dejlig lille pige på 51 cm og 3940g.
3 uger gammel vejede hun 4700g og 5 uger gammel vejede hun 4800g. Hun ammes udelukkende, og jeg spurgte lægen om en vægtøgning på 100g på 13 dage ikke var lige i underkanten, men det mente han ikke, da hun lå over gennemsnitsstregen på kurven. Hun er nu 7 uger og jeg har ikke fået vejet hende siden, men jeg føler selv hun bliver større.
Hun har haft nogle voldsomme grædeture fra hun var 3 uger, hvor hun græder fra 18-21 helt utrøstelig. I den forbindelse var vi til kiropraktiker der konstaterede et låst bækken og en låsning i nakken. Hun har nu fået 3 behandlinger og vi kan tydeligt se og mærke at hun ikke længere er så spændt i nakken. Hun ligger også gerne på maven og løfter sit hovede fint og kan dreje det til begge sider. Hun græder dog stadig meget i løbet af dagen og 1-2 timer om aftenen.
Særligt om dagen har hun svært ved at finde ro. Hun skriger meget og det tager tid at få hende til at sove. Når hun så endelig sover vågner hun hvert 10. minut og skal vugges i liften for at sove videre. Vi skal også vugge hende for at få hende til at sove i det hele taget. Kiropraktikeren mente det var en dårlig vane, men vi ønsker bare at hun finder ro, så tager vi den med andre soverutiner når hun er fri fra hvad der nu plager hende :-)
Hun sjatspiser det meste af dagen, mest min egen skyld fordi jeg kan få ro på hende når jeg lægger hende til. Hun slipper dog ofte og spiser kun 5 min af gangen så vil hun ikke mere. Det bliver til mange gange i løbet af dagen som sikkert heller ikke er med til at give hende ro. Til gengæld er hun godt tanket op til natten hvor jeg kan amme hende liggende til ro (ellers må far op og svinge hende i liften til hun falder til ro) Og så sover hun faktisk fra 21-04 uden en lyd - spiser og sover videre til kl 7. Natten er altså super, men det piner mig at hun har så svært ved at finde ro om dagen, er svær at få til at sove og har mange opvågninger.
Skal jeg insistere på at hun kun må ammes hver 3. time i dagtimerne??
Man hører jo ofte at babyer skal spise når de vil, men hun spiser jo ikke meget ad gangen og er så ked og urolig. På en dag kan hun sagtens ammes 5-7 gange og sove af 5 omgange hvor længeste lur maks bliver 2 timer, men mere typisk ½-1 time hvor jeg har måttet vugge hende i liften mange gange ind imellem. (mellem kl 7 og 20).
Og så er jeg måske lidt bange for hun ikke får mad nok (meget typisk når man ammer). Får hun mon nok?
Jeg tænker her på hendes ringe vægtstigning på 13 dage på kun 100g og det at hun sjatspiser konstant dagen igennem. På den anden side må hun jo få mad nok når hun kan sove fra 21-04 uden mad??
Ja bekmringer er der nok af :-)
Med venlig hilsen
Breln