Lille pige har svært ved at finde ro

26. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Lille pige har svært ved at finde ro

Hej Helen

Jeg fødte 5. september en dejlig lille pige på 51 cm og 3940g.
3 uger gammel vejede hun 4700g og 5 uger gammel vejede hun 4800g. Hun ammes udelukkende, og jeg spurgte lægen om en vægtøgning på 100g på 13 dage ikke var lige i underkanten, men det mente han ikke, da hun lå over gennemsnitsstregen på kurven. Hun er nu 7 uger og jeg har ikke fået vejet hende siden, men jeg føler selv hun bliver større.

Hun har haft nogle voldsomme grædeture fra hun var 3 uger, hvor hun græder fra 18-21 helt utrøstelig. I den forbindelse var vi til kiropraktiker der konstaterede et låst bækken og en låsning i nakken. Hun har nu fået 3 behandlinger og vi kan tydeligt se og mærke at hun ikke længere er så spændt i nakken. Hun ligger også gerne på maven og løfter sit hovede fint og kan dreje det til begge sider. Hun græder dog stadig meget i løbet af dagen og 1-2 timer om aftenen.

Særligt om dagen har hun svært ved at finde ro. Hun skriger meget og det tager tid at få hende til at sove. Når hun så endelig sover vågner hun hvert 10. minut og skal vugges i liften for at sove videre. Vi skal også vugge hende for at få hende til at sove i det hele taget. Kiropraktikeren mente det var en dårlig vane, men vi ønsker bare at hun finder ro, så tager vi den med andre soverutiner når hun er fri fra hvad der nu plager hende :-)

Hun sjatspiser det meste af dagen, ...

Annonce

... mest min egen skyld fordi jeg kan få ro på hende når jeg lægger hende til. Hun slipper dog ofte og spiser kun 5 min af gangen så vil hun ikke mere. Det bliver til mange gange i løbet af dagen som sikkert heller ikke er med til at give hende ro. Til gengæld er hun godt tanket op til natten hvor jeg kan amme hende liggende til ro (ellers må far op og svinge hende i liften til hun falder til ro) Og så sover hun faktisk fra 21-04 uden en lyd - spiser og sover videre til kl 7. Natten er altså super, men det piner mig at hun har så svært ved at finde ro om dagen, er svær at få til at sove og har mange opvågninger.

Skal jeg insistere på at hun kun må ammes hver 3. time i dagtimerne??
Man hører jo ofte at babyer skal spise når de vil, men hun spiser jo ikke meget ad gangen og er så ked og urolig. På en dag kan hun sagtens ammes 5-7 gange og sove af 5 omgange hvor længeste lur maks bliver 2 timer, men mere typisk ½-1 time hvor jeg har måttet vugge hende i liften mange gange ind imellem. (mellem kl 7 og 20).
Og så er jeg måske lidt bange for hun ikke får mad nok (meget typisk når man ammer). Får hun mon nok?

Jeg tænker her på hendes ringe vægtstigning på 13 dage på kun 100g og det at hun sjatspiser konstant dagen igennem. På den anden side må hun jo få mad nok når hun kan sove fra 21-04 uden mad??

Ja bekmringer er der nok af :-)

Med venlig hilsen
Breln

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder