Svar: Dage hvor intet er godt nok ...
17. oktober 2011
Alder:
2 år, 5 mdr.
Kære Nillemor
Din dreng har dårlige dage, ligesom du også selv kan have det - men derudover har han også en hjerne, der endnu ikke fungerer optimalt. Forbindelserne mellem hans hjernehalvdele er flere steder endnu ikke skabt og mange steder fungerer de dårligt og det betyder, at verden nogle gange bryder sammen for ham. Han mangler de forbindelser i hjernen, som skal gøre at han lige kan se tingene an, tælle til ti, vurdere situationen osv. som du kan.
Hans hjerne er umoden og det tager lang tid at skabe de forbindelser han lige nu mangler. 90 % af hjernen udvikles de første 5 år og han har rigtig meget brug for din hjælp og forståelse undervejs. Han har brug for at du forstår ham.
Jeres dreng er knap 2½ år og der er ingen tvivl om at denne alder er utroligt udfordrende både for barn og forældre. Det er en tid, som kræver stor tålmodighed og omsorg, samtidig med et behov for at have visse regler og være konsekvente omkring disse - det er jo en del af opdragelsen. Det er en tid hvor barnet kan være så glad, sjov og charmerende, men glæden varer kort, for pludselig går hele verden under, alt bryder sammen, intet fungerer som det skal. Følelserne kører på højtryk - både hos barn og forældre, og det kan jeg sagtens høre sker hos jer :)
Konflikter er en del af hverdagen med børn i denne alder og det hører med. Det har dog stor betydning hvordan man kommer ud af en konflikt og det er her at I som forældre har en vigtig rolle.
Din søn får det der hedder fortvivlelsesanfald og disse anfald får han, når ting er svære for ham. Han får dem ikke fordi han er uartig, han får dem, fordi hans hjerne stadig er så umoden at han ikke har dannet de forbindelse mellem hjernens dele, som skal gøre at han i denne situation kan bevare roen.
Når I siger "Nej!" til ham, det vil sige, når I hindrer ham i noget som han gerne vil, så udløser det et anfald af fortvivlelse eller når han oplever, at teen er for varm, at isterningen ikke vil komme ud af bakken, at sukkeret ikke vil som han vil, så får han et anfald af fortvivlelser. Og her er han oprigtigt ked af det, han er skuffet over at tingene ikke er som han gerne vil have dem, at han ikke kan finde ud af noget osv. Det kan og vil ofte være små bitte ting der udløser et fortvivlelsesanfald, ting der i dine øjne kan virke som bagateller.
Men for ham er det ikke bagateller, det er ting som betyder rigtig meget og det har han brug for at du forstår. Han har brug for en medlidende reaktion. Han har brug for at høre at du forstår det, det er rigtigt irriterende at isterningen driller, det er rigtigt irriterende at du kom isen i teen når han nu gerne ville selv, eller hvad det nu kan være.
At skælde ham ud, råbe af ham, blive vred på ham, kalde ham hysterisk eller lignende får ham måske nok til at holde op med at græde lidt, men det hjælper ham ikke på sigt. Det hjælper ham ikke med at få skabt de vigtige forbindelser i hjernen, som han på sigt har brug for bliver dannet. Når han har fortvivlelsesanfald, så har han brug for at du sidder med ham, holde om ham og beroliger ham. Viser ham at du godt kan forstå at det er rigtig svært at være ham. Det er vigtigt at du ikke går fra ham eller afviser ham - for han har rigtig meget brug for din hjælp til at bevare roen, når han ikke selv kan. Det er netop når han spejler sig i dig og i det du gør, at de vigtige forbindelser i hjernen dannes. Når han mærker din ro, så lærer han også selv at være rolig. Og han har brug for din hjælp til at få kroppen ned i gear :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske