Svar: Vil ikke have briller på

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lille familie

Med den alder jeres dreng har, så er det sandsynligvis ikke fordi han "føler sig anderledes" og er bange for at blive drillet, at han ikke vil have sine briller på. Det handler nok snarere om, at han lige skal vænne sig til det.

For det første vil det at have brillerne på, være en helt ny fornemmelse. Ikke fordi de strammer, men fordi det føles uvant at have noget siddende på næsen.

Men derudover vil verden også pludselig se meget anderledes ud og han er stadig så lille, at han ikke vil forstå glæden ved pludselig at kunne se. Han har jo klaret sig uden og har i princippet leget og haft det godt uden - så når han pludselig får brillerne på, så er verden meget anderledes at skulle forholde sig til.

Han ser sandsynligvis meget bedre med brillerne på - klarere farver, fornemmer rummet på en anden måde, ser lys og skygger helt anderledes - alt er tydeligere og dermed også nyt og måske skræmmende ...

Og samtidig så bliver han også træt i øjnene fordi han pludselig ser anderledes, og så er det sandsynligvis dejligt for ham at flå brillerne af og "lade alt være som det var" ...

I kan naturligvis ikke tvinge ham til at bruge brillerne, men det vil være rigtig godt, hvis I kan stille små krav til ham omkring dem. Han behøver ikke have dem på hele tiden, men i korte perioder ...

Annonce

... til at begynde med, små perioder som han kan overskue og stille og roligt kan I så øge tiden han har dem på. Hvis han vænner sig til at have dem på kortvarigt et par gange om dagen, så vil han naturligt også stille og roligt selv begynde at fornemme at de er okay og at han ser bedre med dem på ...

Et lille krav kunne f.eks. være "du skal lige tage brillerne på imens vi læser historie". Det er en hyggestund og noget han rigtig gerne vil og det er tidsmæssigt overskueligt at have dem på der. I kan jo så samtidig læse bøger, der på en eller anden måde handler om briller.

Der findes forskellige børnebøger, her er et par forslag:

"Postmand Per og de forsvundne ting". Om Postmand Per og hele byen leder da fåret Mabel, katten Emil, betjentens blyant og postdamens briller forsvinder - alt er meget mystisk. Mon de finder dem igen?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

"Briller til Bastian". Om Bastian der er 5 år, som kommer til øjenlægen og som skal have briller.

"Kalle og Palles sære opfindelser". Om de to brødre Kalle og Palle der opfinder sære ting - blandt andet en multifunktionsbrille.

"Brilleaberne". Om Brille 1 og Brille 2 der er gode venner. De har briller. Det er ret sejt at have briller. Og det synes Britta i hvert fald også, at det er ...

Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.