Svar: Min 3 årige søn slår i børnehaven

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Jeg har tidligere skrevet til dig om social intelligens og om hvordan jeres dreng har brug for støtte i at aflæse og kommunikere med andre. Og det er han stadig igang med - der ligger her en vigtig læring netop i børnehaven og det er vigtigt at pædagogerne er opmærksomme på, at jeres dreng har brug for støtte.

Faktisk tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne bede stue-pædagogen og lederen om et møde, hvor du beskriver din bekymring for din dreng. De har sandsynligvis også gjort sig nogle observationer - jeg går ud fra at det er pædagogerne der fortæller dig at han ofte sidder alene tilbage og spiser og det er måske også dem der fortæller dig, at mange af de andre børn trækker sig fra ham, fordi han reagerer voldsomt og slår. Og det vil være helt relevant at tale med dem om, hvorvidt de oplever hans reaktioner forventelige i forhold til de ting der sker, eller hvordan de ser på situationen. Det vil være rigtig godt at I laver en aftale om, hvordan I fremadrettet kan hjælpe ham.

I forhold til lige præcis det med at slå og reagere meget fysisk, så handler dette ofte om at børn mangler ord. Det er fordi han har svært ved at sætte ord på sine følelser, at han reagere fysisk i stedet.

Reaktionen kan opstå fordi:

- Vrede, der løber af med barnet. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af gentagende frustrationer, som barnet til sidst ikke kan kontrollere.

- Det kan være forsvar, situationer, hvor barnet føler sig trængt op i en krop, hvor barnet oplever en form for angst "jeg kan ikke komme væk fra det her".

- Det kan ske som reaktion på at der ikke bliver lyttet, at man ikke har opmærksomheden på barnet, at man ikke ser, ikke hører, ikke lytter - derfor må barnet gøre opmærksom på sig selv på denne måde.

- Det kan være det eneste der virker.

- Det kan være en erfaring som barnet har med sig, at voksne f.eks. river barnet væk ved at tage det i armen, at voksne giver små 'rap over fingrene' når de siger nej...

- Det kan også være imitation af andre børn. Børn lærer af hinanden og efterligner hinanden.

- Det kan være fuldstændig impulsivt, som komme ud af den blå luft, hvor ingen kan forklare hvorfor

- ...

Annonce

... Det kan være kommet så langt at barnet lever op til rollen som den der skubber eller slår de andre. Barnets adfærd kan blive forstærket af forventninger og gentagende irettesættelser.

Det vil være rigtig godt hvis I kunne finde ud af, hvad der især udløser at jeres dreng slår. Er det, når nogen tager legetøjet fra ham - og han har måske svært ved at dele? Er det når nogen henvender sig og spørger om han vil lege - og han kan ikke overskue, hvordan man svarer? Er det, hvis nogen mener det modsatte end ham, så slår han for at markere at han vil bestemme? Eller er det ...? Årsagerne kan være mange, men det vil være rigtig godt, hvis I kan finde ud af, hvornår han forløber sig, fordi I så naturligt også bedre vil kunne støtte ham så det ikke sker.

Det vil være rigtig godt, hvis I og pædagogerne kan finde et par børn, som jeres dreng vil kunne lege med. Både i børnehaven, men måske også en I kan tage med hjem en gang imellem, så de også kan lære hinanden at kende under mere private former.

Jeg tænker at jeres dreng sansynligvis godt ved at han ikke må slå - det har han hørt mange gange og alligevel kan han ikke lade være, alligevel forløber han sig, når han på en eller anden måde føler sig presset. Og det er derfor vigtigt at forsøge at skabe situationer, hvor han ikke når derud, hvor han ikke kan styre det - og I skal derfor tale med pædagogerne om, hvordan I kan hjælpe ham her.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I skal være opmærksomme på at han får en masse opmærksomhed, når han slår andre. Han får opmærksomhed både fra det barn, som det går ud over og fra de voksne som griber ind. Hvis man gerne vil ses, mærkes, lyttes til, så virker det altså at være fysisk udadreagerende ...

Det er derfor også vigtigt at I hjælper jeres dreng med at bruge sig selv fysisk, han skal tumles med, brydekampe, kildeture, han skal svinges op i luften, slå koldbøtter osv. Jo vildere, jo mere kropsligt jo bedre. Jo mere han kan mærke sig selv og mærke jer, jo mindre nødvendigt bliver det at hive og slå på andre for at få opmærksomhed og for at mærke sig selv :)

Så prøv også at bruge ekstra tid på at lade ham mærke jer og mærke sig selv i samværet med jer, så han virkelig føler sig set og mødt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder