Svar: 10 mdr og sige nej

9. oktober 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Spørgsmålene om opdragelse opstår ofte netop omkring din drengs alder, fordi han naturligt begynder at "pille mere" ved alting, bevæger sig mere og mere omkring på egen hånd, fordi han kryber, triller, kravler og måske også begynder at rejse sig ved ting. Men stadig er han bare et lille barn, som naturligt skal have lov til at undersøge og udforske verden ...

Vi opdrager vores børn helt naturligt i løbet af dagen, også uden at tænke over det. F.eks. når jeres dreng skal have børstet tænder, når han skal vaskes omkring munden efter at have spist, når han skal have tørret og vasket sine hænder i forbindelse med bleskift, når han skal sidde i sin høje stol, for at få mad, eller når han skal vinke til bedsteforældrene for at sige farvel ... Det er små rutiner og ritualer, det er opdragelse, som I allerede har i løbet af hverdagene.

Jeres drengs udforskningstrang er stor, han undersøger ting ved at bevæge sig mere og mere rundt og han undersøger også jeres reaktion, på de ting han oplever, på det han gør. Han vil gerne dele sine oplevelser med jer og gør det ofte i begejstring - også selvom det måske er ting som I ikke umiddelbart bliver særligt begejstrede for. Det kan være at han klatrer op og pludselig står op i sin høje stol ... Han er stolt, se mig, se hvad jeg kan, men I er ikke begejstrede, fordi I ved han kan falde og slå sig. Eller det kan være, at han kravler hen og piller ved knapperne på komfuret - det er spændende for ham at gøre det, fordi han ser at I gør det hver dag og han gør det med stolthed "se, jeg kan også som jer ..." :)

Det handler derfor meget om at finde en balance mellem at lære barnet visse regler og samtidig også anerkende hans lyst til at lære og anerkende hans udforskningstrang :)

Jeres dreng vil i kraft af sin ...

Annonce

... alder, handle med sine sanser og er ikke hverken logisk eller sprogligt orienteret. Når han ser en spændende ting, så er han nysgerrig og handler helt umiddelbart med at ville røre ved den, undersøge den. Som voksne forsøger vi ofte at forklare barnet hvorfor det ikke må og forsøger at motivere barnet til at holde op, men for et lille barn som jeres dreng, er handling og sproglig besked to adskilte processer. Derfor er afledning ofte bedre end at sige nej.

Når jeres søn piller ved noget han ikke må, så giv ham noget der er mindst ligeså interessant at pille ved. Det kan være at give ham hans egen skuffe, som er fyldt med ting, der kan tages ud og puttes ind igen og igen. Sørg for jævnligt at skifte ud i indholdet, så der hele tiden er noget nyt der pirrer til at udforske og undersøge.

For det andet er ord ikke nok og en dag kan hurtigt blive fyldt med nej, nej, nej - uden at det hjælper særlig meget. Det er derfor vigtigt at jeres søn ser en handling sammen med ordene for efterhånden at lære at handling og ord hænger sammen. Det vil derfor være meget fint, at I sammen med et 'nej!' fjerner den ting, som han ikke må røre ved eller giver ham noget andet i stedet. Eller at du flytter ham væk og på den måde afslutter det han er igang med.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det betyder ikke at han ikke vil blive ved med at gøre det igen og igen. Det gør han og det er en del af hans udvikling og han gør det 117 gange og så en gang ekstra, men stille og roligt, vil han begynde at kunne huske, at her er noget han ikke skal gøre :)

I kan stadig aflede ham mange gange og med den alder han har, er det netop vigtigt og bedre at aflede ham og tilbyde ham alternativer end at det er at sige nej og nej igen og igen :)

Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder