Svar: Flytning og ikke at se sin far i hverdagen

6. oktober 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Det lyder som om at beslutningen er truffet - beslutningen om at I skal flytte og at din mand så vil pendle frem og tilbage i en periode, uvist hvor længe... Så det du spørger om er, hvordan I sikrer jeres dreng så god en hverdag som muligt...?

Det der er vigtigt er, at jeres dreng føler sig tryg og at du og din mand er der, lytter og anerkender ham og de behov han har. Det betyder ikke at I behøver at være der for ham begge to hele tiden, nogle gange vil han have brug for sin mor, andre gange sin far og I skal naturligvis prioritere at far og søn bruger meget tid sammen, når de endelig er sammen.

Masser af børn vokser op med en far, som er væk i længere tid. Det kan være fordi far er soldat, fordi far sejler eller flyver. Det kan være fædre der arbejder på boreplatforme eller lignende, som er væk i flere uger eller måneder af gangen. Og det kan sagtens fungere.

Man kan sige, at med den alder jeres dreng har nu, så vil han naturligt ikke kunne forstå hvor far er - men han vil godt kunne forklares at far er på arbejde, og at de ses igen. Han vil ikke kunne forholde sig til tid, vil naturligt ikke kunne forstå at "på lørdag kommer far igen", men det vil være vigtigt og rigtig godt, at I naturligt taler sammen og han vil jo også kunne se sin far hver uge, høre hans stemme i telefonen osv. og på den måde naturligt fornemme at far ikke er forsvundet, far er der stadigvæk :)

Det der betyder mest for jeres dreng er trygheden. Og han vil spejle sig i dig, I jer voksne. Når han mærker at I trives, er glade og har det godt, så vil han naturligt også være glad og have det godt - men hvis I stresser, er kede af adskillelsen mellem jer osv. så vil han naturligt blive påvirket af den stemning.

At skulle flytte, køres ind i ny vuggestue osv. vil naturligt være hårdt. Det er to store skift på en gang, samtidig med at far så også vil mangle en stor del af hverdagen - men igen hvis basen hjemme ...

Annonce

... er i orden, hvis han mærker roen hjemme, så vil han naturligt også have stor glæde af at være et nyt sted, være tættere på familien osv.

Han vil naturligt have brug for at have sine tryghedsgivende ting hos sig, det er hans seng, hans sovebamse, bilen, bøgerne osv. som han kender og føler tryghed ved og det er generelt en god idé, at hans ting pakkes ned sidst og at det også er hans ting, seng osv. der pakkes ud først. Så han med det samme føler sig hjemme det nye sted, netop fordi det kendte og trygge følger med.

Som udgangspunkt mener jeg naturligvis, at det er bedst hvis kan som familie bor sammen - mor, far og søn. Han har brug for at være sammen med begge sine forældre, ligesom I også har brug for at være sammen med ham og ikke mindst være sammen med hinanden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når man er 1½-2 år, så er man jo stadig meget lille, kan ikke forklares så meget, men har alligevel behov for at vide nogle ting. Det vil således være helt naturligt at jeres dreng vil tale om og spørge til far, som udtryk for at han savner ham og det er meget vigtigt at du netop taler om far, viser ham billeder, fortæller ham at far er på arbejde osv. så far ikke er fuldstændig forsvundet. I skal også være forberedt på at jeres dreng måske godt kan virke afvisende overfor far, når far er hjemme, som udtryk for at jeres dreng føler "far var bare væk" og derfor ikke bare automatisk kaster sig i armene på ham ... det er her så ekstra vigtigt, at far er præcis som han plejer at være, og at far bliver ved med at tage initiativet til at knuse og tumle som de plejer - så far viser igen og igen, at han vil sin søn rigtig meget :)

Jeres dreng skal nok klare det - men hvad med jer forældre? Det er ikke let at bo i hver sin ende af landet og samtidig være en familie ... Det er vigtigt at jeres kærlighed til hinanden kan bære den daglige adskillelse :)

Håber I finder ud af det og at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger