Hvordan kan man hjælpe børn til at lære at sige fra?

6. oktober 2011

Kategori:
Alder:
6 år

Hvordan kan man hjælpe børn til at lære at sige fra?

Kære Helen,

Tak for dit svar vedr. skolestart, jeg synes det går rigtig godt, nu. Vores søn virker til virkelig at trives og har haft et par kammerater med hjemme. Der er et godt miljø på skolen og stor opbakning blandt forældre til at alle børn skal have det godt og have det godt med hinanden, det er så rart!

Nu går mit spørgsmål på, hvordan jeg kan styrke mine børns evne til at sige fra. Vores store søn virker til at indgå i sunde ligeværdige venskaber, nu her som barn. Jeg spørger fordi jeg selv, især som ung, befandt mig i nogle situationer som jeg ikke ønskede, men jeg vidste ikke rigtig, hvordan jeg var havnet der og hvordan jeg skulle komme væk - simpelthen ...

Annonce

... fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle sige fra.

Hænger evnen til at sige fra sammen med selvværd? Jeg er opmærksom på hvordan jeg kan hjælpe mine børn til at få et sundt selvværd, fordi jeg selv har kæmpet med manglende selvværd. Jeg har læst Dan Svarres bog og forsøger at efterleve hans råd om bl.a. nærværd og om at lytte til hvad børnene virkelig siger (– trylle trylle: det hjælper på mit eget selvværd! )

Kan jeg håbe på at mine børn, hvis de har et sundt selvværd, også bliver i stand til at sige til og fra? Eller hvilke mekanismer er gode at få sat i værk for at styrke børns evne til at sige fra og stå ved hvad de mener og vil?

Mange hilsner fra mor til to

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor