Brev:
Hvordan kan man hjælpe børn til at lære at sige fra?
6. oktober 2011
Alder:
6 år
Hvordan kan man hjælpe børn til at lære at sige fra?
Kære Helen,
Tak for dit svar vedr. skolestart, jeg synes det går rigtig godt, nu. Vores søn virker til virkelig at trives og har haft et par kammerater med hjemme. Der er et godt miljø på skolen og stor opbakning blandt forældre til at alle børn skal have det godt og have det godt med hinanden, det er så rart!
Nu går mit spørgsmål på, hvordan jeg kan styrke mine børns evne til at sige fra. Vores store søn virker til at indgå i sunde ligeværdige venskaber, nu her som barn. Jeg spørger fordi jeg selv, især som ung, befandt mig i nogle situationer som jeg ikke ønskede, men jeg vidste ikke rigtig, hvordan jeg var havnet der og hvordan jeg skulle komme væk - simpelthen fordi jeg ikke vidste, hvordan jeg skulle sige fra.
Hænger evnen til at sige fra sammen med selvværd? Jeg er opmærksom på hvordan jeg kan hjælpe mine børn til at få et sundt selvværd, fordi jeg selv har kæmpet med manglende selvværd. Jeg har læst Dan Svarres bog og forsøger at efterleve hans råd om bl.a. nærværd og om at lytte til hvad børnene virkelig siger (– trylle trylle: det hjælper på mit eget selvværd! )
Kan jeg håbe på at mine børn, hvis de har et sundt selvværd, også bliver i stand til at sige til og fra? Eller hvilke mekanismer er gode at få sat i værk for at styrke børns evne til at sige fra og stå ved hvad de mener og vil?
Mange hilsner fra mor til to