Svar: Skilsmisse - 3 år, 6 mdr.

5. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Jeg er ked af at høre, at I har besluttet at gå fra hinanden. Det er altid rigtig svært og især, når man har børn - for inderst inde, vil børn jo bare gerne at mor og far kan finde ud af at være sammen, inderst inde vil det bare være dejligt, at være "en helt almindelig familie" og det er jo også den drøm I selv har haft, en drøm som nu er brast.

I dag er det dog "helt almindeligt" at være skilsmisse familie. Masser af børn bor på skift hos deres forældre og trives med nye stedforældre, nye søskende osv. Og måske vil det hjælpe jeres dreng, hvis I eller pædagogerne i børnehaven, kunne tale med ham om at han ikke er den eneste. For måske føler han sig alene og ved ikke hvem han skal tale med - han vil jo ikke gøre nogen af jer kede af det og børn er utroligt loyale overfor deres forældre. Så han savner far, når han er hos dig og han savner dig, når han skal være hos sin far - og det er svært at give udtryk for dette, når man jo egentlig skulle være glad for at være sammen med den man nu er sammen med ...

Det kan også hjælpe at læse bøger om børn, hvis forældre bliver skilt. Der findes her flere muligheder. Et par eksempler kunne være:

"Du vil altid være vores dreng" af Christine Mertz. Om Benjamins far der skal flytte og Benjamin der er bange for at miste far og alle de ting de har sammen.

"Mor og far Lim" af Kes Grey. En billede bog om at finde en limbøtte, så man kan lime mor og far sammen igen ...

"Mor græder" af Annette Herzog. Om at far er flyttet og mor er ked af det, så Rune og Signe prøver at gøre noget, der kan gøre hende glad igen...

Det at læse om andre, kan gøre det legalt at tale om noget af det der er svært. Det kan gøre det lidt lettere at tale om at være ked af det, at være bange for at miste, at få sat ord på alt det som man har det rigtig svært med. Og det kan hjælpe at læse om andre i samme situation, så man ikke føler sig alene.

Det er også en mulighed for dig, at læse bøger skrevet til forældre netop om skilsmisse og der findes også her mange forskellige muligheder. Så en tur på biblioteket kan hjælpe både dig og jeres dreng :)

Og så er det noget med at rumme din dreng - rumme hans følelser og give ham lov til at reagere, give ham lov til at bryde sammen, når det hele er for meget og anerkende, at han har det svært. Det er også vigtigt at du forklarer ham igen og igen, at det ikke er ...

Annonce

... hans skyld, at det ikke er fordi han har sagt eller gjort noget forkert, han har ikke noget med det at gøre.

Det er vigtigt at han føler at han stadig er elsket og det er vigtigt at han mærker, at I stadig gerne vil ham - selvom I ikke vil hinanden.

Når forældre bliver skilt, påvirker det i høj grad barnet. Han skal finde ud af at bå to forskellige steder, han skal finde ud af at se sin familie adskilt - der er fars familie og mors familie og han oplever at de to primære omsorgspersoner, han har haft omkring sig ,pludselig ikke er der mere - i hvert fald ikke sammen. Samtidig med at han oplever at de to der plejer at være der og støtte ham, nu selv har det rigtig svært, og naturligt er påvirket af alt det der sker.

Han skal vænnes sig til kun at have den ene af sine forældre hos sig af gangen, han skal vænne sig til at I skiftes til at aflevere og hente ham. Måske skal han vænne sig til at hverdagene bliver længere, fordi I nu, hvor I bor hver for sig, måske er nødt til at arbejde mere, for at få tingene til at hænge sammen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig vigtigt at jeres dreng har nogen at tale med og det vil være rigtig godt, hvis bedsteforældre, pædagoger i børnehaven eller andre vigtige voksne stiller sig til rådighed og vil lytte. Det er kun af omsorg for ham og det vil være rigtig godt, hvis nogen vil spørge ind til ham "Hvordan går det hjemme hos jer?", "Hvordan har du det?", "Er det svært at sove?", "Savner du nogle gange din far/mor?", "Hvad gør du så?" osv. osv. Der skal gives plads til at han kan tale om det.

Du skal være opmærksom på at han kan blive lidt ekstra pylret, virke mere omklamrende, måske gå tilbage i sit udviklingsstadie og nogle gange gøre sig yngre end han er. Det er normalt at han kan reagere som et yngre barn i visse situationer. Det skyldes at han netop nu har brug for ekstra meget opmærksomhed og omsorg fra din side. Og det er vigtigt at du ikke presser ham eller stiller for store krav til ham i øjeblikket, men nurser ham lidt ekstra :)

For ham er det at I bliver skilt et tab og han skal have lov til at sørge over dette tab. Han skal have lov til at reagere både med gråd og med vrede og det er vigtigt at du lytter og som sagt prøver at rumme ham - selvom det er svært og selvom du selv i øjeblikket har svært ved at finde overskuddet til det :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S