Svar: Sidste mand i børnehaven

8. september 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lille familie

Det er en rigtig lang dag, at være i børnehave fra klokken er ca 8 til den er 16.30 og jeg kan godt forstå du overvejer, om det kan være anderledes ...

Hvis jeg skal sætte tid på, så bør børn som udgangspunkt ikke være i børnehave mere end 6-7 timer dagligt og en gang imellem, kan de så være der i 8 timer. Det er svært at nå som familie, hvis begge forældre arbejder fuld tid og nogle gange er det nødt til at være sådan, også selvom man ville ønske det anderledes.

Det man skal tænke på er, at børnehave ikke bare er leg. Det er dejligt og godt for børn at være i børnehave, lege med de andre børn, lære at være sociale og give plads til andre - men det er også hårdt arbejde. Og et eller andet sted, skal man se børnehaven som "en arbejdsplads" for barnet og hvis barnet først hentes, når vi andre er færdige med at være på arbejde, ja så er det en rigtig lang dag. Det er en dag fyldt med leg, men også en dag fyldt med et enormt støjniveau, mange mennesker på lidt plads, masser af uro og børn og voksne der går ind og ud af dørene dagen igennem. Så når man har været der i 7 timer og ser de andre blive hentet, ja så kan man som barn naturligt godt blive lidt ked af det, man er træt og savner mor og far ...

Nogle børn nyder at være de første i børnehaven og nyder også at de nogle gange kan være de sidste der bliver hentet. Det er som du skriver, ofte ret hyggeligt at være med til at "lukke og slukke", sidde hos pædagogen der er tilbage, få læst historie, spille et spil osv. Det kan være rigtig fint at være den sidste en gang imellem, fordi man så der får lidt ekstra opmærksomhed og også lige oplever at få lidt ro, inden mor og far så henter :)

For at I kan vurdere, hvad der passer til jeres dreng, så er I nødt til at se på ham og se hvordan han fungerer. Er han fuldstændig træt og udkørt, når I kommer hjem? Virker han glad eller virker han ked af det? Hvordan virker han til at trives?

Tal også med pædagogerne om hvordan de oplever ham og hvordan de oplever hans hverdag. Virker han til at trives med de lange dage, så er det fint, at han har dem nogle gange - men virker han til at det er for meget, ja så bliver I nødt til at ...

Annonce

... revurdere jeres situation og se om I kan gøre noget anderledes. Prioritere på en anden måde.

Det lyder som om at I allerede har lavet aftaler med bedsteforældre, der skal hente en gang imellem, så han der får lidt kortere dage. Det lyder også som om at I selv vil kunne hente kl 15.30 nogle dage, andre dage vil I sandsynligvis i takt med at han bliver ældre, også kunne lave aftaler om at han tager med nogen hjem og leger osv. Men det er vigtigt at I stadig medtænker at efter en lang dag i børnehaven, er det også dejlig bare at komme hjem, ikke at skulle noget, ikke andet end at være hjemme :)

Giv ham tid til lige at føle sig hjemme i institutionen, som du skriver, og prøv så at vurdere, hvordan han trives bedst :) Lige nu er det hele meget nyt for jer alle.

Middagsluren er rigtig god - den må I gerne forsøge fortsat at holde fast i, netop så han får det afbræk i løbet af dagen og så dagen ikke bliver helt så lang. At han så har svært ved at overgive sig til søvnen - måske - men prøv så at sætte jer på sengekanten, tal lidt om dagen og alle oplevelserne, så han får sat lidt ord på nogle af tingene og får sluppet dagen inden han skal sove. Hold fast i sengetiden kl 19.30 som nu og hold fast i lidt lun mælk og banan at sove på. Læs en godnathistorie, så I får ro på og får ham til at slappe af.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Lige nu har han brug for sin middagslur - og I må gå ud fra at børnehaven giver lyd fra sig, når de fornemmer, at han er ved at være parat til at kunne springe den over.

Renlighedstræning lyder det som om at I er godt igang med, men det lyder også som om at han lige nu skal have lov til at bibeholde sin ble og at I ikke skal presse på der. Det lyder som om at der er nok at forholde sig til for ham og at han ikke skal have stillet yderligere krav lige nu - så ro på det med renligheden :)

Og ja - at han vågner om natten, drømmer tydeligt, græder i søvne og har brug for jeres kontakt og beroligelse er højst sandsynligt reaktion på børnehaven. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, når han sover og det bliver det netop i drømme. Så at han drømmer ekstra meget lige nu er helt normalt :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor