Svar: Selvværd, personlighed og mærke egne grænser

5. september 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor til sej 5-årig

Først vil jeg lige sige, at det er helt okay at være en stille, flittig og hjælpsom pige. Vi er alle forskellige og nogle vil naturligt altid stille sig forrest og råbe "se mig", "hør mig", "tag mig" .. hvor andre holder sig i baggrunden, lige skal sondere terrænet før de åbner munden og giver deres mening til kende. Vi skal kunne være der alle sammen og den ene type er ikke bedre end den anden! :)

Men det betyder naturligvis ikke, at man skal lade sig tyrannisere, at man skal lade andre bestemme over sig og finde sig i at andre gør ting, som man ikke bryder sig om. I den retning er det vigtigt at kunne sige fra. Det der er vigtigt er, at finde ud af, hvordan din datter har det med de ting der sker - for det er, præcist som du oplevede i din barndom, rigtig vigtigt at det ikke er dig som mor, der presser til en konflikt eller magtkamp mellem din datter og de andre. Selvom du kan opleve visse ting uretfærdigt, så er det ikke sikkert at din datter oplever det på den måde. Du oplevede det ikke selv sådan og havde det egentlig okay med, at det var de andre der ofte bestemte...

Et eller andet sted, er det jo en stor styrke at have, at kunne give efter, at kunne lytte til de andres behov og kunne pejle ind på, hvordan man så i situationen skal agere bedst, for at alle parter har det okay. Men igen - hun må ikke gå knækket derfra, det må ikke være så meget på de andres præmisser, at det går ud over din datter. Det må ikke være sådan, at hun så ender med at være den der altid trækker sig, fordi hun ikke vil lave ballade og hun så er ked af, at det er nødt til at være sådan.

At være 5 år er en dejlig alder, men på mange måder også en svær alder. Når man er fem år, så er man ofte glad og nyder at være en del af familien, diskuterer hvem der gør hvad, og man har rigtig meget brug for at blive rost og set, som den man er. Børn i denne alder er meget konkrete, så din datter vil f.eks. have stor glæde af at du konkret siger "hvor er det dejligt, når du hjælper mig med at dække bord" og ikke kun siger "Hvor er det dejligt, at du hjælper mig". Hun har rigtig meget brug for helt konkret, at få at vide, hvad det er som du er glad for.

Men det er også en svær alder, fordi børn i denne alder er meget følsomme for, hvordan andre er overfor dem og de er meget opmærksomme på andre. Det er meget vigtigt at have en bedste ven i denne alder og det er lettere at dele og vente på ens tur nu, netop fordi barnet begynder at forstå, at det er vigtigt for at have en ven netop at give plads til denne ven. Der er naturligvis forskel på børn, så nogle har mere empati end andre ...

Børns leg i denne alder er meget præget af organisering. De har en forestilling om hvordan tingene skal være og det er vigtigt at de andre børn og legetøjet de leger med, passer ind i denne forestilling om orden. Legen foregår naturligvis bedst, hvis de er enige om hvordan ...

De udfordrer ofte hinanden fysisk og kan i deres leg, godt virke fysisk voldsomme. Det ...

Annonce

... ses ofte mest hos drengene, men piger kan også være fysisk voldsomme og jalousi eller vrede kan også udtrykkes fysisk i denne alder. Men selvom de godt kan finde på at afprøve deres færdigheder motorisk, så har de stadig ikke fornemmelse for konkurrence og de kan blive dybt ulykkelige, hvis og når de taber.

De begynder ofte at have mange regler og det gælder også når de leger. De kan faktisk være ret hårde ved hinanden og udelukke andre børn fra leg "du må kun være med, hvis du vil være hund", "du kan kun være med, hvis du vil spille den døde", "du kan kun være med, hvis du er den der går på arbejde" - underforstået for så er du ikke med, så er du jo ikke hjemme, hvor legen foregår. De kan også udelukke ved at sige "man må kun være med, hvis man har kjole på" eller "der kan kun være 3 med i den her leg" eller lignende. Og der er naturligvis en pædagogisk opgave i at få dette stoppet, så de allerede her i børnehaven lærer, hvordan man leger sammen og får fornemmelse for, hvad det gør ved andre, hvis man udelukkes - og hvad det også gør ved dem selv. Det kan meget vel være noget, man skal drøfte tages op som et fast emne eller som man laver temauge om eller lignende, hvis man oplever, at det er noget som fylder meget ...

Det er ofte lettest for børn i denne alder at lege med 1-2 andre, større grupper kan de godt have det svært med. Det er også meget normalt, at 5 årige børn praler om sig selv eller "viser sig" for yngre børn, fordi man som 5 årig naturligt mestrer nogle ting som det mindre barn endnu ikke har lært. De gør det ikke i nogen ond mening, men fordi de godt kan lide følelse af at de nu er større og klogere og dygtigere. De føler sig meget store og meget stolte i denne alder :) De er jo også den ældste del af børnegruppen i børnehaven og det giver lidt respekt, som de virkelig nyder ...

Fra Maaholms forlag er der udgivet en bogserie, der handler om følelser:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg er genert
Jeg er ærlig
Jeg tager ansvar
Jeg viser respekt
Jeg er noget særligt
Jeg er høflig
Når jeg bliver mobbet

De kunne være rigtig gode at læse højt for din datter og så tale med hende om hvad det betyder, de ting I læser om og prøve at føre det over på ting, som hun oplever i sin hverdag - både hjemme og i børnehaven. Det at tale ud fra en bog og tale om det personen i bogen oplever, kan være en rigtig god måde at få talt om ting på og giver hende samtidig også lidt at tænke over :) Der er læsevejledning til forældre, lærere og pædagoger bagerst i bøgerne - de er henvendt til børn fra 5-8 år.

Du finder nogle af dem i min bogguide - nogle er dog udsolgt fra forlaget, men så kan de lånes på biblioteket :)

Jeg tænker at det kan være en støtte for jer til at få talt om tingene, så hun netop hjælpes til at mærke egne grænser og mærke, hvornår man skal sige fra. Hun vil også kunne få idéer til hvordan man siger fra og hvornår man evt. skal hente en voksen, fordi det er for svært selv :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger