Brev:
Hvornår kan børn begynde at have pligter?
5. september 2011
Alder:
5 år
Hvornår kan børn begynde at have pligter?
Hej igen
Min mand og jeg har snakket om, at det kunne være godt, hvis vores dejlige datter på 5 år så småt begynder at få nogle pligter. Det kan være at hjælpe med at dække bord, tage ud af opvaskemaskinen etc.
Er det en ok alder at begynde i? Og skal hun ha noget for det?
Hvad er det for et signal vi sender?
Vi er begyndt at blive lidt trætte af at hun ikke selv kan hente en ske til maden eller tage sin tallerken ud efter aftensmaden.
På den anden side er hun også storesøster og hendes lillesøster skal ikke gøre noget selv endnu - så hvorfor skal vores store pige - vil hun gerne vide...
Jeg er vel lidt i tvivl om hvor meget vi kan forvente af hende - hun føles så stor nu - det er svært ikke at sammenligne med hendes lillesøster, der kun er 1 1/2 år og hvor der naturligt er masser af ballade ved bordet, når vi spiser, så lillesøster får oveni hatten masser af opmærksomhed.
Min store datter kan godt mærke på os, at vi gerne vil have hende til at hjælpe til. Hun kigger også meget på mig i situationen, for at få anerkendelse for det hun gør.
Hvad tænker du?
Hilsener
Mor til en sej femårig