Hvornår kan børn begynde at have pligter?

5. september 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Hvornår kan børn begynde at have pligter?

Hej igen

Min mand og jeg har snakket om, at det kunne være godt, hvis vores dejlige datter på 5 år så småt begynder at få nogle pligter. Det kan være at hjælpe med at dække bord, tage ud af opvaskemaskinen etc.

Er det en ok alder at begynde i? Og skal hun ha noget for det?
Hvad er det for et signal vi sender?

Vi er begyndt at blive lidt trætte af at hun ikke selv kan hente en ske til maden eller tage sin tallerken ud efter aftensmaden.
På den anden side er hun også storesøster og hendes lillesøster skal ikke gøre noget selv endnu - så hvorfor ...

Annonce

... skal vores store pige - vil hun gerne vide...

Jeg er vel lidt i tvivl om hvor meget vi kan forvente af hende - hun føles så stor nu - det er svært ikke at sammenligne med hendes lillesøster, der kun er 1 1/2 år og hvor der naturligt er masser af ballade ved bordet, når vi spiser, så lillesøster får oveni hatten masser af opmærksomhed.

Min store datter kan godt mærke på os, at vi gerne vil have hende til at hjælpe til. Hun kigger også meget på mig i situationen, for at få anerkendelse for det hun gør.

Hvad tænker du?
Hilsener
Mor til en sej femårig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor