Svar: Far rejser

31. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære D.

I mange familier i dag, vokser børn op med en far, der rejser og som i længere perioder er hjemmefra. Der er mange erhverv, hvor det er sådan - det kan være fædre der er udsendt som soldat, fædre der sejler, arbejder som pilot eller som bare arbejder i udlandet eller i den modsatte end af Danmark i en periode ...

Det er rigtig dejligt at man nu kan bruge skype/computer til at sende hilsner til hinanden og stadig have kontakt. På den måde er vores verden jo noget mindre i dag, end for bare 20 år siden :) Det er rigtig godt netop at kunne ringe til hinanden på denne måde, så jeres datter kan se far samtidig med de taler sammen, fordi hun på den måde stadig føler, at han så er der og at han ikke er forsvundet.

Der er især 4 faktorer, som har betydning for hvordan børn tilknytter sig den voksne:

1. Hvor meget tid den voksne bruger på omsorg for barnet
2. Kvaliteten af den omsorg der ydes
3. Hvor stor emotionel investering i barnet den voksne har
4. Omsorgspersonens gentagne tilstedeværelse over tid.

Og hos jer lyder det som om at far og datter har det rigtig godt sammen. Far prioriterer hende og bruger rigtig meget tid sammen med hende, når de er sammen. Det lyder som om at far er en meget nærværende far, når han er der.

Det er helt naturligt at hun har det svært med det skift, hvor far tager af sted. Hun er stadig så lille, at det er svært for hende at forholde sig til tid og at de derfor ses igen om 5 dage - og følelsen af at han går, tager af sted, gør ondt i hende. Det er helt okay og naturligt at hun reagerer og du skal naturligvis rumme den reaktion. Det er vigtigt at du taler om far, når han ikke er der og bekræfter hende i at "far er på arbejde" og "far kommer igen" - men det er en balance, for det er vigtigt at du samtidigt ikke dvæler for meget ved at han er væk. Det er vigtigt ikke at gøre et større nummer ud af det, end nødvendigt nu er - ...

Annonce

... så prøv at anerkende at hun savner ham, uden at gøre det til et større issue i hverdagen.

Når hun reagerer med "jeg vil have min far!" når du siger nej og sætter grænser, så er det sandsynligvis udtryk for, at hun i den sitation naturligt savner ham - fordi du jo er den "hårde". Du må godt her holde fast i at selvom far ikke er der, så er reglerne nu engang som de er "far vil heller ikke have at du hopper i sofaen" eller hvad det nu kan være - det er okay at du en gang imellem, alt efter situationen markerer, at det her er en "husregel" - altså noget som I voksne er enige om gælder.

Det er her igen vigtigt at du anerkender at hun gerne vil have ham i stedet for dig "jeg savner også far, men lige nu er det mig der er her, og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med badet" eller hvad problematikken nu engang kan være ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hun afprøver naturligt grænser - for det gør børn i din datters alder og det er naturligt svært at være eneste forældre, fordi der så kun er dig til at sætte de grænser der i hverdagen skal sættes - det kan være hårdt, især når man bliver mødt med "jeg vil ha min faaaar!". Og det er vigtigt at du kan rumme de følelser - at kunne rumme betyder at du kan holde ud at hun har det som hun har det. At det er okay at hun er vred, sur, ked af det, frustreret, - at du ikke prøver at lave det om og at du ikke tager det personligt. Og det sidste er meget vigtigt - hun gør det ikke fordi hun især er mod dig, men fordi hun naturligt søger far, når mor ikke bare siger ja til alt :) Og du er jo et eller andet sted den eneste det kan gå ud over.

Jeg tænker at du skal prøve at se hendes reaktioner som et sundhedstegn og at det er rigtig godt at hun viser dig sine følelser. Det viser jo netop at hun er fuldstændig tryg ved dig, at hun overfor dig godt tør vise, at hun nogle gange hellere vil sin far.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder