Svar: Napper og bider sin mor

17. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Helt overordnet kan man sige, at når børn bider, så er det fordi de mangler ord. Jeres datter kan ikke sætte ord på sine følelser og derfor reagerer hun fysisk - og det kan være ved at bide, nappe, slå, rive i hår osv.

Det at barnet bider kan skyldes mange ting, altså det kan være mange følelser, hun ikke kan få frem. Hos jer lyder det som kærtegn, der kammer over. Bedst som I sidder og nusser, krammer og kysser, så får du et bid i kinden, skulderen eller i låret. Hun kan også komme hen og holde om dig og så pludselig bide dig i benene.

At det er kærtegn der kammer over skal ses som "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" og derfor gør hun det ikke i nogen ond mening, men egentlig fordi hun holder rigtig meget af dig og bare har svært ved at vise det.

Det bedste du kan gøre er at sørge for at det ikke sker. Du må prøve at fjerne dig lidt, når du mærker at hun er ved at nå dertil, hvor det bliver for meget, hvor hun ikke kan styre ...

Annonce

... det og forløber sig. Så sitationen ikke når at opstå. Og sker det så alligevel, så må du, som du forsøger, forsøge at forklare at det gør ondt, at du bliver ked af det osv. Ordet "nappe" og ordet "bide" lærer hun, når du bruger det netop i de situationer - "AV! ikke nappe mor, det gør ondt" eller lignende, så hun får kombineret ord og handling og forstår, hvad det er du ikke vil.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også hjælpe at sætte hende fra dig imens du siger "AV!". Hvis hun sidder på dit skød, bider dig i skulderen, du siger AV og sætter hende fra dig, så forstår hun bedre at det her var forkert og hun gjorde noget, du ikke bryder dig om. Det er vigtigt at du signalerer tydeligt. Hun skal ikke være i tvivl om, når hun gør noget som er forkert og at det gør ondt på dig. Du må ikke sende utydelige signaler, så hun ikke ved hvad du egentlig synes - om du synes det er sjovt eller om du bliver ked af det eller vred. Men igen - det er allerbedst, hvis I kan undgå at det kommer dertil :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder