Svar: Napper og bider sin mor
17. august 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mette
Helt overordnet kan man sige, at når børn bider, så er det fordi de mangler ord. Jeres datter kan ikke sætte ord på sine følelser og derfor reagerer hun fysisk - og det kan være ved at bide, nappe, slå, rive i hår osv.
Det at barnet bider kan skyldes mange ting, altså det kan være mange følelser, hun ikke kan få frem. Hos jer lyder det som kærtegn, der kammer over. Bedst som I sidder og nusser, krammer og kysser, så får du et bid i kinden, skulderen eller i låret. Hun kan også komme hen og holde om dig og så pludselig bide dig i benene.
At det er kærtegn der kammer over skal ses som "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" og derfor gør hun det ikke i nogen ond mening, men egentlig fordi hun holder rigtig meget af dig og bare har svært ved at vise det.
Det bedste du kan gøre er at sørge for at det ikke sker. Du må prøve at fjerne dig lidt, når du mærker at hun er ved at nå dertil, hvor det bliver for meget, hvor hun ikke kan styre det og forløber sig. Så sitationen ikke når at opstå. Og sker det så alligevel, så må du, som du forsøger, forsøge at forklare at det gør ondt, at du bliver ked af det osv. Ordet "nappe" og ordet "bide" lærer hun, når du bruger det netop i de situationer - "AV! ikke nappe mor, det gør ondt" eller lignende, så hun får kombineret ord og handling og forstår, hvad det er du ikke vil.
Det kan også hjælpe at sætte hende fra dig imens du siger "AV!". Hvis hun sidder på dit skød, bider dig i skulderen, du siger AV og sætter hende fra dig, så forstår hun bedre at det her var forkert og hun gjorde noget, du ikke bryder dig om. Det er vigtigt at du signalerer tydeligt. Hun skal ikke være i tvivl om, når hun gør noget som er forkert og at det gør ondt på dig. Du må ikke sende utydelige signaler, så hun ikke ved hvad du egentlig synes - om du synes det er sjovt eller om du bliver ked af det eller vred. Men igen - det er allerbedst, hvis I kan undgå at det kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske