Napper og bider sin mor

17. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Napper og bider sin mor

Hej Helen.

Min datter på 2 år napper og bider også nogle gange – ikke andre børn, kun mig!

Hun er meget kærlig og vil gerne give knus og kys og putte, men det er som om det løber af med hende og hun kommer til at bide. Jeg har haft kradsemærker i ansigtet og blå bidemærker på benene efter hun har bidt igennem mine bukser.

Jeg bliver rigtig ærgerlig over det, for når hun kommer og giver et knus og et stort kys kommer jeg til at holde igen og være lidt på vagt, fordi jeg er bange for, at hun bider hul på min læbe eller min kind :-( Hun kommer også til, i sin omfavnelse, at nappe og kradse mig på halsen eller i ansigtet.

Mens hun napper, siger hun: ”Av!”, men jeg er ikke sikker på, hun ved hvad Av betyder og at det hænger sammen med, at noget gør ondt…

Hun er selv meget bevidst om, at man ikke må slå. Det har hun nok lært, fordi hun selv er blevet slået nogle gange af andre børn.
Hun kan finde på at sige: ”Man må ikke slå Maja. Så bliver Maja ked af det.” Nu er jeg så begyndt at sige: ”Ja, det er rigtigt, det må man ...

Annonce

... ikke. Og man må heller ikke nappe mor, så bliver mor ked af det.” Men det er som om hun ikke helt ved, hvad jeg snakker om. Som om hun ikke ved, hvad ”nappe” betyder.

Jeg har prøvet at blive vred og sige lidt hårdt, at man ikke må nappe/bide, lige efter hun har gjort det. Jeg har også prøvet at blive ked af det, men hun griner/smiler bare og går videre.. Og så har jeg prøvet at ignorere hende og bare lade som ingenting.
Måske har jeg ikke været konsekvent nok i mine reaktioner og skiftet taktik for hurtigt. Men hvad synes du, jeg skal gøre?

Det skal måske lige siges, at hun så godt som aldrig bider eller napper sin far. Hun er fars pige og det er da også ham, der tilbringer morgenen med hende, afleverer i vuggestuen og oftest ham der henter. Vi to har ellers lige haft en lang sommerferie sammen, hvor vi hyggede og tilbragte meget tid sammen uden far, men efter hverdagen har sat ind igen er vi tilbage i napperiet og bideriet.
Hun har ingen søskende, så jalousi er det vel ikke...

Håber at få et par gode råd!

Hilsen Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder