Brev:
Napper og bider sin mor
17. august 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Napper og bider sin mor
Hej Helen.
Min datter på 2 år napper og bider også nogle gange – ikke andre børn, kun mig!
Hun er meget kærlig og vil gerne give knus og kys og putte, men det er som om det løber af med hende og hun kommer til at bide. Jeg har haft kradsemærker i ansigtet og blå bidemærker på benene efter hun har bidt igennem mine bukser.
Jeg bliver rigtig ærgerlig over det, for når hun kommer og giver et knus og et stort kys kommer jeg til at holde igen og være lidt på vagt, fordi jeg er bange for, at hun bider hul på min læbe eller min kind :-( Hun kommer også til, i sin omfavnelse, at nappe og kradse mig på halsen eller i ansigtet.
Mens hun napper, siger hun: ”Av!”, men jeg er ikke sikker på, hun ved hvad Av betyder og at det hænger sammen med, at noget gør ondt…
Hun er selv meget bevidst om, at man ikke må slå. Det har hun nok lært, fordi hun selv er blevet slået nogle gange af andre børn.
Hun kan finde på at sige: ”Man må ikke slå Maja. Så bliver Maja ked af det.” Nu er jeg så begyndt at sige: ”Ja, det er rigtigt, det må man ikke. Og man må heller ikke nappe mor, så bliver mor ked af det.” Men det er som om hun ikke helt ved, hvad jeg snakker om. Som om hun ikke ved, hvad ”nappe” betyder.
Jeg har prøvet at blive vred og sige lidt hårdt, at man ikke må nappe/bide, lige efter hun har gjort det. Jeg har også prøvet at blive ked af det, men hun griner/smiler bare og går videre.. Og så har jeg prøvet at ignorere hende og bare lade som ingenting.
Måske har jeg ikke været konsekvent nok i mine reaktioner og skiftet taktik for hurtigt. Men hvad synes du, jeg skal gøre?
Det skal måske lige siges, at hun så godt som aldrig bider eller napper sin far. Hun er fars pige og det er da også ham, der tilbringer morgenen med hende, afleverer i vuggestuen og oftest ham der henter. Vi to har ellers lige haft en lang sommerferie sammen, hvor vi hyggede og tilbragte meget tid sammen uden far, men efter hverdagen har sat ind igen er vi tilbage i napperiet og bideriet.
Hun har ingen søskende, så jalousi er det vel ikke...
Håber at få et par gode råd!
Hilsen Mette