Tips til nattesøvnen

17. august 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Tips til nattesøvnen

Hej Helen

Nu har jeg altså brug for at få noget mere hjælp...
Noget af det bliver nok lidt en gentagelse.

Jeg har en datter på knap 11 mdr.

BAGGRUND
Det har været en udfordring med søvn helt fra hun var lille. De første 2 måneder ville hun ikke lægges (hverken på gulvet eller i en barnevogn - hun gav sig til at skrige så snart man sænkede armene mod gulv/barnevogn) så jeg gik konstant rundt med hende og søvn foregik også i mine arme. Jeg prøvede at lægge hende fra mig når hun faldt i søvn men så vågnede hun med det samme. Også selvom jeg efter sundhedsplejerskens råd prøvede at svøbe hende.

Og om aftenen kunne vi heller ikke bare lægge hende i seng. Det kunne nogle gange lade sig gøre at ligge i sengen hvis vi tog den med ind i stuen men det var ikke et sted man faldt i søvn. Hver gang hun så ud som om hun var ved at falde i søvn gav hun et sæt og virkede så lysvågen igen. Hun kæmpede tydeligvis imod søvnen. Hun havde ikke lyst til/var ikke i stand til at give slip og bare falde i søvn. En af pigerne i min mødregruppe har en datter som bare falder i søvn på aktivitetstæppet når hun er træt - det ville aldrig ske med min datter.

Det skal lige siges at som vi har skrevet om i tidligere mails så er jeg nu klar over at min datter er et high need barn. Heldigvis ikke slemt belastet af det – det er umiddelbart primært søvnen der er en udfordring. Som nævnt i en tidligere mail skal hun om dagen trilles i søvn og sover oftest kun 45 min. I juli har jeg dog flere gange oplevet at hun har sovet 1½-2 timer under den ene dagslur. Den eneste forklaring jeg har kunnet komme på er at hun er mere træt efter hun er begyndt at rejse sig så meget selvom hun nu har været meget aktiv siden hun ca. 6mdr gammel begyndte at krybe. ”Rigtigt” kravl har hun først lært for et par uger siden.

Til gengæld har hun altid været god til at sove om natten - der har jeg været meget heldig (altså ikke det at falde i søvn men det at sove). Hun har selvfølgelig skullet have noget at spise men jeg vågnede når hun begyndte at lave søgelyde i søvne og kunne lægge hende til inden hun nåede at vågne. Så jeg har ikke prøvet at stå med et barn der var lysvågen og ville lege midt om natten som nogle af de andre mødre. Og hvis hun vågnede (hvis det fx var nødvendigt med en skiftning) så var det bare at lægge hende til bagefter så faldt hun straks i søvn.

Vi har valgt at prioritere tryghed og nærhed for hende og nemheden for mig ifht. amning og købte derfor en bedside crip så hun kunne sove tæt på os. I praksis er det dog endt med at hun sover i vores seng det meste af tiden. Det er ikke nok for hende at kunne se os i nærheden. Nattesøvnen har aldrig været et problem når bare hun kom i seng sammen med os. I starten tror jeg faktisk hun nogle gange er faldet i søvn mens hun har ligget ved siden af min mand men så havde vi en urolig periode hvor hun blev ammet i søvn (inden jeg havde læst om søvnassociationer) og nu falder hun kun i søvn om aftenen når hun bliver ammet.

I lang tid var det sådan at hvis hun blev lagt i vores seng og det kun var min mand der lå der så gav hun sig til at skrige. Og nogle gange var det også allerede under aftenpuslingen at hun blev helt ulykkelig hvis hun kunne fornemme at hun var på vej til at blive lagt i seng. Til gengæld kan hun mange gange godt sove videre om morgenen hvis jeg står op før hende. Og når hun vågner vil hun gerne lege i sengen.

I praksis har problemet med at få hende til at sove selv betydet at hun kom i seng samtidig med os. Hun er heldigvis b-menneske ligesom sine forældre så når vi kom i seng kl.23-24 så sov hun til kl. 9-10. Men i maj (8-9mdr gammel) fandt jeg ud af at jeg nu kunne amme hende i søvn og så oftest slippe afsted med at lægge hende i hendes egen seng. Tidligere vågnede hun stort set altid så snart jeg strakte armene og næsten helt sikkert når hovedet ramte madrassen. Men nu lykkes det mange gange. Endda også nogle gange hvor hun lige slår øjnene op, ser søvningt på mig og sover videre. SUPER! For det betyder at jeg begyndte at have lidt ”fritid” om aftenen (til at ordne nogle af de praktiske ting såsom vasketøj mv) og desuden lidt partid hvilket var tiltrængt.

Jeg prøvede så også at gøre lidt ritual ud af det ved at vi efter at have spist aftensmad går op og får hende i nattøjet, så sætter vi os på sengen og kigger i en bog (i starten var det mest for ritualets skyld for hun var ikke interesseret i bogen men det er hun nu hvor hun er 10mdr) og så ammer jeg hende så i søvn.

Det skal så siges at hun ikke bare sover til næste morgen. Det skifter meget. Ofte vågner hun 3-4 gang med 20-40 min mellemrum hvor jeg igen ammer hende i søvn og så falder hun som regel i en dybere søvn hvor hun kan tage nogle timer. Jeg har overvejet om jeg skulle ”søvntræne” når hun vågner men det er min opfattelse at hun vågner af en grund. Mange gange vågner hun grædende og når jeg så tager hende op og hun bliver klemt lidt sammen i ammeposition så kommer der en bøvs . Den seneste måned har hun flere ...

Annonce

... gange siddet op eller stået op i sengen når jeg er kommet ind til hende fordi hun græd og så har hun bøvset når jeg har taget hende op. Hun har åbenbart stadig svært ved selv at bøvse. Og så er der også mange gange hvor hun fortsat virker sulten når hun vågner. Og efter et par gange at have konstateret at morgenbleen ikke var så voldsomt tung er vi den sidste måned begyndt at give hende en flaske modermælkserstatning inden jeg ammer hende (1½-2dl).

Samtidig har vi ændret lidt på ritualet så det nu oftest er far som gør hende klar, læser bog og giver flasken. Og så træder jeg til bagefter med amning. For det giver mig lidt tid for mig selv og de hygger sig rigtigt med at ligge og læse i sengen. Men indtil videre er det kun brystet der dur som sovemedicin.

Jeg vil egentlig gerne blive ved med at amme hende ihf vinteren over af hensyn til hendes immunforsvar så det er ikke fordi jeg ønsker at stoppe amningen. Men den seneste måned er det flere gange endt med at jeg bare har lagt mig med hende kl.21 fordi jeg er blevet træt af at sidde og amme og prøve at lægge hende for at hun så vågner kort efter. Det har virket som om hun har sovet dårligere end i starten. Måske fordi der er mindre mælk. Og det bliver lidt hårdt når der på den måde hverken er tid til mig selv eller til partid når jeg kommer hjem på arbejde.

Det skal siges at hun er startet i dagpleje og jeg på arbejde d.1/8 og jeg har tænkt at hun måske kompenserer for manglende tid med mig i løbet af dagen ved at få ekstra kontakt om natten. Hendes far som har stået for indkøringen har kunnet hente henne omkring kl.15 så de har et par timer inden jeg kommer hjem hvor de får leget og hygget så det er ikke fordi hun ikke får forældrekontakt men det bliver ikke til ret meget kontakt med mig da jeg først kommer hjem til aftensmadstid fordi jeg møder sent da jeg gerne vil aflevere hende kl.8 så hun ikke får for lang en dag.

Omvæltningen med dagpleje om dagen gør også at jeg synes det er et dårligt tidspunkt at begynde at ”søvntræne” om natten nu. Det skal ikke blive for voldsomt for hende. Men jeg kunne rigtigt godt bruge et godt råd til hvad næste trin er. Hvordan kommer vi derhen hvor jeg i første omgang stadig starter med at få hende til at sove men hendes far så kan træde til de næste gange hvor hun vågner. Og på sigt sådan at jeg godt kan være væk en aften uden at det betyder at hun ikke kan sove. Og gør det på en måde hvor det ikke betyder at hun skal græde lang tid flere nætter i træk som synes at være det de fleste mener er nødvendigt.

Jeg spurgte min sundhedsplejerske og hun sagde at på et tidspunkt blev jeg jo nødt til at tage kampen og acceptere at hun ville komme til at græde noget. Jeg kan også godt leve med at min datter græder fx når vi skal aflevere hende hvor jeg kan stå udenfor den lukkede dør og høre at hun er trøstet af dagplejeren i løbet af få minutter. Men min erfaring er at man ikke kan køre hende træt (men godt moderen!) så en øvelse med bare at lægge hende ned hver gang hun vågner og stå og snakke mens hun bliver godt frusteret tror jeg ikke meget på. Ihf ikke lige nu.

Har du et par gode tips – evt at vente på at hun bliver et par måneder ældre og man måske bedre kan kommunikere med hende?

Til info så er hun et glad og meget aktivt barn. Dagplejeren har de sidste par dage skippet formiddagssøvnen selvom min datter har virket træt og har så til gengæld haft held med at hun har kunnet sove 1½-2 timer (med afbrud) om eftermiddagen. Og når vi så kommer til aftensmadstid så er hun godt træt. Jeg har prøvet ”strygetøjsmetoden” og da fandt hun sig fint i at ligge i sengen så længe jeg var i nærheden men lå bare og rodede rundt en time og da hun så begyndte at blive træt gav hun sig til at protestere og græde og så ville hun ikke mere. Hun mangler at lære at overgive sig selv (uden en barnevogn der vugger eller en bil der kører (hvis bilen stopper vågner hun normalt straks)). Og det er jo heller ikke optimalt at hun får en times mindre søvn fordi vi søvntræner om aftenen, så jeg har tænkt at vi måske skal have en plan klar til efterårsferien.

Det er ikke fordi jeg kommer så snart hun brummer lidt i søvne - jeg lytter lige inden jeg reagerer når hun begynder at græde. Og flere gange har jeg prøvet at 4-5 gang (hvor hun er blevet ammet de tidligere gange) så græder hun kort men sover videre. Som om hun bare lige er oppe og vende ved overfladen men nu er blevet mæt nok til at sove videre. Hvad enten mætheden er fysisk eller mental. Jeg har som sagt lidt opfattelsen af at der er tale om en vis grad af sult selvom vi synes hun spiser godt i løbet af dagen og prøver at proppe så meget aftensmad i hende som vi kan. Forrige uge prøve vi at give hende ekstra sutteflaske men det resulterede desværre i en omgang ondt i maven :-( så nu holder vi os til den ene portion

Nå – jeg har været i gang med denne mail siden hun var 7 mdr (har måttet redigere undervejs) så nu må jeg hellere få den sendt. Håber på endnu et godt råd!

På forhånd mange tak for hjælpen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor