Svar: Bordskik - 2 år, 1 mdr.
13. august 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Sanne
Hvis en 2 årig sætter sig til bords, spiser sin mad og derefter gerne vil ned at lege, ja så synes jeg de skal have lov til at lege.
Man skal naturligvis opfordre barnet til at spise lidt mere, hvis man mener at barnet kan og holde fast i at måltidet foregår ved bordet osv. Men hvis barnet har spist godt og er færdig med at spise, så kan man ikke forlange at de skal blive siddende.
Hvis man gerne vil at barnet kan sidde længere ved bordet, så skal man gøre det interessant at sidde der. Så må man enten tage barnet op skødet, eller inddrage barnet i den snak der er ved bordet, lege lidt med barnet ved bordet osv. Man kan ikke forvente at børn har lyst til eller evner til at blive siddende og høre på de voksnes kedelige snak :)
Kommer jeres datter hen, gerne vil have mere mad - så skal I sige at hun skal sætte sig op til bordet og så kan hun få mere at spise. Hun skal altså ikke have lov til at rende fra bordet, komme og få en bid mad og så løbe videre hen at lege.
Hvis hun kommer og henter jer, gerne vil have jer med til at lege, så må I forsøge at forklare hende, at I spiser og at hun så må vente på at I er færdige med det - naturligvis igen er alt relativt, for hun kan ikke vente en time på at I bliver færdige - men I kan godt vise hende, at der er mad på jeres tallerken og at I kommer, når tallerkenen er tømt. I kan igen også indvitere hende på skødet eller op til bordet imens I spiser færdig, så hun hører og oplever at I gerne vil være sammen med hende - men stadig også lærer at I ikke går fra bordet, før I har spist.
Bordskik er mange ting - det handler ikke kun om at kunne blive siddende ved bordet, men handler f.eks. også om at det at spise skal være hyggeligt og rart. Det handler om at spise pænt, spise den mad der er på bordet, koncentrere sig om maden og om samværet om hinanden og f.eks. ikke se Tv eller høre radio imens.
Bordskik lærer børn af hvordan vi voksne gør - de kopierer os. Så hvis jeres datter ser jer nyde maden, oplever at det er noget I prioriterer, at I holder af at sidde sammen ved bordet om aftenen, så vil hun naturligt også gøre det :) Hvis hun derimod oplever, at I spiser på forskellige tidspunkter, ligeså tid sidder foran fjernsynet og spiser som ved middagsbordet osv. ja så vil hun naturligt ikke opleve, at det at skulle sidde og spise ved bordet er særlig vigtigt og vil derfor ikke lære det på samme måde :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske