Svar: Bordskik - 2 år, 1 mdr.

13. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Sanne

Hvis en 2 årig sætter sig til bords, spiser sin mad og derefter gerne vil ned at lege, ja så synes jeg de skal have lov til at lege.

Man skal naturligvis opfordre barnet til at spise lidt mere, hvis man mener at barnet kan og holde fast i at måltidet foregår ved bordet osv. Men hvis barnet har spist godt og er færdig med at spise, så kan man ikke forlange at de skal blive siddende.

Hvis man gerne vil at barnet kan sidde længere ved bordet, så skal man gøre det interessant at sidde der. Så må man enten tage barnet op skødet, eller inddrage barnet i den snak der er ved bordet, lege lidt med barnet ved bordet osv. Man kan ikke forvente at børn har lyst til eller evner til at blive siddende og høre på de voksnes kedelige snak :)

Kommer jeres datter hen, gerne vil have mere mad - så skal I sige at hun skal sætte sig op til bordet og så kan hun få mere at spise. Hun skal altså ikke have lov til at rende fra bordet, komme og få en bid mad og så løbe videre hen at lege.

Hvis hun kommer og henter jer, gerne vil have jer med til at lege, så må I forsøge at forklare hende, at I spiser og at hun så må vente på at I er færdige med det - naturligvis igen er alt relativt, for hun kan ikke vente en time på ...

Annonce

... at I bliver færdige - men I kan godt vise hende, at der er mad på jeres tallerken og at I kommer, når tallerkenen er tømt. I kan igen også indvitere hende på skødet eller op til bordet imens I spiser færdig, så hun hører og oplever at I gerne vil være sammen med hende - men stadig også lærer at I ikke går fra bordet, før I har spist.

Bordskik er mange ting - det handler ikke kun om at kunne blive siddende ved bordet, men handler f.eks. også om at det at spise skal være hyggeligt og rart. Det handler om at spise pænt, spise den mad der er på bordet, koncentrere sig om maden og om samværet om hinanden og f.eks. ikke se Tv eller høre radio imens.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Bordskik lærer børn af hvordan vi voksne gør - de kopierer os. Så hvis jeres datter ser jer nyde maden, oplever at det er noget I prioriterer, at I holder af at sidde sammen ved bordet om aftenen, så vil hun naturligt også gøre det :) Hvis hun derimod oplever, at I spiser på forskellige tidspunkter, ligeså tid sidder foran fjernsynet og spiser som ved middagsbordet osv. ja så vil hun naturligt ikke opleve, at det at skulle sidde og spise ved bordet er særlig vigtigt og vil derfor ikke lære det på samme måde :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder