Svar: 5 år og meget let til tårer
12. august 2011
Alder:
5 år
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at sige, at det er helt naturligt og helt okay at have let til tårer - det har mange af os og det at kunne græde, er en måde at få afløb for sine følelser. Din datter græder, når hun på en eller anden måde føler sig presset, ikke føler sig forstået, eller føler sig uretfærdigt behandlet og det er okay.
Det er rigtig vigtigt at du lader din datter have følelsen af netop at være okay! Det handler om selvværd og selvtillid og det vil jeg komme ind på senere i mit brev. Men det er vigtigt, at du legaliserer det at græde som en okay følelse. Det hun naturligvis skal lære er balancen og nogle gange at kunne sige "pyt med det", fordi det ikke er verdens undergang. Hun skal lære at de andre børn ikke nødvendigvis gør noget - skubber til hende eller lignende bevidst og for at være onde - men fordi de kommer til det, det er ikke noget de tænker over - og sådan er vi så forskellige - nogle tænker meget over tingene, andre flyder mere med strømmen.
Din datter er en særligt følsom pige - måske er hun endda det man kan kalde for særligt sensitiv - se bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron, du finder den i min bogguide under 'udvikling'. Jeg får en fornemmelse af at hun er en sød og meget pligtopfyldende pige, som har en veludviklet retfærdighedssans. Hun kan godt finde ud af at opføre sig ordentlig og hun ved godt, hvordan man bør gøre - men netop derfor bliver hun så frustreret og ked af det, når andre ikke opfører sig pænt overfor hende. Hun forstår ikke, hvorfor andre ikke er søde - og ja, så kommer tårerne.
Jeg tror du skal prøve at tale meget med hende om, hvordan vi er forskellige og du kan også sagtens med den alder hun har, prøve at tale med hende om følelser og forskellig måde at vise følelser på. Hvordan man ser om andre er glade, kede af det, overraskede, vrede osv. Om at man kan se glad ud og være ked af det inden i osv.
Maaholms Forlag har lavet nogle bøger netop om følelser, som det vil være en rigtig god idé at tage udgangspunkt i - også for at gøre hende opmærksom på hvad det er for følelser hun selv har. Så kan hun måske nogle gange sætte ord på dem og ikke kun græde.
Du skal også tale med hende om, hvordan hun kan tackle forskellige situationer. At visse ting skal hun slet ikke blande sig i eller bekymre sig om. Hvis hun er meget følsom, så registrerer hun sandsynligvis meget hvordan andre reagerer og hvordan andre har det - og kan meget vel bekymre sig om uretfærdige ting der foregår blandt andre børn og voksne. Men det skal hun ikke bekymre sig om, det skal hun lære ikke at tage på sine skuldre. Nogle gange skal hun måske hente en voksen, andre gange skal hun bare lade dem selv klare det.
Det er også rigtig vigtigt at du sørger for at hun kommer i seng i ordentlig tid hver aften og får den søvn hun har behov for. Hun har en alder nu, hvor hun gerne vil snakke og sikkert gerne trække tiden om aftenen - men det er rigtig vigtigt at hun får søvn nok. Hvis ikke hun får det, så er overskuddet ikke stort nok og verden og den modstand der er, bliver naturligt sværere at klare. Jo mere veludhvilet hun er, jo mindre vil hun sandsynligvis græde.
Det samme gælder mad og indtaget af mad hele dagen igennem. Det er vigtigt at hun spiser sundt og spiser varieret og at du ikke giver hende for meget sukker - hverken som morgenprodukter, som snack i løbet af dagen eller som drikke. for meget sukker, kan også gøre at hun lettere græder, fordi hendes blodsukker bliver ustabilt.
Og så er der jo det med selvværd og selvtillid. Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan:
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd'.
Jo højere selvværd et barn har, jo mere barnet føler "jeg er noget særligt, fordi jeg er mig og ingen kan tage min plads" - jo mere vil barnet kunne klare modstand. Jo mindre selvværd man har, jo sværere er det at agere blandt andre og jo lettere bliver din datter slået ud af kurs. Så prøv også at have fokus på at styrke hendes selvværd - give hende følelsen af at hun er særligt dejligt, fordi hun er lige præcis den hun her:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske