Svar: 5 år og meget let til tårer

12. august 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Jeg vil gerne starte med at sige, at det er helt naturligt og helt okay at have let til tårer - det har mange af os og det at kunne græde, er en måde at få afløb for sine følelser. Din datter græder, når hun på en eller anden måde føler sig presset, ikke føler sig forstået, eller føler sig uretfærdigt behandlet og det er okay.

Det er rigtig vigtigt at du lader din datter have følelsen af netop at være okay! Det handler om selvværd og selvtillid og det vil jeg komme ind på senere i mit brev. Men det er vigtigt, at du legaliserer det at græde som en okay følelse. Det hun naturligvis skal lære er balancen og nogle gange at kunne sige "pyt med det", fordi det ikke er verdens undergang. Hun skal lære at de andre børn ikke nødvendigvis gør noget - skubber til hende eller lignende bevidst og for at være onde - men fordi de kommer til det, det er ikke noget de tænker over - og sådan er vi så forskellige - nogle tænker meget over tingene, andre flyder mere med strømmen.

Din datter er en særligt følsom pige - måske er hun endda det man kan kalde for særligt sensitiv - se bogen "Særligt sensitive børn" af Elaine Aron, du finder den i min bogguide under 'udvikling'. Jeg får en fornemmelse af at hun er en sød og meget pligtopfyldende pige, som har en veludviklet retfærdighedssans. Hun kan godt finde ud af at opføre sig ordentlig og hun ved godt, hvordan man bør gøre - men netop derfor bliver hun så frustreret og ked af det, når andre ikke opfører sig pænt overfor hende. Hun forstår ikke, hvorfor andre ikke er søde - og ja, så kommer tårerne.

Jeg tror du skal prøve at tale meget med hende om, hvordan vi er forskellige og du kan også sagtens med den alder hun har, prøve at tale med hende om følelser og forskellig måde at vise følelser på. Hvordan man ser om andre er glade, kede af det, overraskede, vrede osv. Om at man kan se glad ud og være ked af det inden i osv.

Maaholms Forlag har lavet nogle bøger netop om følelser, som det vil være en rigtig god idé at tage udgangspunkt i - også for at gøre hende opmærksom på hvad det er for følelser hun selv har. Så kan hun måske nogle gange sætte ord på dem og ikke kun græde.

Du skal også tale med hende om, hvordan hun kan tackle forskellige situationer. At visse ting skal hun slet ikke blande sig i eller bekymre sig om. Hvis hun er meget ...

Annonce

... følsom, så registrerer hun sandsynligvis meget hvordan andre reagerer og hvordan andre har det - og kan meget vel bekymre sig om uretfærdige ting der foregår blandt andre børn og voksne. Men det skal hun ikke bekymre sig om, det skal hun lære ikke at tage på sine skuldre. Nogle gange skal hun måske hente en voksen, andre gange skal hun bare lade dem selv klare det.

Det er også rigtig vigtigt at du sørger for at hun kommer i seng i ordentlig tid hver aften og får den søvn hun har behov for. Hun har en alder nu, hvor hun gerne vil snakke og sikkert gerne trække tiden om aftenen - men det er rigtig vigtigt at hun får søvn nok. Hvis ikke hun får det, så er overskuddet ikke stort nok og verden og den modstand der er, bliver naturligt sværere at klare. Jo mere veludhvilet hun er, jo mindre vil hun sandsynligvis græde.

Det samme gælder mad og indtaget af mad hele dagen igennem. Det er vigtigt at hun spiser sundt og spiser varieret og at du ikke giver hende for meget sukker - hverken som morgenprodukter, som snack i løbet af dagen eller som drikke. for meget sukker, kan også gøre at hun lettere græder, fordi hendes blodsukker bliver ustabilt.

Og så er der jo det med selvværd og selvtillid. Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan:

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Dette kan du læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. Du finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd'.

Jo højere selvværd et barn har, jo mere barnet føler "jeg er noget særligt, fordi jeg er mig og ingen kan tage min plads" - jo mere vil barnet kunne klare modstand. Jo mindre selvværd man har, jo sværere er det at agere blandt andre og jo lettere bliver din datter slået ud af kurs. Så prøv også at have fokus på at styrke hendes selvværd - give hende følelsen af at hun er særligt dejligt, fordi hun er lige præcis den hun her:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder