Brev:
Græder og ondt i maven
12. august 2011
Alder:
1 mdr.
Græder og ondt i maven
Kære Helen
Jeg håber du kan hjælpe en meget frustreret mor... Jeg har en lille søn på fire uger og han er bare så ulykkelig meget af tiden.
Jeg havde fra start af store problemer med amningen. Da jeg blev sendt hjem fra hospitalet dag to, var jeg fuld af overbevisning om at mælken ville løbe til dagen efter... Da dette ikke var sket på dag fem, kontaktede jeg hospitalet og blev anbefalet at give ham kogt vand med ske efter hver amning, for at give ham en mæthedsfornemmelse. Dagen efter blev det så erstatning med ske og sådan fortsatte jeg 1 uge.
I mens købte jeg en brystpumpe 1) for at se hvor meget der egentlig kom ud og 2) for at stimulere brystet. Her kunne jeg se, at der kom ca 10-15 ml ud på hvert bryst og dette har endnu ikke forandret sig. Da han var 1-1/2 uge sagde sundhedsplejersken, at jeg kunne give ham erstatningen med flaske i stedet, hvilket virkelig var en lettelse, for han slugte så meget luft med skeen og havde meget ondt i maven. Hun sagde jeg skulle amme på hvert bryst i 5-10 minutter og supplere op med mme. Vi troede lykken var gjort, men maveondet fortsatte og han er ikke så god til at bøvse.. Han græder meget (skriger hysterisk) og hiver benene op under maven og kaster sig bagud.
Vi blev så anbefalet at forsøge med syrnet mme, men dette fik han diare og meget rød numse af, så det droppede vi igen for tre dage siden og gik tilbage til HIPP (vi har dog også prøvet NAN og Semper..) Dette har betydet, at hver gang han har spist får han meget ondt i maven (virker det til) og han kæmper helt vildt - det lyder som om han prøver at komme af med luft, men der kommer desværre sjældent nogen bøvs, selvom vi har prøvet flere "bøvse teknikker".. Han har også heletiden pruttet meget og været ked når han gjorde det!
Igår læste jeg så om nogen som har haft held med at skifte til mme for mælkeallergigere, så vi har givet ham Profylac det sidste døgn. Dette så først ud til at hjælpe da han igår sov tre sammenhængende timer for første gang i to døgn, men her i nat og til morgen er alt tilbage ved det gamle, så jeg tænker at ham måske bare var udmattet... Jeg kan ikke få ham til at falde til ro uden at græde selvom jeg går rundt med ham, men i barnevognen og i bilen har vi haft held med at få ham til at sove, men kun mens vi kørte. Og så skal det lige siges at han falder til ro hver gang han bliver lagt til brystet også selvom han lige har spist, så ligger han bare og småsover lige indtil jeg lægger ham fra mig. Han kan godt sove i 15-30 minutter men giver mange lyde fra sig og vågner så og græder.
Jeg har endvidere været til kiropraktor med ham idet han sad fast på mit bækkenben under fødslen og kom med issen først, så han var ret medtaget. Vi har været afsted tre gange uden den store forskel og jeg har derfor givet lidt op på dette.. Jeg har forsøgt at massere hans mave og fødder og ligge han på maven på min arm, men det gør han meget mere sur!
Har du et godt råd til, hvordan vi kan hjælpe ham af med luften, hvis det da også er det du mener er galt..
Kærlig hilsen
Louise