Svar: Datter på 4 år slår
4. august 2011
Alder:
4 år, 2 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev.
Det lyder som om at du er rigtig god til at lytte og sætte ord på din datters følelser og det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at selvom hun er god til at formulere sig i det daglige, så er det naturligt svært for hende at sætte ord på, når hun er vred, ked af det, føler sig uretfærdigt behandlet osv.
Netop det at kunne styre sine følelser, er meget svært når man stadig kun er fire år. Det kræver en vis hjernemæssig modenhed og børn i den alder kan ikke altid tænke fornuftigt og kan heller ikke forklare, hvorfor de handler og reagerer som de gør. De bliver bare fortvivlede, vrede, kede af det - og det er okay - det er svært at være fire år.
Det er værd at overveje, om der sker nogle ting i børnehaven, som jeres datter er ked af. Der har været sommerferie, måske er der vikarer, nye pædagoger, nye børn - og dermed en masse nyt at forholde sig til og det kan være svært. Reaktionen på uro i børnehaven, kan godt komme derhjemme og det kan derfor godt være noget der sker i børnehaven, som egentlig påvirker jeres datter - men det er så ting du siger hjemme, som får bægeret til at flyde over.
Det er også værd at overveje om jeres datter oplever det at være hjemme uretfærdigt. Hvordan går det med at have en lillebror, som nu er så gammel at han piller i hendes ting, tager hendes legetøj, - og filmer og charmer til alt og alle? Han er så sød og dejlig (det synes alle også hende) og hvad er hun - stor og til besvær? - I hvert fald kan hun godt have en følelse af dette, selvom I ikke har det sådan.
Det er rigtig vigtigt at være opmærksom på, at selvom hun er en stor pige i forhold til sin lillebror, så er hun også en lille pige stadig væk og at hun har rigtig meget brug for en gang imellem, at der ikke stilles for mange krav og at hun får lov til at være.
Jeres datter opdager humor nu og hun fjoller, pjatter og vil elske simple vittigheder. En del konflikter kan nogle gange forebygges at opstå ved at man husker humoren i hverdagen. Hvis man kan grine lidt af tingene og fjolle lidt, så er det rigtig dejligt og det gode humør smitter :) Prøv derfor at huske på at bruge humor, leg og latter, når I vil undgå konflikter med jeres datter.
Prøv også at tale til hendes intellekt og lav små aftaler med hende, som omhandler noget af det, som hun gerne vil. I må gerne sætte jer ned og tale lidt om, hvordan det er at bo i jeres hus, hvad regler der er osv. Ligesom I også kan tale om, hvad der gør jer glade, kede af det, hvad I synes er rart, ikke rart, hvordan I kan hjælpe hinanden osv. Spørg ind til hende og hvad hun kan lide og lav aftaler med hende om, hvordan det så kan gøres.
Du skriver, at du ofte føler, at hun ikke har respekt for dig og det er naturligvis vigtigt, at I respekterer hinanden. Det går begge veje og din datter har ligeså meget brug for at føle, at du respekterer det hun vil eller ikke vil, som du har brug for at hun hører efter, når du siger noget. Respekt er noget vi skal skabe i samspil med vores børn.
Det er her rigtig vigtigt at du for det første anerkender din datter. Anerkender at hun nogle gange vil noget andet end dig, eller ser verden på en anden måde. At du også anerkender hendes følelser og frustrationer. Det betyder ikke at hun altid skal have sin vilje, men det er vigtigt at hun føler at du forstår hende og ved hvad hun vil.
Det er her rigtig godt at sige "Jeg kan godt se og høre, at du bliver vred og det er okay - men jeg vil ikke have, at du ødelægger ..." eller hvad det nu er. Så du siger at hun godt må føle det hun føler, men hun må f.eks. ikke ødelægge ting eller slå dig!
Det kan også være, at hun nogle gange bliver så vred, at hun har brug for lidt tid alene og at du i stedet for at sende hende væk i stedet skal give hende mulighed for at falde til ro "jeg kan godt fornemme at du har brug for at være alene lidt - jeg går ud i køkkenet, kom ud til mig eller kald på mig, når du er klar, jeg vil gerne hjælpe dig og tale med dig" eller lignende.
Det kan være udmærket at fjerne sig selv og i de situationer, hvor hun tydeligt ikke kan klare at du er der, ville jeg fjerne mig fra hende. Fortælle hende, at du gerne vil hende, men at hun må komme, når hun er klar. Og når hun så falder til ro, så skal du tage hende på skødet, holde om hende og tale med hende om, hvad der skete og også give hende forslag til, hvordan hun kan reagerer en anden gang :)
Det er også rigtig vigtigt at du markerer, hvor din grænse går. Hvad du vil finde dig i og hvad du ikke synes er okay. Det er vigtigt at hun ikke er i tvivl om din personlige grænse. Det gør hende tryg, når hun kender dine grænser og det er vigtigt at du siger tingene højt "jeg vil ikke have du taler sådan til mig!" eller lignende. Så hun hører, at den tone eller den måde at svare igen på, vil du ikke acceptere.
Og det leder mig tilbage til reglerne derhjemme, til det møde I skal holde omkring, hvordan det er at bo hos jer og hvordan alle kan have det rart. Det er vigtigt at have spilleregler og det er vigtigt at sige dem højt. Det er vigtigt at alle kender dem. Tal om hvordan man kan reagerer, når noget går en imod, hvad hun har brug for og hvad I har brug for - naturligvis på et niveau, hvor hun kan være med.
Regler er godt, fordi det også giver retfærdighed, så det ikke kun er hende "der skal opføre sig ordentligt", men så I alle sammen skal følge nogle regler og overholde nogle aftaler som I laver fælles. Og herunder naturligvis også tale om, hvad der så sker, hvis man ikke overholder aftalerne ...
Selvom hun ikke er så gammel, så lyder hun til at være en kvik pige, tænksom og ogsågod til at bruge ord - så prøv at tale med hende om, hvad hun gerne vil have laves om, hvordan hun synes tingene kan blive bedre ... :)
Måske synes hun at I skælder for meget ud, stiller for mange krav, leger for lidt med hende, er for sure eller andre ting - ofte er børn ret gode til konkret at sige noget "du er altid sur!" og det er super vigtigt at lytte til dette og så prøve at lave det om - for måske har hun ret ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske