Brev:
45 min søvn - ad gangen
4. august 2011
Alder:
10 mdr.
45 min søvn - ad gangen
Kære Helen.
Jeg har tidligere skrevet til dig om min datters søvn. Den har voldt os mange hovedbrud, og det gør den stadig.
Uanset hvad så vågner hun 9 ud af 10 gange, når hun har sovet 45 minutter (svarende til en søvncyklus).
DAGEN:
Vågner mellem 5.30-6.00.
Morgenlur - lægges til at sove kl. 8.30: Typisk på 45 minutter. Herefter er hun ofte udhvilet. Det sker en gang imellem at hun sover 1½ time.
Middagslur/eftermiddagslur - lægges til at sove ca. kl. 12.30: Sover 45 minutter - vågner grædende og skal op og holdes om i alt fra 5 sekunder til 2 minutter - sover videre 45 minutter - igen vågner grædende og må op - sover typisk videre i endnu 45 minutter og vågner så glad uden gråd.
Puttes til natten ca. 1900-1915.
NATTEN:
Tidlig nat:
Puttes til natten ca. 1900-1915. Vågner efter 45 minutter grædende. Skal op i ca. 1 minutter. Sover herefter videre i ca. 1½ timer. vågner herefter og bliver ammet. Sover videre - og sover godt indtil tidlig morgen - se nedenfor.
Tidlig morgen
Mellem kl. 0400-600 meget urolig søvn, vågner en del gange grædende og skal have hjælp til at sove videre. Det er tydeligt, at hun er ked af at vågne, er træt og vil sove.
Hvordan kommer vi udover de 45 minutter? Når hun vågner, går der sjældent mere end max 2-10 sekunder før jeg er inde hos hende. Jeg lytter hele tiden efter, holder øje med klokken, og løber afsted så snart jeg hører det meste piv. Hvis jeg ikke skynder mig, når hun at vågne så meget, at det tager lang tid, førend hun falder i søvn igen.
Hjælp.